Gå til innhold

Vekttap og klesstørrelse


Gjest Aniita

Anbefalte innlegg

Gjest Aniita

Jeg lurer på om noen har erfaring med å gå ned i vekt og huske hvor mye dere gikk ned i klesstørrelse?

Jeg gikk ned ti kilo i fjor og gikk ikke ned i klesstørrelse.

Nå tenker/prøver jeg å gå ned mye mer i vekt 25-30 kg, men jeg har lyst på en del nye klær nå når jeg får skattepengene.

Jeg husker rett og slett ikke hva jeg veide da jeg brukte størrelse 46/48, eller 48/50. Bruker nå 50/52.

Er det best å vente med å kjøpe klær til etter jeg har gått ned de kiloene? Man tenker jo som regel det, men så blir det ikke til noe hurtig vekttap likevel. 

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men hvis jeg går ned 20 kilo, vil klærne jeg bruker i dag fortsatt passe?

Fettet sitter på magen og over skuldrene på en måte, er veldig vid oppe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig å si fordi størrelsen på klær varierer fra butikk til butikk, og blir stadig større. 

Jeg har gått ned 20 kg, og brukte str 42 da jeg startet. Trodde jeg ville komme oppi de klærne jeg hadde tatt vare på fra dengang jeg veide det samme som nå (tidløse kvalitetsplagg) - som er i størrelse 38. Men de ver aaalt for små for meg. 

Så jeg måtte likevel kjøpe en helt ny garderobe, i dagens 38 eller medium, ikke str 38 for 15 år siden.

Ville ventet til du er i mål med å kjøpe nye klær. De du har nå kan du fremdeles bruke, feks belter til buksene og rundt livet på kjolene/toppene.

Anonymkode: 5abc7...da3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker de samme klærne selv om jeg nærmer meg 20 kg ned (-18 kg hittil). Startet på str 48/ 50. Klærne er selvsagt mye løsere, så jeg bruker litt belter. Noen plagg har blitt alt for store, andre plagg sitter fint men løst, så det er jo endel variasjoner innen størrelsen/klærne.

Jeg skal ned hvertfall 20 kg til så avventer den store handlingen til da, men må selvsagt kjøpe noen nye hverdagsplagg før det ettersom det meste jeg har er ganske stort nå. Hadde jeg hatt bedre råd hadde jeg sikkert kjøpt mer klær nå, men med dårlig økonomi må jeg bare avvente og gjøre det beste ut av den garderoben jeg har. Og det har fungert helt fint :) 

Så for min del passet det meste etter 20 kg ned, om det samme gjelder for deg vet jeg ikke. 

Anonymkode: cb9cf...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide 100 kg da jeg startet og veier nå 74-75 kilo. Gått ned 25-26 kg.

 

Brukte før str 44/XL og L og bruker nå str 38/M og S. 38-40 i bukser (38 i de fleste men noen fra bikbok uten stretch er 40). S i gensere og M/S i tettsittende topper. Jeg skal ned ca 7 kilo til totalt og alle klærne jeg har kjøpt passer akkurat/er litt små. Varierer litt fra størrelse til størrelse. Regner med å kunne bruke de om -7 kilo også.

Endret av addict
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være lurt å vente av flere grunner. Du vet ikke hvordan klærne vil sitte når du når ditt mål og heller ikke årstiden. Sett pengene på sparekonto i mellomtiden og planlegg garderoben.

Jeg har gått ned 10 kg (ca) og skal ned 5-10 til. Nå har jeg dradd ned sommertøyet og ser det er store variasjoner i størrelsene og også fasongen. Favoritt sommerbuksen er jeg 2 størrelser unna, selv om den er M fordi den er liten i størrelsen og skjærer på en utilgivelig måte... Men den er flott når den sitter. Andre klær er mye større. Noen sitter fint og andre er helt ubrukelig. Det hadde vært trist å sløse bort mye penger fordi man vil ned til en viss størrelse også blir det bomkjøp og bortkastet penger.

Anonymkode: fcb4d...027

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har variert mellom 55 og 65kg, og har hele tiden brukt S/36. Ville anbefalt deg å vente med å kjøpe klærne, og ha det som en premie, heller enn å risikere å gjøre bomkjøp.

Anonymkode: 6f797...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har variert mellom 55 og 65kg, og har hele tiden brukt S/36. Ville anbefalt deg å vente med å kjøpe klærne, og ha det som en premie, heller enn å risikere å gjøre bomkjøp.

Anonymkode: 6f797...2be

Nesten samme her, veid mellom 60-72 de siste årene og har hele tiden brukt S/36 og M/38-40. Det kommer an på hvordan det passer på, rett og slett. Eneste jeg har måtte "oppgradere" når jeg veide 72 var to par jeans, og jeg gikk også heller for mine loose fit klær enn de strammeste som sitter som støpt når jeg er under 65. 

Har merket som andre sier at noen størrelser blir større, og det er jo mye loose fit for tiden også. Ville også ha ventet til du har størrelsen og faktisk trenger nye klær :) 

Anonymkode: 13127...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veude 105 og brukte 48/50 i str

Nå veier jeg 79 og bruker m i str

Anonymkode: 52cd2...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nesten samme her, veid mellom 60-72 de siste årene og har hele tiden brukt S/36 og M/38-40. Det kommer an på hvordan det passer på, rett og slett. Eneste jeg har måtte "oppgradere" når jeg veide 72 var to par jeans, og jeg gikk også heller for mine loose fit klær enn de strammeste som sitter som støpt når jeg er under 65. 

Har merket som andre sier at noen størrelser blir større, og det er jo mye loose fit for tiden også. Ville også ha ventet til du har størrelsen og faktisk trenger nye klær :) 

Anonymkode: 13127...56c

Samme her. Når jeg veide 61-65 kg brukte jeg mye 36, men en del 38, mens jeg nå veier 74 kg og bruker fortsatt stort sett 38. En sjelden gang 40. 

Anonymkode: cb021...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned en størrelse når jeg mistet 5 kg. 

Anonymkode: ba6b9...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt det litt gradvis, tar litt tid før hode ser hvor tynne du har blitt. Kjøper du klær tidelig kan det fort bli mange bomkjøp 

Anonymkode: 6c5e5...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...