AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #21 Skrevet 25. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja men om du VIL bli testet for la oss si d-vitamin da eller blodprosenten din for å se hva den ligger på, om det er et ønske fra deg så kan du si det til legen din at du gjerne vil sjekke det. Men å bli sjekket for absolutt alt blir du nok ikke, om det ikke feiler deg noe og du er ekstremt syk. noen ganger får man en helårs sjekk og sjekker det «vanlige» kanskje det du mener? Anonymkode: 8704e...faa Nei, føler meg ikke syk Vil bare teste testosteron, som sagt, men mulig han kan teste meg for alt om han selv vil. Han bruker jo ikke noe ekstra kalorier på det. Er jo samme. Anonymkode: 4633d...d7e
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #22 Skrevet 25. mai 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja men om du VIL bli testet for la oss si d-vitamin da eller blodprosenten din for å se hva den ligger på, om det er et ønske fra deg så kan du si det til legen din at du gjerne vil sjekke det. Men å bli sjekket for absolutt alt blir du nok ikke, om det ikke feiler deg noe og du er ekstremt syk. noen ganger får man en helårs sjekk og sjekker det «vanlige» kanskje det du mener? Anonymkode: 8704e...faa Men hvor lang tid pleier det å ta før man har svarene klare? Og får man vite dem på en ny time, eller kommer dem tilsendt i posten? Anonymkode: 4633d...d7e
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #23 Skrevet 25. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvor lang tid pleier det å ta før man har svarene klare? Og får man vite dem på en ny time, eller kommer dem tilsendt i posten? Anonymkode: 4633d...d7e Vi pleier å si en til to ukers tid. Er det noe galt så vil jo legen ta deg inn på time for å snskke med deg, om det ikke er noe prekært pleier vi å sende brev om vitaminene er litt lave, ta tilskudd av det og det osv så blir du satt opp på time om 2-3 måneder igjen for å se nivåene. Eller i enkelte tilfeller så ringer legen. Om det ikke er noe avvik så pleier man ikke å høre noe... men kan godt ringe inn selv å spørre... og da sier vi at alt ser bra ut. Anonymkode: 8704e...faa
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #24 Skrevet 25. mai 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi pleier å si en til to ukers tid. Er det noe galt så vil jo legen ta deg inn på time for å snskke med deg, om det ikke er noe prekært pleier vi å sende brev om vitaminene er litt lave, ta tilskudd av det og det osv så blir du satt opp på time om 2-3 måneder igjen for å se nivåene. Eller i enkelte tilfeller så ringer legen. Om det ikke er noe avvik så pleier man ikke å høre noe... men kan godt ringe inn selv å spørre... og da sier vi at alt ser bra ut. Anonymkode: 8704e...faa Ahh skjønner. Så om testosteronet er lavt, vil jeg få bli ringt opp? Anonymkode: 4633d...d7e
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #25 Skrevet 25. mai 2020 Er det vanlig at fastlegen tar prøve av alt, når man først ber om å bli tatt prøve av en spesifikk ting? Anonymkode: 4633d...d7e
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #26 Skrevet 25. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det vanlig at fastlegen tar prøve av alt, når man først ber om å bli tatt prøve av en spesifikk ting? Anonymkode: 4633d...d7e Hva mener du med alt? Anonymkode: 41aa5...322
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #27 Skrevet 25. mai 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med alt? Anonymkode: 41aa5...322 Jern, d-vitamin, blodplater osv. Alt sammen, + testosteron. Anonymkode: 4633d...d7e
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #28 Skrevet 25. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jern, d-vitamin, blodplater osv. Alt sammen, + testosteron. Anonymkode: 4633d...d7e Du mener kanskje røde blodceller og ikke blodplater? Er vanskelig å vite hva legen kommer til å gjøre, men som pasient må du fortelle hva slags symptomer du har. Hva er det som plager deg. Så bestiller legen de prøvene som er aktuelle. Selvfølgelig kan du foreslå diverse blodprøver, men det er ikke sikkert at legen er enig med deg at det er relevant å ta. Anonymkode: 41aa5...322
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #29 Skrevet 25. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du mener kanskje røde blodceller og ikke blodplater? Er vanskelig å vite hva legen kommer til å gjøre, men som pasient må du fortelle hva slags symptomer du har. Hva er det som plager deg. Så bestiller legen de prøvene som er aktuelle. Selvfølgelig kan du foreslå diverse blodprøver, men det er ikke sikkert at legen er enig med deg at det er relevant å ta. Anonymkode: 41aa5...322 Da er det vel kanskje best å legge til ekstra? Ta testosteron f.eks. Om jeg går inn og sier, jeg vil ha testo prøve, så vil jeg vel ikke få det, kontra om jeg sier jeg har ingen libido, ingen konsentrasjon, deprimert osv, og legger til. Anonymkode: 4633d...d7e
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #30 Skrevet 25. mai 2020 Da jeg ba om å bli testet for noe spesifikt (Leidens mutasjon ligger i familien), ble jeg ikke testet for noe som helst annet, nei. Jeg ba ikke om det heller, da. Dersom du ikke selv har noen god grunn til at du bør få testet jern osv, og legen ikke ser noen spesifikk grunn til det ut ifra de symptomene du har heller, så blir du ikke testet for det. Ingen vits i å teste bare for å teste. På mitt legesenter er det i allefall slik at dersom prøven er normal, så hører jeg ingenting. Hvis det er avvik/positiv test, så kontakter de meg. Anonymkode: 067ab...8a3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #31 Skrevet 25. mai 2020 Du er veldig opphengt i denne testosteron-prøven. Har sett de andre trådene dine. Hvordan vil du reagere dersom det viser seg at testosteron-nivået ditt er helt normalt? Vil du klare å slå deg til ro med det? At det kanskje ikke er noe som feiler deg i det hele tatt? Det er slett ikke unormalt å være lett deprimert og ha lav lyst, det skjer de fleste i løpet av livet. Anonymkode: 067ab...8a3 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #32 Skrevet 25. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du er veldig opphengt i denne testosteron-prøven. Har sett de andre trådene dine. Hvordan vil du reagere dersom det viser seg at testosteron-nivået ditt er helt normalt? Vil du klare å slå deg til ro med det? At det kanskje ikke er noe som feiler deg i det hele tatt? Det er slett ikke unormalt å være lett deprimert og ha lav lyst, det skjer de fleste i løpet av livet. Anonymkode: 067ab...8a3 Om den er lav, så slår jeg meg til ro. Men nivåene på hva som er vanlig testo-nivå er veldig lavt. Selv 300 er normalt her til lands, unormalt overalt. Alt fra 0-400 er svakt. Anonymkode: 4633d...d7e
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #33 Skrevet 25. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det vel kanskje best å legge til ekstra? Ta testosteron f.eks. Om jeg går inn og sier, jeg vil ha testo prøve, så vil jeg vel ikke få det, kontra om jeg sier jeg har ingen libido, ingen konsentrasjon, deprimert osv, og legger til. Anonymkode: 4633d...d7e Vet ikke hva du mener med legge til ekstra. Mener du at du skal finne opp symptomer for å få tatt testosteron-prøve? Som sagt så blir det opp til legen å vurdere hva slags blodprøver som skal tas. Det er ikke sånn at en bare kan komme til legen med en bestilling på masse blodprøver. Med mindre de prøvene du ramser opp virker fornuftig ut fra det du beskriver av hvordan du har det. Anonymkode: 41aa5...322
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #34 Skrevet 25. mai 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg ba om å bli testet for noe spesifikt (Leidens mutasjon ligger i familien), ble jeg ikke testet for noe som helst annet, nei. Jeg ba ikke om det heller, da. Dersom du ikke selv har noen god grunn til at du bør få testet jern osv, og legen ikke ser noen spesifikk grunn til det ut ifra de symptomene du har heller, så blir du ikke testet for det. Ingen vits i å teste bare for å teste. På mitt legesenter er det i allefall slik at dersom prøven er normal, så hører jeg ingenting. Hvis det er avvik/positiv test, så kontakter de meg. Anonymkode: 067ab...8a3 Men hvorfor tok du ikke å testet jern og det andre, tenker jeg, når du først tester deg. Dem brenner ikke noen ekstra kalorier på det. Anonymkode: 4633d...d7e
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #35 Skrevet 25. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vet ikke hva du mener med legge til ekstra. Mener du at du skal finne opp symptomer for å få tatt testosteron-prøve? Som sagt så blir det opp til legen å vurdere hva slags blodprøver som skal tas. Det er ikke sånn at en bare kan komme til legen med en bestilling på masse blodprøver. Med mindre de prøvene du ramser opp virker fornuftig ut fra det du beskriver av hvordan du har det. Anonymkode: 41aa5...322 Ja, "finne" opp. Jeg har jo symptomene, men om man legger til ekstra, så blir vel legen overbevist. Først og fremst null evne til å bygge muskler, null libido/sex, og angst/depresjon/konsentrasjon. Anonymkode: 4633d...d7e
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #36 Skrevet 25. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hvorfor tok du ikke å testet jern og det andre, tenker jeg, når du først tester deg. Dem brenner ikke noen ekstra kalorier på det. Anonymkode: 4633d...d7e Jeg hadde ingen grunn til å mistenke at noe som helst var unormalt, og altså ikke noe behov for å teste det. Men jeg hadde ikke stilt meg på bakbeina hvis legen ville teste det, selvsagt. Anonymkode: 067ab...8a3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #37 Skrevet 25. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, "finne" opp. Jeg har jo symptomene, men om man legger til ekstra, så blir vel legen overbevist. Først og fremst null evne til å bygge muskler, null libido/sex, og angst/depresjon/konsentrasjon. Anonymkode: 4633d...d7e Hvis du skal finne opp symptomer så vil jo det bety at testosteron din godt kan være normal. Må si at det er bra spesielt å skulle lure legen for å få tatt akkurat den blodprøven du vil ha? Hva gjør du hvis den er normal? Anonymkode: 41aa5...322
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #38 Skrevet 25. mai 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det vanlig at fastlegen tar prøve av alt, når man først ber om å bli tatt prøve av en spesifikk ting? Anonymkode: 4633d...d7e Nei. Legen lar seg ikke nødvendigvis diktere av pasienter hva som skal tas prøve av. Det kreves mer enn prøvetaking. Prøvene skal analyseres, sendes inn og tolkes. Totalt sett ganske mange ressurser. Anonymkode: 5012f...63e 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #39 Skrevet 25. mai 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Legen lar seg ikke nødvendigvis diktere av pasienter hva som skal tas prøve av. Det kreves mer enn prøvetaking. Prøvene skal analyseres, sendes inn og tolkes. Totalt sett ganske mange ressurser. Anonymkode: 5012f...63e Så det er mye mer jobb å analysere enn fullstendig blodprøve, med både vitaminer, blod og testosteron, kontra om han bare rekviterer testosteron? Anonymkode: 4633d...d7e
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #40 Skrevet 25. mai 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det er mye mer jobb å analysere enn fullstendig blodprøve, med både vitaminer, blod og testosteron, kontra om han bare rekviterer testosteron? Anonymkode: 4633d...d7e Ja, det er mer jobb og det koster også mer. Anonymkode: 41aa5...322 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå