AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #1 Skrevet 25. mai 2020 Var nylig på besøk hos søsteren min, som lot datteren sin bade helt alene. Dette var vist helt vanlig hos dem og hun skulle rope hvis det var noe. Søsteren sjekket ikke hvordan det gikk, i løpet av den lille timen hun badet. Barnet har akkurat fylt fire og kan ikke svømme. Jeg har ikke barn selv så vet ikke hva som er normalt, men fikk en dårlig følelse... Anonymkode: 6f241...ef0
Silva Pluvialis Skrevet 25. mai 2020 #2 Skrevet 25. mai 2020 Nei. Det er overhodet ikke greit. Et så lite barn, som ikke kan svømme, bør holdes et øye med. 13
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #3 Skrevet 25. mai 2020 Nei. Bare nei. På ingen måte greit. Anonymkode: 3bad4...5c7 6
oreokaka Skrevet 25. mai 2020 #4 Skrevet 25. mai 2020 Kan bare svare for meg selv. Her er eldstemann 3 år, og det er helt uaktuelt at han skal bade alene. 4
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 25. mai 2020 #5 Skrevet 25. mai 2020 Nei, veldig uansvarlig å la ett så lite barn bade alene.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #6 Skrevet 25. mai 2020 Altså, hvorvidt barnet kan svømme eller ikke har ingenting å si i badekaret. Det er ikke akkurat som at uhell i badet skjer fordi man ikke er svømmedyktig. Så dypt kar har man neppe. Det som er avgjørende er at en fireåring ikke er mentalt eller fysisk klar til å ha eneansvar for sin egen sikkerhet i badekaret. Det kan falle under og ikke klare å ta seg opp, det kan begynne å klatre, falle og skade seg, det kan skli. Flest ulykker skjer i hjemmet, og da særlig på badet, og det er ikke forsvarlig å la et så lite barn bade alene. Anonymkode: bafaa...67c 17
tussi84 Skrevet 25. mai 2020 #7 Skrevet 25. mai 2020 Nei. Det vil si at du trenger ikke å sitte rett ved siden av, men du burde ha bade døra opp og ha tilsyn med badekaret slik at du raskt kan gripe inn om noe skjer. 6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #8 Skrevet 25. mai 2020 Jeg har en på 3,5, og jeg sitter ikke og ser på at han bader. Går litt til og fra, setter på en vask, bretter litt tøy mens jeg snakker med ham osv (bad og vaskerom er vegg i vegg). Men å gå opp i stua eller på annen måte "vekk" fra ham ville jeg ikke gjort. Anonymkode: 3e42b...2db 11
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #9 Skrevet 25. mai 2020 Min bader alene, men han bader i en liten stamp og hater vann i ansiktet. Har døren åpen da og er alltid i nærheten. Skal snart få badekar, og da må en voksen være der Anonymkode: 1823b...9e2 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #10 Skrevet 25. mai 2020 Jeg har en som er blitt 5, og han kan være litt alene. Men jeg er alltid i hørevidde. Han plasker og snakker/synger, så det føles trygt ut. Men lar han ikke sitte lenge alene nei. Og blir det stille så sjekker vi Anonymkode: 16d4e...054 4
Synne-Marie Skrevet 25. mai 2020 #11 Skrevet 25. mai 2020 Jeg lar ikke fireåringen min bade i balje uten oppsyn en gang. Han er riktignok en løs kanon på dekk, men jeg har ikke latt de andre bade alene på samme alder heller. 5
våren14 Skrevet 25. mai 2020 #12 Skrevet 25. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Var nylig på besøk hos søsteren min, som lot datteren sin bade helt alene. Dette var vist helt vanlig hos dem og hun skulle rope hvis det var noe. Søsteren sjekket ikke hvordan det gikk, i løpet av den lille timen hun badet. Barnet har akkurat fylt fire og kan ikke svømme. Jeg har ikke barn selv så vet ikke hva som er normalt, men fikk en dårlig følelse... Anonymkode: 6f241...ef0 I utgangspunktet nei. Men avhengig av da tross alt. Om man sitter så man feks hører barnet hele tiden så man kan gå med en gang det blir stille eller man hører noe skjer - så kan sikkert en 4 åring sitte alene. Sånn typ rett utenfor døren med døren åpen. Men generelt at en fireåring skal være en hel time alene...syns det var lenge jeg. Generelt. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #13 Skrevet 25. mai 2020 Vi gjorde det, for her laget hun så enormt mye lyd - konstant, så jeg løp bare inn med en gang det ble stille. Anonymkode: dd01a...d62 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #14 Skrevet 25. mai 2020 Ja og nei. Som andre her sier så har jeg øyne og ører åpne, men sitter ikke ved siden av. Anonymkode: ca353...d49 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #16 Skrevet 25. mai 2020 Nei. Barnet kan slå hodet og havne under vannet. Man må være nærme nok til å høre lydene av plasking og snakking/synging, og likevel sjekke titt og ofte. 1 time alene... Wow Anonymkode: 5ed07...d01 2
yabbadoo Skrevet 25. mai 2020 #17 Skrevet 25. mai 2020 Jeg lar både 3-åringen og 4- åringen bade uten tilsyn. Men døren er åpen og jeg holder meg i nærheten. Blir det stille roper jeg inn for å høre at alt er vel. En hel time uten å sjekke er er uforsvarlig, men man trenger jo ikke mer enn et par minutter for å drukne, så 2-3 minutter er vel like uforsvarlig sånn sett. 3
yabbadoo Skrevet 25. mai 2020 #18 Skrevet 25. mai 2020 28 minutter siden, våren14 skrev: I utgangspunktet nei. Men avhengig av da tross alt. Om man sitter så man feks hører barnet hele tiden så man kan gå med en gang det blir stille eller man hører noe skjer - så kan sikkert en 4 åring sitte alene. Sånn typ rett utenfor døren med døren åpen. Men generelt at en fireåring skal være en hel time alene...syns det var lenge jeg. Generelt. Enig! Lar ikke 4-åringen min være alene uten en liten sjekk i ny og ne på rommet sitt en gang. Unntatt når han sover så klart
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #19 Skrevet 25. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Var nylig på besøk hos søsteren min, som lot datteren sin bade helt alene. Dette var vist helt vanlig hos dem og hun skulle rope hvis det var noe. Søsteren sjekket ikke hvordan det gikk, i løpet av den lille timen hun badet. Barnet har akkurat fylt fire og kan ikke svømme. Jeg har ikke barn selv så vet ikke hva som er normalt, men fikk en dårlig følelse... Anonymkode: 6f241...ef0 NEI! Det er ikke greit!! Du må fortelle søsteren din om sekundærdrukning, og si at selv om barn ikke drukner umiddelbart, kan det ved slik drukning skje senere (feks natt). Google det. Anonymkode: 91f36...34e 3
Ulrikke Skrevet 25. mai 2020 #20 Skrevet 25. mai 2020 Altså, da min var 4 var jeg ikke tilstede i rommet hele tiden, men jeg var alltid rett ved.... I gangen, på vaskerommet osv... Som regel lagde hun såpass mye lyd at det ikke var noe problem å høre at alt sto bra til (lekte med ting i vannet osv). Ble det stille gikk jeg alltid rett inn dit... Å putte en fireåring i badekaret og så gå og sette på en film for seg selv en times tid (satt på spissen) er overhodet ikke greit. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå