Gå til innhold

Hva betyr direkte tale?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Beklager for dumt spørsmål men norsk er ikke min morsmål og jeg må vite hva direkte tale betyr. Noen som kan forklare meg det? Jeg leste på Wikipedia og der sto det «Direkte tale er det å gjengi ordrett noe som har blitt sagt.» men jeg skjønner ikke hva det betyr.. Setter pris for hjelp :) 

Anonymkode: 1ea8b...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Beklager for dumt spørsmål men norsk er ikke min morsmål og jeg må vite hva direkte tale betyr. Noen som kan forklare meg det? Jeg leste på Wikipedia og der sto det «Direkte tale er det å gjengi ordrett noe som har blitt sagt.» men jeg skjønner ikke hva det betyr.. Setter pris for hjelp :)

Anonymkode: 1ea8b...044

Det er det samme som når jeg siterer deg egentlig . Da er det du skriver i anførselstegn, jeg endrer ikke på noe av det du har skrevet men gjengir det akkurat som det står. 

Et annet eksempel på direkte tale er at jeg sier: TS sa " Noen som kan forklare meg det?" mens i indirekte tale sier jeg " TS lurte på om vi kunne forklare henne det". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen ganger brukes utrykket direkte tale om hvordan noe har blitt sagt :

Hvis noen sier noe rett fram og uten filter, nesten litt hensynsløst så kan det omtales som direkte tale.

Anonymkode: b15c8...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...