Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer om jeg tar ut av BSU?

Foruten å måtte betale tilbake summen jeg tidligere har fått i skattefradrag (som er 5.000 x antall år jeg har satt inn 25.000).

Og foruten å aldri mer kunne spare via BSU-ordningen (da får jeg finne alternative spareformer som aksjer og fond).

La oss si du har 100.000 i BSU. Du tar ut nå = du vil kun få 75.000 til eget forbruk, 25 % går tilbake til Staten.

75.000 er bedre enn ingenting, og har du bolig, og forskjellen på 100.000 eller ikke i en eventuell budrunde for neste bolig ikke er avgjørende, så er det vel ingen flere ''farlige juridiske konsekvenser''?

Anonymkode: b45da...d43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok ut mine BSU penger i fjor. Fikk en liten skattesmell, men det var det. Jeg er over aldersgrensa og ser ikke noe poeng i å ha BSU. Har aksjesparekonto og den gir mye bedre avkastning. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Knirke skrev:

Jeg tok ut mine BSU penger i fjor. Fikk en liten skattesmell, men det var det. Jeg er over aldersgrensa og ser ikke noe poeng i å ha BSU. Har aksjesparekonto og den gir mye bedre avkastning. 

Det er jo vesentlig forskjell på sikker avkastning i BSU og fare for tap i aksjer / fond. 
Renten på BSU har tradisjonelt ligget over det man over tid kan forvente i aksjemarkedet.

I 2020 er det ikke godt å si hva som lønnes seg, mest trolig vil penger tape verdi uansett hvor de plasseres, om man da ikke er heldig med plassering i enkeltasksjer.

Anonymkode: 70dd3...958

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, Knirke said:

Så en ide er å ta ut f.eks. 100.000; men sette av 25.000 i aksjefond mens du venter på å måtte betale de tilbake om 1 år?

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo vesentlig forskjell på sikker avkastning i BSU og fare for tap i aksjer / fond. 
Renten på BSU har tradisjonelt ligget over det man over tid kan forvente i aksjemarkedet.

I 2020 er det ikke godt å si hva som lønnes seg, mest trolig vil penger tape verdi uansett hvor de plasseres, om man da ikke er heldig med plassering i enkeltasksjer.

Har erfaring med aksjer og fond. Og gjennom 10 år med kun oppgang vil jeg heller si det er dyktighet heller enn flaks som har gjort at jeg går i +.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så en ide er å ta ut f.eks. 100.000; men sette av 25.000 i aksjefond mens du venter på å måtte betale de tilbake om 1 år?

Med så kort tid som ett år er ikke aksjefond anbefalt. Minimum 5-10 år.

Anonymkode: 52476...5e0

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har erfaring med aksjer og fond. Og gjennom 10 år med kun oppgang vil jeg heller si det er dyktighet heller enn flaks som har gjort at jeg går i +.

Seriøst? Hvem har vel ikke gått i pluss siste 10år? Man skal virkelig ha gjort mye dumt mht enkeltaksjer om man totalt sett skulle gått i minus.

Men hva som er resultatet av 0-rente og inntektsbortfall i bedriftene er noe ingen helt vet svaret på, så etter 25 år med aksjehandel har jeg aldri vært mer usikker på hvordan det går videre. Om man skal bruke erfaring så ligg vi an til 40-55% nedgang kommende 2 år, og vider 7-8 år før vi er tilbake der vi var før korona. Men det er jo bare en frykt basert på tidligere kriser, som var langt mindre en den verden nå står i. Samtidig har vi 0-renten som gjør at man alikevel blir noe usikker på om man faktisk kan se en innhenting hvis samfunnet åpnes opp nok til at bedrifter tjener penger i første halvdel av 2021.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Med så kort tid som ett år er ikke aksjefond anbefalt. Minimum 5-10 år.

Hatt over 20 % vekst i året, vil jo si 20 % vekst er mer i fortjeneste enn 0,5 % i rente på sparekonto, ja.

Skrevet (endret)
15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tok ikke ut BSU fordi jeg ville fortsette å ha penger et annet sted, jeg tok dem ut fordi jeg ville kjøpe noe som kostet 170.000. 

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tok ut min BSU 1. Januar 2019, for da kom ikke skattesmellen før skatteoppgjøret 2020, altså over et år senere. Setter du noe av pengene i fond eller aksjer vil jeg tro du klarer å dekke noe av tapet. Risikoen er du jo selvfølgelig klar over.

Renten på BSU er god til å være en bank, men avkastningen er på ingen måte sammenlignbar med aksjer. 

Endret av Knirke
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tar man ut penger fra BSU? Hvordan overføre til egen brukskonto?

Anonymkode: b870c...50e

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Hvem har vel ikke gått i pluss siste 10år? Man skal virkelig ha gjort mye dumt mht enkeltaksjer om man totalt sett skulle gått i minus.

Det samme tenkte jeg! Det har riktignok vært en Korona-nedgang, men totalt sett bør de fleste ha gått i tydelig pluss i denne perioden.

Når det gjelder TS er det en del ting vi ikke vet - f.eks. alder, nåværende økonomisk situasjon og tidshorisont for boligkjøp.

Jeg vurderer å slå inn BSU-kontoen min på boliglånet nå, fordi det er mulig at jeg får lavere inntekt fra høsten. Rentedifferansen på boliglånet jeg vil bli kvitt og BSU-renta er ikke så stor, og boliglånet har i tillegg et administrasjonsgebyr. Det vil hjelpe på hverdagsøkonomien dersom jeg får lavere månedlige utgifter til boliglån. Men jeg er utrolig glad for at jeg klarte å spare så lenge - renteinntektene og skattefradraget har gjort meg bedre stilt til å håndtere et boliglån enn det jeg ellers ville ha vært. Dersom TS er ung synes jeg h*n skal tenke seg meget godt om før h*n spretter BSU-kontoen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er allerede inne på boligmarkedet, så vet ikke helt hvor mye jeg trenger pengene i BSU?

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hatt over 20 % vekst i året, vil jo si 20 % vekst er mer i fortjeneste enn 0,5 % i rente på sparekonto, ja.

Ser ikke hva det har med saken å gjøre. Hvis du kjøpte Nordnet Indeksfond Norge for ett år siden og i dag er avhengig av pengene vil du ha tapt 11% minus skattefradrag. Det er pga slike svingninger at minimum 5 år er anbefalt for aksjesparing.

https://www.nordnet.no/market/funds/16801605-nordnet-indeksfond-norge

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du boliglån kan du putte de pengen inn der uten skattesmell, men du får aldri igjen bsu. Du må uansett ringe banken før å få det utført. 

Anonymkode: 03546...b78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er allerede inne på boligmarkedet, så vet ikke helt hvor mye jeg trenger pengene i BSU?

Da snakker du med banken slik at de løser inn pengene for deg ved å sette dem inn på lånet og deretter tar de ut penger fra lånet til deg. 

Anonymkode: 0208d...3a1

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har du boliglån kan du putte de pengen inn der uten skattesmell, men du får aldri igjen bsu. Du må uansett ringe banken før å få det utført. 

Nei, på BSU kan jeg bare klikke på ''overfør x beløp til sparekonto''.

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er vel mer:

Skjer det noe mer ''farlig'' økonomisk ved å ta ut av BSU, enn at du kun vil få 75 % av summen du tar ut faktisk disponibel hvis det ikke brukes til bolig, og at du aldri kan spare der mer?

Altså... jeg har bolig, og skal arve mange boliger... jeg trenger ikke BSU. Skattefradrag? Ja takk. BSU? Ikke nødvendig. Mat på bordet i morgen? Ja. Bolig når kjeg allerede eier? Nei.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er vel mer:

Skjer det noe mer ''farlig'' økonomisk ved å ta ut av BSU, enn at du kun vil få 75 % av summen du tar ut faktisk disponibel hvis det ikke brukes til bolig, og at du aldri kan spare der mer?

Altså... jeg har bolig, og skal arve mange boliger... jeg trenger ikke BSU. Skattefradrag? Ja takk. BSU? Ikke nødvendig. Mat på bordet i morgen? Ja. Bolig når kjeg allerede eier? Nei.

Dette er veldig enkelt.. skaff et rammelån med pant i prinærbolig, ta ut nødvendig kapital fra lånet og sett beløpet på en konto,  betal tilbake på lånet med BSU-midlene - Behold eller avslutt rammelånet og saken ute av verden og du slipper å betale tilbake skattepengene.

AnonymBruker
Skrevet
På 25.5.2020 den 8.33, Knirke skrev:

Avkastning på aksjer fra i fjor til i dag, og fremover er større enn skattesmellen på 20 % av det du hadde på konto? Er du den neste Warren Buffet?

Anonymkode: 79070...66d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 26.5.2020 den 20.48, AnonymBruker skrev:

Nei, på BSU kan jeg bare klikke på ''overfør x beløp til sparekonto''.

Nå var det snakk om å bake det inn i lånet så du slepper skattesmell da. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå var det snakk om å bake det inn i lånet så du slepper skattesmell da. 

Altså ta opp et generelt boliglån tilsvarende pengene jeg har på BSU? Vil ikke banken tenke ''det er rart han tar ut så lite''?

Nå har jeg også bolig, vil ikke banken lure på hvorfor jeg tar opp boliglån jeg bare betaler tilbake dagen etter da? Er ikke dette en velkjent taktikk?

Tidslinjen, rent saksbehandlingsmessig og juridisk kan da umulig være:

tirsdag 2. juni - tar opp og får 100.000 i boliglån fra banken.

tirsdag 3. juni - pengene er inne på konto. Jeg tar ut fra BSU 100.000

onsdag 4. juni - pengene er disponible på kontoen. Da har jeg 200.000. Legger 100.000 til forfall på lånet.

torsdag 5. juni - lånet er nedbetalt og jeg har 100.000 ''lovlig''

fredag 6. juni - får dokument fra banken om at lånet er nedbetalt gyldig med BSU-pengene, og de skriver ingenting om at det var en svindelmetode?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...