AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #1 Skrevet 24. mai 2020 Jeg kjenner at jeg begynner å bli drittlei av at annen hver tråd som er i nærheten av å handle om katter, nesten alltid ender opp med at selvutnevnte medlemmer av kattepolitiet kommer inn for å brøle om kastrering og kalle folk uansvarlig. Det er en helt idiotisk svart-hvitt tenking, hvor det å ikke kastrere katten i løpet av de fem første minuttene den lever, er automatisk det samme som å være uansvarlig. Jeg er helt enig i at det er viktig å sørge for at man unngår masse kull med uønskede kattunger, som ender opp i søppelbøtter eller som løskatter. Men jeg er uenig i at å la en hunnkatt få et kull med kattunger automatisk gjør en uansvarlig. Det som gjør en uansvarlig i mine øyne, er om man ikke tar var på dyrene og ikke tar ansvar for dem. Jeg lot min hunnkatt få et kull, hun fikk en unge. Den beholdt jeg. Ungen, en gutt, ble kastrert så fort som mulig, og mor ble kastrert så raskt som mulig etter fødselen. I dag er mor og sønn 15 og 14 år. Begge er friske og raske, forsikret og up to date på alt av vaksiner og kontroller hos dyrlegen. Gjør avgjørelsen om å la katten få et kull for 15 år siden meg automatisk uansvarlig? Til tross for at jeg var fullt innstilt på å ta ansvar for ungene, og planen hele tiden var å kastrere henne etter det ene kullet? Det er isåfall det jeg faller av. I mine øyne er man heller uansvarlig om man ikke er innstilt på å ta ansvar for kattungene, enten ved å beholde selv eller skaffe dem nye hjem, men fortsatt ikke gidder å kastrere. Eller om man lar kattemor få kull, på kull, på kull, på kull eller kvitter seg med mor og/eller unger på «annet vis». Men det er ikke sånn at det er realiteten for alle katteiere som lar katten få unger. Den andre delen jeg er drittlei er tonen. Det er lov til å ta opp temaet på en hyggelig måte, uten å hugge hodet av alle som f. eks. våger å stille et spørsmål om kattunger eller drektige katter. Det eneste man oppnår med det er at folk slutter å stille spørsmål, som neppe er bedre for kattene. Man bør heller skape rom for å kunne bidra med råd og hjelp, framfor å gå til frontalangrep. Og det blir ikke mindre dumt av at enkelte går til angrep uten å kjenne til situasjonen i det hele tatt. Personlig tror jeg også folk er mer lydhøre om man henvender seg på en vanlig, sivilisert måte. Det er faktisk katteeier som bestemmer om katten skal kastreres eller ikke, og når, så lenge det ikke er lovpålagt. Om man brenner for å få folk til å «fikse» kattene sine (og det er isåfall et godt engasjement), så er det faktisk lov til å gå for å spre kunnskap. Ikke bare kjefte. Anonymkode: 2351b...58b 31
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #2 Skrevet 24. mai 2020 Omg, jeg leste akkurat den tråden og kjente jeg ble litt sint av noen av svarene. Tommel opp til deg. Anonymkode: ab4be...b9f 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #3 Skrevet 24. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Omg, jeg leste akkurat den tråden og kjente jeg ble litt sint av noen av svarene. Tommel opp til deg. Anonymkode: ab4be...b9f Det har skjedd i flere tråder i det siste, inkludert tråden om en døende kattunge. Så den siste tråden ble bare dråpen for min del, jeg var allerede irritert. Anonymkode: 2351b...58b 1
Gjest TheCatLady Skrevet 24. mai 2020 #4 Skrevet 24. mai 2020 Jeg er enig i at mange blir litt vel ekstreme, men jeg er ikke enig i at det er greit å la katten få et kull. Ved å la katten få et kull så bidrar man til problemet med for mange katter. Man løser ikke problematikken ved å la sin egen katt få et kull. Faktisk så kan man si at ved å gjøre det så er det andre katter som kunne fått et hjem ikke får det og om alle skal tenke slik så blir det ikke akkurat færre katter rundt omkring uansett hvor mye ansvar man selv tar. Jeg er ikke en av de som kjefter, men mange blir sure om man kommer med råd om kastrering. Har ikke deltatt i trådene her siden jeg synes begge sider er lite lydhøre eller går for hardt ut mot andre.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #6 Skrevet 24. mai 2020 Hvilken tråd er det snakk om ? Anonymkode: e1622...439 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #7 Skrevet 24. mai 2020 Veldig enig, enkelte kommer med pekefingeren mot personer som åpenbart har godt kattehold. Anonymkode: c5c5b...da1 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #8 Skrevet 24. mai 2020 Bare at det begynner å bli klin umulig å få tak i en katt. Vanlig katt. Spesielt om du skal ha innekatt. Omplassering sier du- neida, de skal ha utekatter uansett. Eller så er kattene såpass syke, redde , noe annet med dem - at de skal være inne. Stor leilighet og hadde 2 katter som ble 17 og 20 år. Kattenetting på veranda og de hadde det helt topp så ut som. Vi er ikke bra nok. Endte opp og kjøpe 2 avlskatter som hadde blitt pensjonert, og eieren skjønte at vi har noe å tilby, selv om kattene ikke skal få løpe fritt ute. Anonymkode: 8308c...081 11
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #9 Skrevet 24. mai 2020 3 minutter siden, TheCatLady skrev: Jeg er enig i at mange blir litt vel ekstreme, men jeg er ikke enig i at det er greit å la katten få et kull. Ved å la katten få et kull så bidrar man til problemet med for mange katter. Man løser ikke problematikken ved å la sin egen katt få et kull. Faktisk så kan man si at ved å gjøre det så er det andre katter som kunne fått et hjem ikke får det og om alle skal tenke slik så blir det ikke akkurat færre katter rundt omkring uansett hvor mye ansvar man selv tar. Jeg er ikke en av de som kjefter, men mange blir sure om man kommer med råd om kastrering. Har ikke deltatt i trådene her siden jeg synes begge sider er lite lydhøre eller går for hardt ut mot andre. Jeg hører stadig argumenter om at det er for mange katter allerede. Det er det godt mulig at det er, men jeg synes det er pussig når man samtidig vet at en annonse på Finn kan få flere hundre henvendelser. Svigersøstra mi hadde prøvd å kjøpe en vanlig huskatt i godt over ett år, før de endelig ga opp og kjøpte rasekatt. I de fleste tilfeller var kattene reservert i løpet av kort tid, og/eller hadde lange lister med folk som var interessert. Ta gjerne en titt på Finn selv, det er ikke i nærheten av like mange som annonseres nå, som for 10-15 år siden. Jeg tar høyde for at jeg først og fremst har sjekket mitt storområde, og at det kan være annerledes andre steder i landet. Anonymkode: 2351b...58b 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #10 Skrevet 24. mai 2020 Er det så vanskelig å forstå at mange ønsker å få katter som er sosialiserte? Alle vil ikke ha en skadet katt fra dyrebeskyttelsen, så enkelt er det. Anonymkode: ab4be...b9f 10
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #11 Skrevet 24. mai 2020 Det er ikke vanskelig å være ansvarlig. Nå høres jeg sikkert "kattepoliti"-ut 1) Ikke skaff deg dyr om du ikke har råd til kastrering, vaksinering, årlig sjekker, skader, etc 2) Kastrer/steriliser katten FØR du slipper den ut 3) Les deg opp på gemytt, pris, hold, trening etc etc på det dyret du skal ha Anonymkode: e563f...bd8 27
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #12 Skrevet 24. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare at det begynner å bli klin umulig å få tak i en katt. Vanlig katt. Spesielt om du skal ha innekatt. Omplassering sier du- neida, de skal ha utekatter uansett. Eller så er kattene såpass syke, redde , noe annet med dem - at de skal være inne. Stor leilighet og hadde 2 katter som ble 17 og 20 år. Kattenetting på veranda og de hadde det helt topp så ut som. Vi er ikke bra nok. Endte opp og kjøpe 2 avlskatter som hadde blitt pensjonert, og eieren skjønte at vi har noe å tilby, selv om kattene ikke skal få løpe fritt ute. Anonymkode: 8308c...081 Ja, det er mitt inntrykk også. Jeg synes det er helt supert at det ser ut til at problemet med uønska kattunger er på vei ned. Den gangen jeg var barn visste feks alle at en av naboene hadde en katt som fikk kull på kull, og det løste de ved å la ungene i huset drepe dem på horribelt vis. At vi har kommet videre fra det er fantastisk. Folk i dag er mye mer opplyste og tar mye bedre vare på dyrene sine. Med noen forferdelige unntak, selvfølgelig. Men jeg har også inntrykk av at det begynner å bli vanskelig å få tak i katt. Også for potensielt gode eiere, som kan gi katten et godt liv. Og som en person som sliter litt med å forestille meg et liv uten en katt i heimen, så synes jeg også det er en trist utvikling. Anonymkode: 2351b...58b 4
Gjest TheCatLady Skrevet 24. mai 2020 #13 Skrevet 24. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hører stadig argumenter om at det er for mange katter allerede. Det er det godt mulig at det er, men jeg synes det er pussig når man samtidig vet at en annonse på Finn kan få flere hundre henvendelser. Svigersøstra mi hadde prøvd å kjøpe en vanlig huskatt i godt over ett år, før de endelig ga opp og kjøpte rasekatt. I de fleste tilfeller var kattene reservert i løpet av kort tid, og/eller hadde lange lister med folk som var interessert. Ta gjerne en titt på Finn selv, det er ikke i nærheten av like mange som annonseres nå, som for 10-15 år siden. Jeg tar høyde for at jeg først og fremst har sjekket mitt storområde, og at det kan være annerledes andre steder i landet. Anonymkode: 2351b...58b Du snakker om kattunger regner jeg med? Ja, da er det alltid stor pågang og ikke alle av dem kommer til å gi kattene gode hjem. Så kastrerer ikke alle kattene sine og bidrar til at flere katter blir forvillet og hjemløs. Jeg har jobbet med katter som er hjemløse så at det er et problem kan jeg skrive under på. Det er ikke uten grunn at kapasiteten alltid er sprengt og mange gidder ikke å ta vare på kattene sine rundt ferietider osv.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #14 Skrevet 24. mai 2020 Kattunger skal ikke ute før de er minst året, vent maks til 8+ mnd. En kattunge kan kastreres/steriliseres når de er rundt 6 mnd. Kan du elementær matte? INGEN katter kan bli gravide, uten at eier kan for det selv!! Problemet er at folk oppfører seg som om at de ikke kan noe for uhellet, når fakta er at de har 100% skyld. Det som er problemet er ikke nødvendigvis at det blir kattunger og at det finnes mer en nok blablabla, det er bullshit, det er mangel på katter på markedet. Problemet er at de aller fleste gidder ikke å sette seg inni graviditet, fødsel og veterinærbesøk av kattemor og kattunger. Det er mer slipp katten ut og den blir drektig og litt senere kommer det kattunger som settes i en pappeske til de kan flytte ut. Folk må sette seg inni det å ha drektig katt og kattunger, før de setter seg selv i den situasjonen. Anonymkode: ddf6d...496 6
Gjest TheCatLady Skrevet 24. mai 2020 #15 Skrevet 24. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kattunger skal ikke ute før de er minst året, vent maks til 8+ mnd. En kattunge kan kastreres/steriliseres når de er rundt 6 mnd. Kan du elementær matte? INGEN katter kan bli gravide, uten at eier kan for det selv!! Problemet er at folk oppfører seg som om at de ikke kan noe for uhellet, når fakta er at de har 100% skyld. Det som er problemet er ikke nødvendigvis at det blir kattunger og at det finnes mer en nok blablabla, det er bullshit, det er mangel på katter på markedet. Problemet er at de aller fleste gidder ikke å sette seg inni graviditet, fødsel og veterinærbesøk av kattemor og kattunger. Det er mer slipp katten ut og den blir drektig og litt senere kommer det kattunger som settes i en pappeske til de kan flytte ut. Folk må sette seg inni det å ha drektig katt og kattunger, før de setter seg selv i den situasjonen. Anonymkode: ddf6d...496 Nei, det er ikke mangel på katter, men "alle" skal ha kattunger. Folk ønsker ofte ikke voksne katter selv om det er mange fordeler med å få en voksen katt. At ikke alle ønsker en katt som har vært forvillet eller har sine utfordringer skjønner jeg godt. Det må spesielle folk til for å ta seg av dem, men folk er altfor opptatt av at de må ha en kattunge.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #16 Skrevet 24. mai 2020 3 minutter siden, TheCatLady skrev: Du snakker om kattunger regner jeg med? Ja, da er det alltid stor pågang og ikke alle av dem kommer til å gi kattene gode hjem. Så kastrerer ikke alle kattene sine og bidrar til at flere katter blir forvillet og hjemløs. Jeg har jobbet med katter som er hjemløse så at det er et problem kan jeg skrive under på. Det er ikke uten grunn at kapasiteten alltid er sprengt og mange gidder ikke å ta vare på kattene sine rundt ferietider osv. Jeg er helt enig i at ikke alle som vil ha katt nødvendigvis vil gi katten et godt hjem. Men mange vil det. Og derfor er det også viktig at de som skal selge katter gjør et grundig arbeid i forkant. Jeg synes det er flott at de fleste nå tar betalt for katten, ber om informasjon om potensielle eiere og stiller krav. Men hva skjer forresten om alle kastrerer kattene sine? Er målet at man bare skal ha rasekatter? Jeg sjekket forresten også dyrebeskyttelsen i mitt område. De har en håndfull katter til adopsjon. Den yngste er 1 år, og de fleste har ganske mange krav og behov, som feks at to katter må adopteres sammen. Så de fleste kattene der er nok ikke for hvem som helst. Men det virker ikke som om kapasiteten er sprengt der heller, sammenlignet med før. Anonymkode: 2351b...58b 3
Gjest TheCatLady Skrevet 24. mai 2020 #17 Skrevet 24. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig i at ikke alle som vil ha katt nødvendigvis vil gi katten et godt hjem. Men mange vil det. Og derfor er det også viktig at de som skal selge katter gjør et grundig arbeid i forkant. Jeg synes det er flott at de fleste nå tar betalt for katten, ber om informasjon om potensielle eiere og stiller krav. Men hva skjer forresten om alle kastrerer kattene sine? Er målet at man bare skal ha rasekatter? Jeg sjekket forresten også dyrebeskyttelsen i mitt område. De har en håndfull katter til adopsjon. Den yngste er 1 år, og de fleste har ganske mange krav og behov, som feks at to katter må adopteres sammen. Så de fleste kattene der er nok ikke for hvem som helst. Men det virker ikke som om kapasiteten er sprengt der heller, sammenlignet med før. Anonymkode: 2351b...58b Kapasiteten er sprengt jo. Det vet jeg jo at den er, men det kommer sikkert an på hvor man bor. Det virker som problemet er større enkelte steder. Spesielt på bygda. Poenget er å redusere antall katter, men det er fint at mange tar mer ansvar enn før. Da kan det virke som kattenes status har blitt bedre enn før.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #18 Skrevet 24. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kattunger skal ikke ute før de er minst året, vent maks til 8+ mnd. En kattunge kan kastreres/steriliseres når de er rundt 6 mnd. Kan du elementær matte? INGEN katter kan bli gravide, uten at eier kan for det selv!! Problemet er at folk oppfører seg som om at de ikke kan noe for uhellet, når fakta er at de har 100% skyld. Det som er problemet er ikke nødvendigvis at det blir kattunger og at det finnes mer en nok blablabla, det er bullshit, det er mangel på katter på markedet. Problemet er at de aller fleste gidder ikke å sette seg inni graviditet, fødsel og veterinærbesøk av kattemor og kattunger. Det er mer slipp katten ut og den blir drektig og litt senere kommer det kattunger som settes i en pappeske til de kan flytte ut. Folk må sette seg inni det å ha drektig katt og kattunger, før de setter seg selv i den situasjonen. Anonymkode: ddf6d...496 Jeg er helt enig i at kunnskap er viktig, og at om katten blir drektig har eier ansvaret. Ønsker man ikke det ansvaret, så bør og skal man sørge for at det ikke skjer. Men igjen, folk her inne begynner som sagt å kjefte uten å kjenne til situasjonen. Hvilket er noe av problemet, i mine øyne. Så vi er egentlig helt enig, både mtp ansvar for at katten blir drektig og oppfølging etterpå. Jeg synes også det er interessant å se at årsakene som brukes til å forklare dette er så forskjellig. Jeg er helt enig med deg i at det er mangel på katter på markedet, og at for mange katter derfor ikke kan være hovedårsaken. Men det brukes også som et argument i denne tråden. Hvilket bringer oss tilbake til det jeg skrev i HI, personlig mener jeg at å spre kunnskap er viktigere enn å kjefte. Også når folk sier at det var «et uhell». Anonymkode: 2351b...58b 3
Emmelise Skrevet 24. mai 2020 #19 Skrevet 24. mai 2020 Jeg er på en måte enig, men.. Det infamøse "men". Det er viktig å påpeke at man gjerne skal kastrere sine dyr før de slippes ut i guds frie natur, eventuelt bare nabolaget. Det er mange historier om streifende hannkatter som tilsynelatende har vandret rundt i årevis og flere mil. Hjertet synker jo litt når man tenker på hvor mange hunnkatter en "Sofus", som har streifet rundt i 10 år og gudene vet hvor mange mil, har klart å sette kattunger på. Kattunger er mye arbeid, og koster en god del i veterinærutgifter. Og så skal man finne noen villig til å kjøpe de, til en pris som uansett ikke kommer til å dekke inn det de har kostet når de endelig kan skilles fra mor. Det er et tapsprosjekt, inklusiv for de som driver med ordentlig avlsoppdrett også. Det er selvsagt synd at katter ikke har høyere verdi, men sånn er det dessvere når hvermannsen gladelig får seg et par kull fordi X grunn og "syntes det bare er kos" med en mega kattekoloni i nabolaget hvor de alle er ville. Men det er jo samtidig viktig å si ting på en ordentlig måte. Ingen vil ta til seg noe hvis man starter en diskusjon eller svarer et spørsmål ved å løpe opp og skrike folk i trynet. Jeg prøver å være den som ikke skriker, selv om det kanskje kan til tider leses mellom linjene at jeg har litt lyst til å filleriste vedkommende. Noen gang er det folk som ikke vet bedre og trenger veiledning. I flest tilfeller er kattungene allerede født og da får man egentlig bare gjøre det beste ut av det, håpe det går bra og styre (ikke skrike) eier i riktig retning. 7
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #20 Skrevet 24. mai 2020 4 minutter siden, TheCatLady skrev: Kapasiteten er sprengt jo. Det vet jeg jo at den er, men det kommer sikkert an på hvor man bor. Det virker som problemet er større enkelte steder. Spesielt på bygda. Poenget er å redusere antall katter, men det er fint at mange tar mer ansvar enn før. Da kan det virke som kattenes status har blitt bedre enn før. Ja, jeg tror isåfall det må være store lokale forskjeller. For i området her virker det absolutt ikke som om kapasiteten er sprengt. Snarere tvert i mot. Jeg er også enig i at det har vært og er et mål å redusere antallet til et nivå hvor katter får et godt hjem og ikke ender opp som bruk og kast. Og å øke kattens status. Det ser man ut til å være på god vei mot her. Men om man skal redusere, ikke utrydde huskatten fullstendig, så må fortsatt noen katter få kull. Og da er kunnskap og informasjon viktig, for at det skal skje på en ansvarlig måte. Anonymkode: 2351b...58b 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå