AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #1 Skrevet 24. mai 2020 Nesten hver gang jeg har brukt kefir i en kake så blir det mye igjen. Når skal de begynne å selge små kartonger? 🙈 Uansett så pleier jeg å steke opp litt pannekaker/vafler/lapper, men det blir jo fortsatt mye igjen. Som regel går siste rest i søpla dessverre.. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan bruke kefir i middager? Passer det å bruke i en gryte som skal kokes opp for eksempel? Eller i hvit saus for eks til pasta? Jeg bruker vanligvis Havremelk/fløte som base om jeg en sjelden gang lager saus så trenger virkelig tips her 😄 Anonymkode: ebf94...059
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #2 Skrevet 24. mai 2020 Det er bare å bruke kefir som du ville brukt melk. Du kan gjøre det samme med fløte eller yoghurt - bland det ut med litt vann og lat som om det er lettmelk. Ellers kan du fint helle fra kartongen din og over i små porsjonsglass som du stapper i fryseren til neste gang du trenger kefir. Anonymkode: f6df9...2b7 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #3 Skrevet 24. mai 2020 Alternativt kan du bruke melk, en klunk olje og en klunk eddik i kaken, så sparer du deg hele kefir-innkjøpet. Eller bare joghurt og eddik. Blir samme resultat. Nr det står surmelk i oppskriften dirigere alltid helt vanlig melk og eddik. Anonymkode: f6df9...2b7 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #4 Skrevet 24. mai 2020 Kan du ikke bare drikke den eller spise med müsli etc? Anonymkode: 5abe9...94c
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #5 Skrevet 24. mai 2020 Frys det ned i egnede pakker for vafler/pannekaker eller lignende, putt det i gryteretter, supper, sauser, bruk det til frokostblanding, drikk det som melk Anonymkode: 741af...4b1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #6 Skrevet 24. mai 2020 Bruk det i dressing eller dip i stedet for yoghurt. Anonymkode: f9dbc...260
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #7 Skrevet 24. mai 2020 Sursteik, selvfølgelig! Hvordan kunne jeg glemme «nasjonalretten» på hjemstedet mitt? Oksesteik marineres i surmelk i ca ei uke før den brunes i steikepanne og så kokes et par timer. Kjempegodt. Anonymkode: f9dbc...260
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #8 Skrevet 25. mai 2020 På 24.5.2020 den 12.45, AnonymBruker skrev: Sursteik, selvfølgelig! Hvordan kunne jeg glemme «nasjonalretten» på hjemstedet mitt? Oksesteik marineres i surmelk i ca ei uke før den brunes i steikepanne og så kokes et par timer. Kjempegodt. Anonymkode: f9dbc...260 Det må jeg prøve! Aldri hørt om, men spennende. Hvor spiser de dette? Og takk for tipset du som skrev at jeg bare kunne bytte ut kefiren med melk, olje og eddik, det må jeg teste neste gang:D Anonymkode: ebf94...059
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #9 Skrevet 26. mai 2020 Jeg tviler sterkt på at kefir gjør seg i random sauser og supper som noen her foreslår, men det passer glimrende i indisk matlaging. Bruker det også i raita. 😊 Sånn utenom middager passer det bra i både gjærbakst og smothies også 😊 Anonymkode: ba089...16a 1
Muskath Skrevet 26. mai 2020 #10 Skrevet 26. mai 2020 Når min svigermor lager stekt sei med rømmesaus er rømmesausen kefir og rømme blandet som hun har kokt opp pannen med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå