AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #1 Skrevet 23. mai 2020 Har legen lov til å fortelle min mor om jeg har vært hos ham eller ikke? Vi har samme fastlege og jeg er over 18 år. Anonymkode: fa0b0...b74
Million Skrevet 23. mai 2020 #2 Skrevet 23. mai 2020 Nei. Det har han ikke lov å dele så lenge du er myndig. Har legen din gjort det, hadde du hatt god grunn til å bli forbannet og anmeldt legen til fylkeslegen. 8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #3 Skrevet 23. mai 2020 Når man er over 15 eller 16 år må man samtykke. Legen kan ikke fortelle til din mor uten ditt samtykke Anonymkode: c3011...51b 2
strynejenta Skrevet 23. mai 2020 #4 Skrevet 23. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har legen lov til å fortelle min mor om jeg har vært hos ham eller ikke? Vi har samme fastlege og jeg er over 18 år. Anonymkode: fa0b0...b74 Nei. Anmeld han til fylkeslegen. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #5 Skrevet 23. mai 2020 Faktisk så er ikke oppmøte hemmelig med mindre sakens natur kan avsløre hva det dreier seg om. Har du time på DPS vil det være taushetsbelagt fordi det avslører sykdommen det gjelder, men time hos fastlegen kan være hva som helst, så det er en annen sak. Legen kan ikke si hvorfor du var der eller annen avslørende informasjon. Men type "jeg så Anne her forleden og hun er blitt så stor"-svada er ikke forbudt, men heller ganske tankeløst og unødvendig. Anonymkode: f67c9...555 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #6 Skrevet 23. mai 2020 Det er ikke lov nei, men er det et lite sted og alle kjenner legen privat i tillegg til å gå til samme lege er det kanskje lett å glippe en gang i blant. Anonymkode: 37f80...2fd
tånegla Skrevet 23. mai 2020 #7 Skrevet 23. mai 2020 Har din mor kontaktet legekontoret med en bekymringsmelding, så kan lege bekrefte at du har vært der uten å gå inn på grunnen. Det er en vanskelig balansegang det der.
Gjest Snowhi Skrevet 23. mai 2020 #8 Skrevet 23. mai 2020 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Faktisk så er ikke oppmøte hemmelig med mindre sakens natur kan avsløre hva det dreier seg om. Har du time på DPS vil det være taushetsbelagt fordi det avslører sykdommen det gjelder, men time hos fastlegen kan være hva som helst, så det er en annen sak. Legen kan ikke si hvorfor du var der eller annen avslørende informasjon. Men type "jeg så Anne her forleden og hun er blitt så stor"-svada er ikke forbudt, men heller ganske tankeløst og unødvendig. Anonymkode: f67c9...555 Jo det er i utgangspunktet taushetsbelagt at man møter opp hos helsepersonell. Hentet fra helsedirektoratet.no: «Også informasjon om at en pasient er innlagt på sykehus eller har oppsøkt helsepersonell er som utgangspunkt taushetsbelagt.« Unntaket vill være: «Er pasienten eller brukeren over 16 år og åpenbart ikke kan ivareta sine interesser på grunn av fysiske eller psykiske forstyrrelser, demens eller psykisk utviklingshemning, har både pasienten eller brukeren og dennes nærmeste pårørende rett til informasjon etter reglene i § 3-2.« (lov om pasient og brukerrettigheter, paragraf 3.3) Endret 23. mai 2020 av Snowhi
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #9 Skrevet 23. mai 2020 8 minutter siden, Snowhi skrev: Jo det er i utgangspunktet taushetsbelagt at man møter opp hos helsepersonell. Hentet fra helsedirektoratet.no: «Også informasjon om at en pasient er innlagt på sykehus eller har oppsøkt helsepersonell er som utgangspunkt taushetsbelagt.« Unntaket vill være: «Er pasienten eller brukeren over 16 år og åpenbart ikke kan ivareta sine interesser på grunn av fysiske eller psykiske forstyrrelser, demens eller psykisk utviklingshemning, har både pasienten eller brukeren og dennes nærmeste pårørende rett til informasjon etter reglene i § 3-2.« (lov om pasient og brukerrettigheter, paragraf 3.3) Du får tro hva du vil. Ringer du alle sykehusene i ditt område på leit etter din suicidale datter på 23, vil sykehuset bekrefte innleggelse, men ikke årsak eller avdeling. Anonymkode: f67c9...555
Gjest Snowhi Skrevet 23. mai 2020 #10 Skrevet 23. mai 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får tro hva du vil. Ringer du alle sykehusene i ditt område på leit etter din suicidale datter på 23, vil sykehuset bekrefte innleggelse, men ikke årsak eller avdeling. Anonymkode: f67c9...555 Tro hva jeg vil? Jeg refererte nettopp til helsepersonell loven og lov om pasient og brukerrettigheter, altså ikke min personlige mening, eller tro...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå