AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #1 Skrevet 23. mai 2020 Hei! Om en eier av en bil låner bort bilen til en annen som er skikket til å kjøre men som kjører utrolig fort (og eier er selv passasjer), hvem får skyld for overtredelsen. Og hva om de ikke ble stoppet, kommer politiet til å ta kontakt? Anonymkode: fb2b3...8b0
stan Skrevet 23. mai 2020 #2 Skrevet 23. mai 2020 Sjåfør er ansvarlig for sin egen kjøring. Passasjer kan unntaksvis være ansvarlig for medvirkning. Hvis de ikke blir stoppet, men råkjøringen ble observert, så vil eier bli kontaktet. Eier er pliktig å opplyse hvem som kjørte. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #3 Skrevet 23. mai 2020 Sjåføren er alltid ansvarlig så lenge det ikke er snakk om øvelseskjøring, politiet tar kontakt med bileieren hvis de ikke har identifisert sjåføren. Anonymkode: 009e6...cf7 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #4 Skrevet 23. mai 2020 46 minutter siden, stan skrev: Sjåfør er ansvarlig for sin egen kjøring. Passasjer kan unntaksvis være ansvarlig for medvirkning. Hvis de ikke blir stoppet, men råkjøringen ble observert, så vil eier bli kontaktet. Eier er pliktig å opplyse hvem som kjørte. Hva om sjåfør nekter? Anonymkode: fb2b3...8b0
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #5 Skrevet 23. mai 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjåføren er alltid ansvarlig så lenge det ikke er snakk om øvelseskjøring, politiet tar kontakt med bileieren hvis de ikke har identifisert sjåføren. Anonymkode: 009e6...cf7 47 minutter siden, stan skrev: Sjåfør er ansvarlig for sin egen kjøring. Passasjer kan unntaksvis være ansvarlig for medvirkning. Hvis de ikke blir stoppet, men råkjøringen ble observert, så vil eier bli kontaktet. Eier er pliktig å opplyse hvem som kjørte. Hva er unntaksvissituasjoner? Anonymkode: fb2b3...8b0
stan Skrevet 23. mai 2020 #6 Skrevet 23. mai 2020 Unntaksvis, eller sjelden. Hvis passasjer eller andre har oppmuntret til, eller ikke prøvd å hindre ulovlig kjøring kan de bli holdt ansvarlig. Det er ikke ofte det skjer, men det har hendt. Særlig i forhold til fyllekjøring.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #7 Skrevet 23. mai 2020 16 minutter siden, stan skrev: Unntaksvis, eller sjelden. Hvis passasjer eller andre har oppmuntret til, eller ikke prøvd å hindre ulovlig kjøring kan de bli holdt ansvarlig. Det er ikke ofte det skjer, men det har hendt. Særlig i forhold til fyllekjøring. Åja, vil hindre ulovlig kjøring være f.eks si fra til sjåfør? Hva om man ikke «klarer» å si fra pga. Forskjellige grunner, f.eks at de ikke tørs eller noe sånt? Anonymkode: fb2b3...8b0
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #8 Skrevet 23. mai 2020 Så om jeg er eier men passasjer så kommer ingen straff? F.eks Anonymkode: fb2b3...8b0
edwardnigma Skrevet 24. mai 2020 #9 Skrevet 24. mai 2020 På 23.5.2020 den 13.29, AnonymBruker skrev: Hei! Om en eier av en bil låner bort bilen til en annen som er skikket til å kjøre men som kjører utrolig fort (og eier er selv passasjer), hvem får skyld for overtredelsen. Og hva om de ikke ble stoppet, kommer politiet til å ta kontakt? Anonymkode: fb2b3...8b0 Hvordan har du tatt førerkort uten å vite hvem som blir straffet når man kjører? Hvordan mener du at politiet skal straffe deg uten å ha stoppet deg eller tatt deg i fotoboks?
stan Skrevet 24. mai 2020 #10 Skrevet 24. mai 2020 På 23.5.2020 den 15.03, AnonymBruker skrev: Åja, vil hindre ulovlig kjøring være f.eks si fra til sjåfør? Hva om man ikke «klarer» å si fra pga. Forskjellige grunner, f.eks at de ikke tørs eller noe sånt? Anonymkode: fb2b3...8b0 Alt dette er situasjonsbetinget. Hvis den som fyllekjører dreper flere, kan spørsmålet komme, om man gjorde nok for å hindre fyllekjøringen. Jeg har selv tatt nøklene fra fulle folk for å hindre fyllekjøring. Bestilte også drosje og fikk vedkommende hjem på den måten.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #11 Skrevet 25. mai 2020 13 timer siden, edwardnigma skrev: Hvordan har du tatt førerkort uten å vite hvem som blir straffet når man kjører? Hvordan mener du at politiet skal straffe deg uten å ha stoppet deg eller tatt deg i fotoboks? Kan du ikke si det du da? Jeg mener at kjørelæreren min sa at jeg kunne straffes om jeg satt på med en beruset person/ noen uten gyldig førerkort osv, men husker ikke detaljene her. Om jeg først ville blitt straffet ved en ulykke og ikke om fører får en bot for eksempel. Og om straffen "bare" er at man ikke får erstatning ved en evt ulykke/mister forsikringsrettigheter eller hva.. Vet faktisk ikke svaret, men klarte fortsatt å ta lappen 🤷♀️ Anonymkode: 17aab...c7a
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #12 Skrevet 25. mai 2020 11 timer siden, stan skrev: Alt dette er situasjonsbetinget. Hvis den som fyllekjører dreper flere, kan spørsmålet komme, om man gjorde nok for å hindre fyllekjøringen. Det er IKKE situasjonsbetinget ved rus: Overlatelsesmedvirkning: «Eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådighet over den, plikter å forvisse seg om at den som han lar bruke motorvognen, fyller vilkårene for å føre den» gjelder uansett. Anonymkode: 18255...9d7 1
edwardnigma Skrevet 25. mai 2020 #13 Skrevet 25. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke si det du da? Jeg mener at kjørelæreren min sa at jeg kunne straffes om jeg satt på med en beruset person/ noen uten gyldig førerkort osv, men husker ikke detaljene her. Om jeg først ville blitt straffet ved en ulykke og ikke om fører får en bot for eksempel. Og om straffen "bare" er at man ikke får erstatning ved en evt ulykke/mister forsikringsrettigheter eller hva.. Vet faktisk ikke svaret, men klarte fortsatt å ta lappen 🤷♀️ Anonymkode: 17aab...c7a Nei, jeg spør deg fordi dersom du ikke er i stand til å tenke deg frem til disse svarene, så er du såpass begrenset kognitivt at det i grunn er farlig å ha noen som deg kjørende på veien. »Bare» mister forsikringsrettigheter? Det er langt bedre å sitte i fengsel for noe du ikke har gjort enn å få et regresskrav på millioner fra forsikringsselskapet ditt.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #14 Skrevet 26. mai 2020 19 timer siden, edwardnigma skrev: Nei, jeg spør deg fordi dersom du ikke er i stand til å tenke deg frem til disse svarene, så er du såpass begrenset kognitivt at det i grunn er farlig å ha noen som deg kjørende på veien. »Bare» mister forsikringsrettigheter? Det er langt bedre å sitte i fengsel for noe du ikke har gjort enn å få et regresskrav på millioner fra forsikringsselskapet ditt. Nei, jeg kan dessverre ikke disse lovene. Men flere millioner skal det mye til å ende opp med. En som har blitt familie kjørte selv (veldig) rusa og forårsaket en front/kjedekollisjon på e6 og måtte ut med nesten en kvart million. Passasjeren skjedde det ikke med da denne ikke hadde lappen. Hvordan mener du jeg skal tenke meg til strafferammen på ting? Kommer ikke mange av problemene nettopp av at alle selv skal tenke seg frem til ting. Det er nok ikke så farlig for grunnen til at jeg ikke lar en (eksempel) rusa person er ikke at jeg er redd for en potensiell bot eller problemer med forsikringen. Jeg er ikke ta forresten, så er nok flere av oss, men vil du si hvor jeg kan lese meg opp da? Anonymkode: 17aab...c7a
edwardnigma Skrevet 26. mai 2020 #15 Skrevet 26. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg kan dessverre ikke disse lovene. Men flere millioner skal det mye til å ende opp med. En som har blitt familie kjørte selv (veldig) rusa og forårsaket en front/kjedekollisjon på e6 og måtte ut med nesten en kvart million. Passasjeren skjedde det ikke med da denne ikke hadde lappen. Hvordan mener du jeg skal tenke meg til strafferammen på ting? Kommer ikke mange av problemene nettopp av at alle selv skal tenke seg frem til ting. Det er nok ikke så farlig for grunnen til at jeg ikke lar en (eksempel) rusa person er ikke at jeg er redd for en potensiell bot eller problemer med forsikringen. Jeg er ikke ta forresten, så er nok flere av oss, men vil du si hvor jeg kan lese meg opp da? Anonymkode: 17aab...c7a Da foreslår jeg at du leverer inn førerkortet ditt på nærmeste trafikkstasjon, siden du åpenbart ikke har fulgt med når det gjelder fører av bil sine rettigheter og plikter, samt hva som gjelder for eier av bil.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #16 Skrevet 26. mai 2020 Hva skjer om en bil man eier blir ringt inn til politiet om meget høy fart og eier selv var passasjer? Kimmer politiet og «ster» huset til eier med flere politibiler eller hva skjer? Anonymkode: a61dc...70e
edwardnigma Skrevet 26. mai 2020 #17 Skrevet 26. mai 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skjer om en bil man eier blir ringt inn til politiet om meget høy fart og eier selv var passasjer? Kimmer politiet og «ster» huset til eier med flere politibiler eller hva skjer? Anonymkode: a61dc...70e POLITIET HAR IKKE STOPPET BILEN. BILEN HAR IKKE PASSERT EN FOTOBOKS I HØY FART. INGENTING KOMMER TIL Å SKJE! 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #18 Skrevet 26. mai 2020 Fordi politiet kommer med blålys...... Anonymkode: 7bdf3...0ca
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #19 Skrevet 26. mai 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skjer om en bil man eier blir ringt inn til politiet om meget høy fart og eier selv var passasjer? Kimmer politiet og «ster» huset til eier med flere politibiler eller hva skjer? Anonymkode: a61dc...70e "ster"?? Anonymkode: ec249...933 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #20 Skrevet 26. mai 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: "ster"?? Anonymkode: ec249...933 Stormer Anonymkode: a61dc...70e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå