AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #1 Skrevet 23. mai 2020 Har en hannhund-valp (middels stor rase) som har normal valpebiting, men i tillegg biter han hardt i hendene og armene når han skal kose/ligge på fanget. Han har hardt bitt og river opp huden på armer og hender, i tillegg til at klærne ødelegges. Dette gjør at vi ikke vil ha han så nær, men han har lyst til å ligge nær og bite, så han kommer tilbake gang på gang. Skal vi bare fjerne han hver gang han gjør dette, og så håpe at det går over om noen måneder? Eller skal vi markere at dette ikke er lov på noe måte? Jeg er redd han skader en av oss snart mer alvorlig enn bare sår i huden... Å gi bein eller annet å spise på virker bare en liten stund, før han igjen går etter hender og armer. Tror nesten det har blitt en dårlig vane for han. Samtidig vil vi gjerne gi han nærheten han trenger som liten valp. Litt rådvill her nå. Anonymkode: 19afc...58a
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #2 Skrevet 23. mai 2020 Ikke gi han oppmerksomhet hvis han biter/gjør noe du ikke liker. Du kan si høyt «AU» når han biter også avslutte all lek/kos/oppmerksomhet. Det er effektivt og han vil prøve å være mer forsiktig når du gjør det tydelig for han at hard biting fører til noe negativt/kjedelig. Anonymkode: 1ff52...8c3 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #3 Skrevet 23. mai 2020 Mange ting en kan prøve, er ikke alt som virker på hver eneste hund. - Si "AUuu" som valpene gjør det, og så reise deg og gå, ignorere han en liten stund. Dette må gjentas mange ganger. - Stappe tommelen i kjevemuskelen hans og presse til han prøver å åle seg vekk fra deg. (der hvor øvre og nedre munn møtes og tennene slutter, rett bak siste tann). Dette er ikke vondt, men ubehagelig. Etter min erfaring trenger dette ikke så veldig mange repetisjoner før de blir lei. - Si brått Æ! / FY! Høyt med kraft fra magen, så løfte han ned på gulvet og ignorere. Ikke stirre i øynene eller følge med på han når du skal ignorere. Har ikke prøvd dette selv, litt det samme som første punkt, men lettere for de som ikke syns det et lett å lage valpelyder. Anonymkode: 6a92b...060
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #4 Skrevet 23. mai 2020 Ingen av delen over her funket på min hund da han var valp. Å rope au høyt trigget bare til mer biting. Fant ingen løsning som funket der og da, men han sluttet med bitingen etter at han mistet alle valpetennene. Anonymkode: a67e6...01f
Million Skrevet 23. mai 2020 #5 Skrevet 23. mai 2020 Fortsett å dytte tyggebein inn i gapet hans hver gang han prøver å bite på mennesker. Ikke gi deg. Det er en slitsom jobb, og i perioder føler du at du ikke gjør annet. Men før eller senere vil det synke inn i valpens hode at "gjør jeg dette, følger de opp med dette, så det betyr at det er det siste de vil jeg skal gjøre". Har hund selv, og jeg la ut slike tyggepinner overalt i huset da hun var valp, sånn at jeg alltid hadde en innen gripevidde. Så fort hun begynte, bare stappet jeg den inn i gapet på henne. Prøvde hun å spytte den ut og fortsette å tygge på mine fingre, bare stappet jeg tyggepinnen inn igjen, på nytt og på nytt. Det demret for henne etterhvert, og vi hadde egentlig en ganske kort periode med slik valpebiting. Det hører også med at rasen min er ganske sensitive og lydhøre overfor mennesker og følger veldig med på ansiktet til mennesker (gjeterhundrase). Så fort hun beit en av oss, så sa vi høyt og med pipende lyd "Aiiii". Som et høyt klynk, sånn som andre valper og hunder gir fra seg om noen biter dem på en måte de får vondt av under lek. Dette er universalspråk, får noen vondt, sier de fra på en måte som alle forstår. Så vær staere enn valpen, og dytt de tyggebeina eller tyggelekene han liker best inn i gapet på han HVER GANG han prøver å bite deg eller andre mennesker i familien. 1
TanjaHovik Skrevet 23. mai 2020 #6 Skrevet 23. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har en hannhund-valp (middels stor rase) som har normal valpebiting, men i tillegg biter han hardt i hendene og armene når han skal kose/ligge på fanget. Han har hardt bitt og river opp huden på armer og hender, i tillegg til at klærne ødelegges. Dette gjør at vi ikke vil ha han så nær, men han har lyst til å ligge nær og bite, så han kommer tilbake gang på gang. Skal vi bare fjerne han hver gang han gjør dette, og så håpe at det går over om noen måneder? Eller skal vi markere at dette ikke er lov på noe måte? Jeg er redd han skader en av oss snart mer alvorlig enn bare sår i huden... Å gi bein eller annet å spise på virker bare en liten stund, før han igjen går etter hender og armer. Tror nesten det har blitt en dårlig vane for han. Samtidig vil vi gjerne gi han nærheten han trenger som liten valp. Litt rådvill her nå. Anonymkode: 19afc...58a Han klør nok litt i tennene, stakkars. Trøsten er at det går over om noen måneder. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #7 Skrevet 23. mai 2020 Vi fikk beskjed på valpekurs (etter mnd med biting, valpen var ikke interessert i annet) at det var innafor å stikke fingene inni munnen og trykke ned tunga. Det er ubehagelig men ikke vondt for hunden. Da ga hun seg med bitinga etter 1 dag🙄 Før den tid prøvde vi alle andre metoder med å overse atferden, hyle høyt, avlede med tyggeleker/mat. Vil ikke ha valp flere ganger etter et halvt år med tortur. Nå har vi en flott hund på 4 år så det går over heldigvis.. Anonymkode: 2d081...ec3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå