AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #1 Skrevet 23. mai 2020 Fastlegen mener jeg har det og jeg har snart brukt opp en tube med Rozex men det blir greit noen dager også forverrer det seg plutselig igjen. Har prøvd å lese litt om det og tatt det med en klype salt, men er det noen som har noen tips og triks? Det som står om hva som kan forverre det vil jeg aldri greie å følge😞 Anonymkode: 79ae7...cc2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #2 Skrevet 24. mai 2020 Hei Jeg har rosacea og har prøvd all verdens forskjellige kremer. Ingen hjalp noe særlig. Du må be legen din om henvisning til en hudlege slik at du får diagnosen helt sikkert. Han vil da finne en behandling som kan hjelpe deg. Jeg gikk på isotretinoin kur i 4 mnd. Den er ganske "slem" med kroppen og du blir fulgt opp nøye med blodprøver hver mnd. Jeg fikk forhøyet kolesterol og måtte slutte etter 4 mnd. Skulle gått i 6 mnd. Fikk også veldig tørre slimhinner, spesielt i nesa. Blødde neseblod hver dag. Men den har hjulpet meg. Jeg har ikke hatt betennelse nå på ca 1 år. Er fortsatt litt rød i huden men det kan dempes med forskjellige produkter. Er ellers flink å bruker solkrem hver dag, selv på vinteren. Renser også huden hver kveld. Vet at denne lidelsen er skikkelig dritt! Jeg har grått mange tårer pga den. Lykke til med å finne noe som kan fungere på deg. Men først og fremst spør om henvisning til hudlege. Det er de som kan dette☺️ Anonymkode: 92cdb...fae 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #3 Skrevet 24. mai 2020 Takk for svar! Har sendt melding til fastlegen for en henvisning nå. Prøver å se hva som trigget det og en rødvin jeg har trukket kan være med på det.☹️ Har du prøvd å kutte forskjellige ting som de antar trigget det? Anonymkode: 79ae7...cc2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #4 Skrevet 24. mai 2020 Alkohol trigger. Ofte også: karbohydrater(særlig hvete) gjær, melk. Sollys(bruk solfaktor 50 til ansikt, det har jeg begynt med) Bruk bare hudprodukter som er tilpasset sensitiv hud/rosacea (kjøp fra apotek eller hos hudspesialister) På farmasiet.no har de en egen side om rosacea : https://www.farmasiet.no/kampanje/92336/rosacea Frisk luft hjelper! Stress forverrer. Anonymkode: b07a2...3ef 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #5 Skrevet 24. mai 2020 Å herremin... Faktor 50 bruker jeg hver dag fra påsketider så den er grei. Men måtte begynne å tenke på kostholdet og ikke stresse, ta meg langtidsferie fra jobben liksom... håper det er noe annet men tusen takk for tips:) Anonymkode: 79ae7...cc2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå