Gå til innhold

Et helvete ved hver tannpussing!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter på 19 mnd har nå en fase der hun hater å pusse tenner. Det er skriking og hyling så hele nabolaget hører det ved hver bidige tannpuss. Jeg vurderer å bruke elektrisk tannbørste så tannpussen blir mer effektiv og går fortere, er det for tidlig for en som er så liten? 

Anonymkode: d768b...51e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke brukt elektrisk, nei. Å tvinge tannpuss med en elektrisk tannbørste vil føles mye mer brutalt for barnet. Det er normalt at de i perioder er som du beskriver, vi har selv hatt ei slik. Hylte som om fanden selv var etter henne og ingenting hjalp av avledning. Så da gjennomførte vi raskt, ofte to voksne, og ga masse skryt etterpå. Plutselig en dag bare gapte hun da vi kom med tannbørsten 😂 Det som er viktig er at dere holder på rutinen, tenner skal børstes morgen og kveld. Det gir forutsigbarhet. Videre at dere er rolige når dere må "tvangspusse". Prat med rolig stemme, og skryt masse etterpå. Pass på at dere ikke pusser hardt  Etterhvert skjønner barnet at denne tannpussen kommer til å skje uansett. 

Anonymkode: caa03...ab5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det til en morsom lek istedet. Ungen her hatet tannpuss og jeg pleide å bli irritert og oppgitt, men måtte snu helt om. Og ta bruke mye bedre tid. Ikke stresse igjennom tannpussen.

Anonymkode: 55dbf...d0b

AnonymBruker
Skrevet

Det går over til slutt. Har måttet tvangspusse vår fra starten, prøvd alle triks og tips, elektrisk, lek, sang, flere tannbørster ++. Ingenting funket, og han har hylt og skreket uansett. Nå når han er 3 år har det endelig løsnet og vi pusser nå uten protester og han gaper høyt uten noe skriking 🙌

Anonymkode: af099...84c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har elektrisk tannbørste med Frost-motiv og tilhørende app som gir klistremerker for fullført tannpuss. Funker gull når ungen er villig, men ville ikke tvunget den inn første gang om barnet er skremt og opprørt. 

Anonymkode: 0f3b4...1bb

• Liker 1
Skrevet

Min også skrek og bar seg. Forklarte til barnet at tannpuss måtte vi. La han på fanget og holdt fast og pusset den åpne og hylende munnen. Fikk trøst etterpå og alt var Ok. Pussingen ble nok noe begrenset og veldig lite de dagene det var ekstra ille. 
Barnet ville heldigvis ha flux  

Men jeg var trygg på at det var en fase, noe som stemte. I dag er det null hull og pussingen går kjempefint. 

Så min erfaring er at du må stå i det. Forklare og trøste underveis. Jeg kjeftet aldri. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var det også hyling frem til 2 år. Enten ville han ikke åpne munnen, og da fikk vi først pusset når han skjønte han ikke slapp unna og begynte å hyle, Eller så ville han ikke ligge stille eller prøvde å stikke av, og da måtte vi holde ham fast og sa ble han like sint. Men altså, tannpuss er en av de kampene som man bare må stå i og ikke gi seg. Det går seg til.

Anonymkode: 75d7b...6e1

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid sunget ved tannpuss, enten trond viggo-sangen puss puss eller fantorangens. Datteren min har et stramt leppebånd og der har alltid vært utfordrende å pusse i overkjeven mulig pga dette. For noen uker siden gikk hun helt i lås ved hver tannpuss. Jeg kom over en tråd en plass og har nå innført "jakten på tann-trollene", hun er opptatt av troll og synes noen er skumle (bukkene bruse) og noen er snille (trollz). Hun er dog 5 mnd eldre enn barnet til ts. Nå "finner" vi bestemor-troll, bestefar-troll, storesøster-troll også videre. Og det er viktig å ta bort trollene så de ikke bygger seg hus i tennene 😄 blir latter, lek og kos, også får hun pusse selv etterpå. 

• Liker 1
Skrevet

Her i huset var det jeg som tok kveldsstell og tannpuss. Det var en lek der tannkosten måtte ha drivstoff (tannkrem). Så tok den av og fly igjennom luften for så krasje i munnen. Vi har jo sett på fly ute og de flyr ganske raskt slik at en kræsj medfører noe romstering inne i munnen før det blir stille og restene kan spyttes ut. Viktig med lyd. Gjerne mye lyd. Da blir det latter.

Senere når de blir gamle så er Karius og Baktus greia der vi pusser bort huset deres. Når de da spytter ut i vasken er det veldig viktig å se etter om de ser noe av restene av huset deres før det renner i sluket. 

Barna hadde ingen problemer med tannpuss sammen med meg. 

Gjest Albbas
Skrevet

Mine hater/har hatet tannpuss. Ville absolutt ikke brukt tvang med elektrisk, men du kan fint prøve uten tvang! På mine har det funket i noen dager (mens det er nytt og spennende). :P

Her har det forøvrig ikke vært en kort fase, men langvarig hat. Eldstemann ble mer vennligstilt til tannpuss etter 2.5 år og nå er han kjempeflink til å pusse! Så det er håp selv om lek, sang, spill og diverse ikke funker. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Svøpet han inn i et teppe og satt meg oppå han så han ikke skulle skade seg mens jeg pusset. Ga han valget om teppe eller åpne munnen. Etter 2 dager gapet han og hatt aldri hatt problemer siden 😅

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke brukt elektrisk, nei. Å tvinge tannpuss med en elektrisk tannbørste vil føles mye mer brutalt for barnet. Det er normalt at de i perioder er som du beskriver, vi har selv hatt ei slik. Hylte som om fanden selv var etter henne og ingenting hjalp av avledning. Så da gjennomførte vi raskt, ofte to voksne, og ga masse skryt etterpå. Plutselig en dag bare gapte hun da vi kom med tannbørsten 😂 Det som er viktig er at dere holder på rutinen, tenner skal børstes morgen og kveld. Det gir forutsigbarhet. Videre at dere er rolige når dere må "tvangspusse". Prat med rolig stemme, og skryt masse etterpå. Pass på at dere ikke pusser hardt  Etterhvert skjønner barnet at denne tannpussen kommer til å skje uansett. 

Anonymkode: caa03...ab5

Rutinene er på plass og vi tuller og tøyser på vei til badet både morgen og kveld. Det er når jeg forsiktig setter inn tannbørsten at hun skriker for harde livet. Jeg oppmuntrer og snakker rolig til henne mens jeg pusser tennene men det hjelper ingenting😩 Det er nesten så jeg selv gruer meg til den hersens tannspussen selv nå😩

ts

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, Albbas skrev:

Mine hater/har hatet tannpuss. Ville absolutt ikke brukt tvang med elektrisk, men du kan fint prøve uten tvang! På mine har det funket i noen dager (mens det er nytt og spennende). :P

Her har det forøvrig ikke vært en kort fase, men langvarig hat. Eldstemann ble mer vennligstilt til tannpuss etter 2.5 år og nå er han kjempeflink til å pusse! Så det er håp selv om lek, sang, spill og diverse ikke funker. 

Jeg føler at tannpussen uansett er tvang så det at jeg lurer inn en elektrisk tannbørste i munnen vil kanskje gjøre at vi sparer minutter med brøling og skriking på badet? 

ts

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Svøpet han inn i et teppe og satt meg oppå han så han ikke skulle skade seg mens jeg pusset. Ga han valget om teppe eller åpne munnen. Etter 2 dager gapet han og hatt aldri hatt problemer siden 😅

Min er for liten til å forstå hva jeg mener dersom jeg skulle ha gjort det samme:(

ts

Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min er for liten til å forstå hva jeg mener dersom jeg skulle ha gjort det samme:(

ts

Nei, ungen er 1 1/2 år. Ungen forstår valg. Var akkurat samme alder min startet å protestere. Uansett er svøping smart fordi ungen ligger mer stabilt. Å putte tannbørste inn i munnen med unge som vrir seg og hyler kan potensielt gi mer ubehag. Selv om min hylte så var munnen åpen og han lå i ro og tannpussen gikk kjempefort.

Roste og skrøt av hvor flink han var. Og som nevnt, etter 2 dager gapet han og fikk masse ros og har aldri protestert igjen. Ha føler mestring og at tannpuss er noe han kan være stolt over å gjennomføre.

Endret av WhisperingWind
Gjest Albbas
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg føler at tannpussen uansett er tvang så det at jeg lurer inn en elektrisk tannbørste i munnen vil kanskje gjøre at vi sparer minutter med brøling og skriking på badet? 

ts

Jeg tenker det kan føre til enda mer frykt, fordi tannbørsten vibrerer og kiler og lager lyd. Ikke før til flere rare elementer under tvang. 

Med min første satt jeg med han liggende mellom beina mine, og mine bein over armene hans. Da var han helt låst og jeg kunne pusse kjapt og effektivt. Han ga seg IKKE etter to dager selv om metoden ligner veldig på den hun over beskriver. Ga seg etter to år. 😂 Men trøstet og viste forståelse for at det er kjipt. 

Kjenner igjen det med å Grue seg til tannpuss altså. Men han har ingen traumer av tvangen i etterkant og er nå veldig enkel å pusse tennene på. Det varer ikke evig! 

Med lillesøster prøver vi å unngå tvang i håp om at vegringen ikke skal vare i to år, men det går ikke så bra. Blir veldig dårlig pussing... 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
2 minutter siden, Albbas skrev:

Jeg tenker det kan føre til enda mer frykt, fordi tannbørsten vibrerer og kiler og lager lyd. Ikke før til flere rare elementer under tvang. 

Med min første satt jeg med han liggende mellom beina mine, og mine bein over armene hans. Da var han helt låst og jeg kunne pusse kjapt og effektivt. Han ga seg IKKE etter to dager selv om metoden ligner veldig på den hun over beskriver. Ga seg etter to år. 😂 Men trøstet og viste forståelse for at det er kjipt. 

Kjenner igjen det med å Grue seg til tannpuss altså. Men han har ingen traumer av tvangen i etterkant og er nå veldig enkel å pusse tennene på. Det varer ikke evig! 

Med lillesøster prøver vi å unngå tvang i håp om at vegringen ikke skal vare i to år, men det går ikke så bra. Blir veldig dårlig pussing... 

🙈😂

AnonymBruker
Skrevet

Vi pusser tenner sammen. Jeg mine og han sine. Det er kjempestas. Så pusser jeg tennene hans selv i tillegg når jeg er ferdig med mine. En kontrollsjekk fra mamma 😅 det går ganske greit. Er noen ganger litt klaging når jeg tar over men det er bare noe som må gjøres. Han ser på meg ellers og prøver å gjøre det samme så han klarer å pusse noe selv også. 

Før vi begynte å pusse sammen var det bare hyl og skrik. 

Anonymkode: 0cf2a...e3e

Skrevet
På 23.5.2020 den 10.50, AnonymBruker skrev:

ts

Skjønner det. Men ville ikke brukt elektrisk. Det tenker jeg kan være skremmende. 

Skrevet

Tre barn, alle har hatet tannpuss til 2,5/3 årsalderen. Største fikk elektrisk da han var 3,5 for at vi skulle få pusse litt mer effektivt. Minstemann nå på 21 mnd har lånt storebrors tannbørste (med nytt hode) noen ganger for å prøve. Det går greit ift redsel, han blir ikke redd, men han blir like sinna som vanlig og siden tannbørsten er så lang er jeg redd for at den skal gå langt ned i halsen hans eller skrape ganen hans når han kastet på hodet for å komme seg vekk fra børsten. Da er det bedre med den lille babybørsten der hodet ikke er så langt og jeg får bedre grep og kontroll. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...