Gå til innhold

Jeg klarer meg ikke helt selv

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer meg ikke helt selv og sliter veldig med det å bo alene. Har flere psyk. diagnoser. Hva slags hjelp kan man få? Jeg får altfor lite hjelp i kommunen og de sier heller ikke hva jeg kan ha krav og rettigheter på. De opplyser jo ingenting selv om jeg spør og spør. Jeg har også spurt fastlegen men det virker ikke som om han vet heller. Hvordan vet jeg rettighetene mine? Står det noe om dette på Internett.

Anonymkode: a0d8f...f78

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du trenger hjelp til? Er det husarbeid eller noe annet? Bytt ihvertfall fastlege og få henvisning til dps. 

Anonymkode: 2cc56...3ab

• Liker 2
Skrevet

Kommunal bolig? Evt med bemanning? 💗

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men vet noen hva jeg kan ha krav på i min egen bolig? Jeg er veldig ensom og alene og isolerer meg helt. Har støttekontakt men tjenesten har vært stengt siden korona kom. Har også litt hjemmehjelp. Men trenger mere. Trenger å komme meg ut. Kan man ha en personlig assistent? Brukerstyrt assistent når man sliter psykisk? Jeg ønsker også at jeg kunne hatt noen å ringe til hvis jeg har det ekstra vanskelig fordi jeg har ikke noe nettverk og ingen å kontakte om det er ekstra vanskelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har støttekontakt og den tjenesten kom i gang igjen for 1 mnd siden som normalt. Jeg bor i Bergen, så det må være likt over hele landet. 

Anonymkode: ed44c...5d8

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bruke hjelpetelefon når ting er veldig vanskelig. Det finnes også steder som fontenehuset osv. Kanskje støttekontakten din kan hjelpe deg å finne slike steder?

Anonymkode: 08866...db8

AnonymBruker
Skrevet

BPA har du ikke rett på, men du kan ev søke støttekontakt. Du kan ta kontakt med psyk. Helse lavterskeltilbud - de har ofte møteplasser. Du kan og ta kontakt med ulike frivillighetstilbud, som aktivitetsvenn. 

Anonymkode: 0576d...a38

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men vet noen hva jeg kan ha krav på i min egen bolig? Jeg er veldig ensom og alene og isolerer meg helt. Har støttekontakt men tjenesten har vært stengt siden korona kom. Har også litt hjemmehjelp. Men trenger mere. Trenger å komme meg ut. Kan man ha en personlig assistent? Brukerstyrt assistent når man sliter psykisk? Jeg ønsker også at jeg kunne hatt noen å ringe til hvis jeg har det ekstra vanskelig fordi jeg har ikke noe nettverk og ingen å kontakte om det er ekstra vanskelig. 

Om du ikke har noe nettverk og dermed heller ingen samboer eller venner så har du rett på støttekontakt. Du kan eventuelt øke antallet timer.

Anonymkode: 67924...508

AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg. Har alltid hatt lyst å være så uavhengig så mulig, men helsa tillater det ikke. Så det er jo realitene av situasjonen, går det ikke, så går det ikke..

Du kan prøve å kontakte kommunen å høre hva de sier..

Anonymkode: bee25...9cc

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få støttekontakt, psykiatrisk sykepleier som kommer hjem til deg eller du kan undersøke mulighetene for omsorgsbolig eller kommunal bolig med heldøgnstjenester.

Anonymkode: 393ff...1a3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke bo i omsorgsboliger fordi jeg har fugler og det er ikke lov å ha dyr der. Eneste hobbyen som jeg har er fugler så kan ikke slutte å ha den eneste hobbyen min for å få mere hjelp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også fått helt noia av å bo alene. Har ikke alltid vert sånn, og jeg har faktisk bodd mye alene før og klart det bra, men ting har endra seg, og jeg måtte flytte hjem til foreldra mine på grunn av dette, som har vert en veldig stor nedtur! Har veldig lyst til å flytte ut asap, men veit ikke hvordan, fordi jeg har prøvd mange ganger og endt opp i samme situasjon. Ellers er jeg en helt normal person, i jobb liksom. Bare aner ikke hvordan jeg skal komme meg videre på det området 😞

Anonymkode: 3be70...af1

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også fått helt noia av å bo alene. Har ikke alltid vert sånn, og jeg har faktisk bodd mye alene før og klart det bra, men ting har endra seg, og jeg måtte flytte hjem til foreldra mine på grunn av dette, som har vert en veldig stor nedtur! Har veldig lyst til å flytte ut asap, men veit ikke hvordan, fordi jeg har prøvd mange ganger og endt opp i samme situasjon. Ellers er jeg en helt normal person, i jobb liksom. Bare aner ikke hvordan jeg skal komme meg videre på det området 😞

Forsåvidt er jeg alene akkurat nå ettersom familien er på ferie. Jeg har ingen problem med å være alene, jeg bare talker ikke å ha naboer på hver kant (blokkleilighet), det er mer det som er problemet. 

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

BPA har du ikke rett på, men du kan ev søke støttekontakt. Du kan ta kontakt med psyk. Helse lavterskeltilbud - de har ofte møteplasser. Du kan og ta kontakt med ulike frivillighetstilbud, som aktivitetsvenn. 

Anonymkode: 0576d...a38

Dette. Psyk. helse lavterskeltilbudet i kommunen min driver med flere forskjellige aktiviteter. Du kan også få noen å snakke med regelmessig en til en. :)

Anonymkode: 57f83...fe0

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forsåvidt er jeg alene akkurat nå ettersom familien er på ferie. Jeg har ingen problem med å være alene, jeg bare talker ikke å ha naboer på hver kant (blokkleilighet), det er mer det som er problemet. 

Hvordan type blokkleilighet? Kan du flytte da?

Da høres jo ut som bosituasjonen er mer det som er prolbmet ?

Skrevet

Har du individuell plan?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan type blokkleilighet? Kan du flytte da?

Da høres jo ut som bosituasjonen er mer det som er prolbmet ?

Jeg bor ikke sånn nå, mem tidligere. Men det er ikke så mye å velge mellom når man har min økonomi. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...