AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #1 Skrevet 21. mai 2020 Hei, Jeg har en veldig nervøs hund, det er ei omplassering hund på 4 år som er gatemix av liten størrelse. Hun ble angrepet av an stor schäfer for ett årstid siden, og etter det sliter jeg noe i møte med andre hunder. Hun vil gjerne hilse, men det har vi unnlatt å gjøre før nå for noen uker tilbake siden. Vi har jobbet med at hun skal passere hundene vi møter med å ha fokus på meg uten bjeffing o.l, og dette går nå. Problemet er når hun får hilse. Da stiller hun seg strak, og begynner å knurre så fort den andre hunden lukter på henne. Mens hun "forventer" å få lov til å gjøre hva hun vil med den andre. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Hun knurret litt før også, men da vsr det greit så fort hun fikk luktet på andre andre hunden, men nå går det som regel ikke over. Hun knurrer og løper mellom mine ben. Det er vondt å se henne ha det vondt og være redd, så det er sjeldent vi hilser på andre hunder.. Jeg har så lyst til at hun skal være trygg i seg selv. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: debe2...4e3
Tabris Skrevet 21. mai 2020 #2 Skrevet 21. mai 2020 Det er kjempebra at dere jobber med dette! Det første jeg ville gjort er å ikke la henne hilse på fremmede hunder når hun er i bånd (hvis dere gjør det). Hunder vet at de er i bånd og da får de ikke brukt språket sitt ordentlig, og sjansen for at de blir anspent og tyr til aggresjon er lavere (fordi alternativet flight/trekke seg unna er borte). Det er ganske vanlig at usikre hunder også er nysgjerrige - de vil hilse på andre hunder, men andre hunder får ikke lov å hilse tilbake. En voksen hund som er nervøs slik du beskriver vil sannsynligvis ikke bli helt trygg i møte med andre hunder. Men den kan lære å bruke, og lese, hundespråk bedre, og dermed bli raskere trygg på andre hunder. Det du kan gjøre er å gå båndtur/parallelltur med rolige, trygge hunder. Ikke la dem hilse i bånd bare gå ved siden av hverandre (eller dere går evt bak den andre hunden) på så stor avstand at begge hundene slapper av. Så kan dere gå gradvis nærmere. Ikke la dem hilse selv om dere kommer ganske parallelt, gå gjerne flere turer sammen før dere eventuelt lar dem hilse. Slik får hun tid på seg til å lære å lese den andre hunden, se at ingenting skjer, snuse der den har tisset osv før dere hilser. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #3 Skrevet 21. mai 2020 2 minutter siden, Tabris skrev: Det er kjempebra at dere jobber med dette! Det første jeg ville gjort er å ikke la henne hilse på fremmede hunder når hun er i bånd (hvis dere gjør det). Hunder vet at de er i bånd og da får de ikke brukt språket sitt ordentlig, og sjansen for at de blir anspent og tyr til aggresjon er lavere (fordi alternativet flight/trekke seg unna er borte). Det er ganske vanlig at usikre hunder også er nysgjerrige - de vil hilse på andre hunder, men andre hunder får ikke lov å hilse tilbake. En voksen hund som er nervøs slik du beskriver vil sannsynligvis ikke bli helt trygg i møte med andre hunder. Men den kan lære å bruke, og lese, hundespråk bedre, og dermed bli raskere trygg på andre hunder. Det du kan gjøre er å gå båndtur/parallelltur med rolige, trygge hunder. Ikke la dem hilse i bånd bare gå ved siden av hverandre (eller dere går evt bak den andre hunden) på så stor avstand at begge hundene slapper av. Så kan dere gå gradvis nærmere. Ikke la dem hilse selv om dere kommer ganske parallelt, gå gjerne flere turer sammen før dere eventuelt lar dem hilse. Slik får hun tid på seg til å lære å lese den andre hunden, se at ingenting skjer, snuse der den har tisset osv før dere hilser. Jeg har prøvd i bånd og uten bånd. Uten bånd så knurrer hun, løper mellom mine ben, stiller seg på to og "klammerer" seg fast.. Det er vondt å se henne slik. Hun elsker å leke, herje og kose med hundene hun kjente før hendelsen, så jeg vet hun egentlig har mye glede av andre hunder. Å gå paraell tur hørtes lurt ut, men problemet er jo å finne en rolig og trygg hund, som i tillegg har en eier som gidder å styre med dette for meg. Vet du om noen grupper, forum eller noe slikt hvor jeg kan etterlyse en slik hund og eier? Anonymkode: debe2...4e3
Tabris Skrevet 21. mai 2020 #4 Skrevet 21. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har prøvd i bånd og uten bånd. Uten bånd så knurrer hun, løper mellom mine ben, stiller seg på to og "klammerer" seg fast.. Det er vondt å se henne slik. Hun elsker å leke, herje og kose med hundene hun kjente før hendelsen, så jeg vet hun egentlig har mye glede av andre hunder. Å gå paraell tur hørtes lurt ut, men problemet er jo å finne en rolig og trygg hund, som i tillegg har en eier som gidder å styre med dette for meg. Vet du om noen grupper, forum eller noe slikt hvor jeg kan etterlyse en slik hund og eier? Anonymkode: debe2...4e3 Da ville jeg ikke latt henne møte hunder verken med eller uten bånd uten at hun har blitt kjent med dem gjennom f.eks båndtur først. Hun virker til å være for redd (så sant hun ikke tør fort opp). Hvis den andre hunden ikke blir redd eller provosert av at hun knurrer, og hun roer seg fort og blir trygg, så er det jo sånn sett greit. Du kan høre med hundeklubber/hundeskoler der du bor og om de har noen treningssamlinger, kurs eller annet. Det kan også være at de har en Facebook-gruppe hvor du kan spørre om noen med en trygg, rolig hund vil være med på en slik tur. Ofte er det også Facebook-grupper for folk med hund i spesfikke områder. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #5 Skrevet 21. mai 2020 39 minutter siden, Tabris skrev: Da ville jeg ikke latt henne møte hunder verken med eller uten bånd uten at hun har blitt kjent med dem gjennom f.eks båndtur først. Hun virker til å være for redd (så sant hun ikke tør fort opp). Hvis den andre hunden ikke blir redd eller provosert av at hun knurrer, og hun roer seg fort og blir trygg, så er det jo sånn sett greit. Du kan høre med hundeklubber/hundeskoler der du bor og om de har noen treningssamlinger, kurs eller annet. Det kan også være at de har en Facebook-gruppe hvor du kan spørre om noen med en trygg, rolig hund vil være med på en slik tur. Ofte er det også Facebook-grupper for folk med hund i spesfikke områder. Hun er dessverre veldig redd. Det er ikke ofte jeg lar henne hilse heller, men jeg "tester" en gang i ny og ned. Jeg trengte nok et lite klask i bakhodet med å bare kutte helt ut å hilse igjen, hehe. Hun fungerer veldig fint med forbipassering nå, men noen ganger blir hun super nysgjerrig, og det må vel være et godt tegn? Jeg forsøker å lese henne etter beste evne, veilede henne og være en god støttekamerat. Jeg har aldri løftet henne opp når hun blir redd, jeg bare står pall og gir henne ingen respons/oppmerksomhet. Og om den andre hunden er pågående fjerner jeg min hund og meg fra situasjonen ved å gå vekk. Er det riktig? Tusen takk for tips! Anonymkode: debe2...4e3
Tabris Skrevet 21. mai 2020 #6 Skrevet 21. mai 2020 Just now, AnonymBruker said: Hun er dessverre veldig redd. Det er ikke ofte jeg lar henne hilse heller, men jeg "tester" en gang i ny og ned. Jeg trengte nok et lite klask i bakhodet med å bare kutte helt ut å hilse igjen, hehe. Hun fungerer veldig fint med forbipassering nå, men noen ganger blir hun super nysgjerrig, og det må vel være et godt tegn? Jeg forsøker å lese henne etter beste evne, veilede henne og være en god støttekamerat. Jeg har aldri løftet henne opp når hun blir redd, jeg bare står pall og gir henne ingen respons/oppmerksomhet. Og om den andre hunden er pågående fjerner jeg min hund og meg fra situasjonen ved å gå vekk. Er det riktig? Tusen takk for tips! Anonymkode: debe2...4e3 Ja, det er et bra tegn at hun blir nysgjerrig. Det er derfor jeg tror at det vil mer konstruktivt for henne å gi henne god tid på å bli ordentlig kjent med noen utvalgte hunder enn å bare hilse og bli skremt av tilfeldig forbipasserende hunder på tur. Da kan hun lære å lese og bruke språk og få gode erfaringer. Du kan gjerne løfte henne opp og gå unna, hvis hun synes det er greit. Det er tilfelle at hunden vil ikke lære så mye samhandling av å bli løftet opp, men hvis alternativet er å få en negativ erfaring så hadde jeg heller løftet. Det å bli fjernet fra situasjonen er bedre enn å få en negativ erfaring, som bare forsterker frykten. (Det er greit det du gjør, at du går unna når det blir for mye, men det kan ta lenger tid og den andre hunden kan følge litt etter, noe som gjør at din hund må tilbringe litt mer tid i situasjonen enn om du løfter henne og går unna). 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #7 Skrevet 21. mai 2020 Kjenner du noen som har hund? Da kan dere avtales å møtes slik at hundene får bli kjent og leke. Gjerne inne i huset. Da blir den vant med andre hunder. Når han har vært flink gi han godbit. Anonymkode: f553b...829
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå