Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Foreldre som nekter barn et sunt og variert kosthold

Recommended Posts

AnonymBruker

Vet ikke helt om dette blir rett plass, men prøver meg.

Mine foreldre var aldri god på å gi oss sunn og variert mat.  Grønnsaker, frukt og grovbrød var det lite av.  Var mest loff, pølse, chips, godteri, brus og generelt kaloritett mat med mye fett, sukker og salt. Og både foreldre og vi ble overvektige.

Jeg er voksen nå (26 år) og har lært meg mer om kosthold, og lagt om til sunnere mat.  Men lillebroren min er ennå bare 12 år.  Og han vil ofte spise middag hos meg siden han får ordentlig mat da.  Jeg syns det er greit, men foreldrene våre blir sur på meg, siden han ber om slik mat hjemme også.  Og hvorfor jeg ikke kan være mer som søsteren min på 21 år som holder på kostholdet vi hadde som barn.  Lillebror blir mobbet og har det ikke godt for han er litt tykk.  Jeg pleier kjøpe frukt, grønnsaker og bake havrebrød til han. Men når han kommer hjem med det blir foreldrene våre sint.

De mener jeg gir han dyre matvaner som de ikke har råd til. Og at jeg er frekk og bortskjemt som mener jeg kan bestemme i deres hjem 🙄 De bruker mye penger på brus, godteri og sigaretter, mens de nekter sønnen sin grovbrød og epler! Jeg blir så frustrert!

Men er det galt av meg å la han spise her, og gi han litt sunnere alternativer når han ønsker det? Hva kan jeg egentlig gjøre her?

Anonymkode: 8fff4...a83

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du skjønner vel at du ikke har gjort noe galt her. De syns vel det er flaut at du har skjønt hvor dårlig kosthold de har.

Anonymkode: f4831...f06

AnonymBruker

Synes det er trist at foreldre ikke innser hva de gjør mot barna sine. Hvorfor insistere på at barna skal ha et usunt kosthold? Høres helt sykt ut.. 

Anonymkode: a3252...11b

trekull

Jeg syntes ikke du gjør noe feil her, men det vet du sikkert selv. Du høres ut som en helt fantastisk storebror og en fin rollemodell for lillebroren din. Hvis foreldrene dine bruker penger på røyk, brus og godteri kan de ikke klage på at frukt, grønt og grovbrød er dyrt! Har egentlig ikke noen tips om hvordan det kan løses, men syntes du uansett ikke skal endre på noe og fortsette å være den supre storebroren du er. 

AnonymBruker

Foreldre mine var helt like, og de tviholdt på det dårlige kostholdet til de døde. Jeg fikk også mye kjeft når jeg kom hjem i ferier og våget å lage meg sunn og skikkelig middag hver dag ( Betalte alt selv, de betale ikke en krone ) istedet for kneippbrød med  syltetøy,pølser og en kokt potet, sitronkake og boller osv 😅 Mine foreldre var dog ikke overvektige, men undervektige, så de skjønte nok ikke at det ikke var bra å spise sånn siden tynn = sunn i deres øyne.

Anonymkode: 28ac6...cbc

AnonymBruker

Jeg tror dette er et lite utbredt problem. Men du står selvfølgelig fritt til å servere din bror det han og du måtte ønske.

Anonymkode: 4536e...b36

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror dette er et lite utbredt problem. Men du står selvfølgelig fritt til å servere din bror det han og du måtte ønske.

Anonymkode: 4536e...b36

Det tror dessverre ikke jeg. Ikke at foreldre gjør det med vilje, men mange gir barna et veldig dårlig utgangspunkt med tanke på kosthold og sunnhet fordi deres eget kosthold er helt elendig. 

Heisann1234

Dette var trist. Håper du kan fortsette å være et godt forbilde for lillebroren din. Selv om han ikke kan gjøre akkurat som han vil nå, så kan han det etterhvert som han blir eldre. Da er det viktig at han ikke gir opp helt nå.

nå_er_nok

Jeg har kun lest overskriften og reagerer fordi jeg selv har vært ganske urimelig mot mine foreldre hva angår den maten de gav meg i oppveksten. Jeg prøver å tenke at alle gjør så godt de kan og i det lange løp så er jeg ikke noe bedre selv. Det er overraskende lett å tro at en er bedre enn sine foreldre og de som er litt oppi åra!

AnonymBruker
2 minutter siden, nå_er_nok skrev:

Jeg har kun lest overskriften og reagerer fordi jeg selv har vært ganske urimelig mot mine foreldre hva angår den maten de gav meg i oppveksten. Jeg prøver å tenke at alle gjør så godt de kan og i det lange løp så er jeg ikke noe bedre selv. Det er overraskende lett å tro at en er bedre enn sine foreldre og de som er litt oppi åra!

Her er det vel ganske klart at foreldrene tar feil.

Anonymkode: ee0f2...c8a

AnonymBruker
1 minutt siden, nå_er_nok skrev:

Det høres jo ikke akkurat som at de gjør så godt de kan da. Høres mer ut som at de ikke evner å ta tak i det. At du ikke klarer å ta tak i det heller er også en konsekvens av at du ikke lærte dette i ung alder, og da er det sykt mye vanskeligere, tror jeg selv, man har ikke et fair utgangspunkt til å klare å håndtere det.  

AnonymBruker
5 minutter siden, nå_er_nok skrev:

Da bør du kommentere når du faktisk har lest hele innlegget. 

Anonymkode: 8c343...7b9

AnonymBruker

Dette er omsorgssvikt. Elendige foreldre som burde miste barna sine

Anonymkode: 0c9f3...81a

Annonse

AnonymBruker

Det er skikkelig spesielt og ikke minst trist. For noen kunnskapsløse foreldre du har. Snop og brus er jo ikke billig i Norge, men du kan få mye grønnsaker og frukt om man følger litt med. Vet ikke om det kan hjelpe å forklare foreldrene dine dette, men å spise 2 grove brødskiver metter mer og blir billigere enn loff siden pålegg også koster og man vil ende opp med å spise mer/oftere. Kan det hende at foreldrene dine er veldig dårlig på kjøkkenet?

Anonymkode: dd818...039

AnonymBruker
På 21.5.2020 den 21.09, nå_er_nok skrev:

Du får lese innlegget før du kommenterer

Anonymkode: 4cb4e...11d

AnonymBruker

Det er mange som rett og slett mangler kunnskap om kosthold. Mine foreldre er helt like. 

"Pannekaker inneholder jo egg og melk, det er vel sunt da?" 

Bruker bare h-melk for det er de opplært til. Og alltid hvitt brød og hvit pasta. 

Dagens foreldre har en helt annen kunnskap og interesse om mat. 

Anonymkode: e6ee1...c7d