AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #1 Skrevet 21. mai 2020 Opplever dere å være periodevis andpusten av veldig lite og/eller tett i øvre luftveier til tross for adekvat medisinering? Har testet at jeg er godt medisinert, tatt CT av bihuler og lunger og alt er fint. Så jeg bare lurer på om andre har opplevd samme problemer? Anonymkode: ec838...be6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #2 Skrevet 21. mai 2020 Ja. Jeg har perioder hvor jeg blir andpusten av å ta ut av vaskemaskinen og må faktisk hvile i noen minutter etterpå. Kan sitte rolig og føle at jeg ikke får nok luft, hiver ikke etter luften, men føler at lungene ikke blir fylt helt opp. På virkelige dårlige dager blir jeg andpusten av å snakke samtidig som jeg går over gulvet. Heldigvis ikke så mange slike dager. Jeg går fast på medisiner og øker dem i dårlige perioder. Legen min har ikke noe bedre forslag. Anonymkode: 93559...c1b
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #3 Skrevet 21. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Jeg har perioder hvor jeg blir andpusten av å ta ut av vaskemaskinen og må faktisk hvile i noen minutter etterpå. Kan sitte rolig og føle at jeg ikke får nok luft, hiver ikke etter luften, men føler at lungene ikke blir fylt helt opp. På virkelige dårlige dager blir jeg andpusten av å snakke samtidig som jeg går over gulvet. Heldigvis ikke så mange slike dager. Jeg går fast på medisiner og øker dem i dårlige perioder. Legen min har ikke noe bedre forslag. Anonymkode: 93559...c1b Takk for svar! Drittlunger, altså! Anonymkode: ec838...be6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #4 Skrevet 21. mai 2020 Hvis det er problemer høyt i halsen på innpust kan det være stemmebåndsdysfunksjon/EILO. Da er det hovedsaklig pusteøvelser som hjelper. https://www.lommelegen.no/lunger/astma/artikkel/stemmebandsdysfunksjon/69585734 Anonymkode: c91a1...ffd
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #5 Skrevet 21. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis det er problemer høyt i halsen på innpust kan det være stemmebåndsdysfunksjon/EILO. Da er det hovedsaklig pusteøvelser som hjelper. https://www.lommelegen.no/lunger/astma/artikkel/stemmebandsdysfunksjon/69585734 Anonymkode: c91a1...ffd Jeg har lest om dette, og det stemmer nok ikke på meg. Anonymkode: ec838...be6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #6 Skrevet 21. mai 2020 Jeg har hatt astma siden jeg var barn og det slår bla ut på spirometri, så hos meg er det nok astma. Jeg har prøvd mange forskjellige astmamedisiner, men finner ingen som er virkelig bra og holder unna daglige symptomer på pusteproblemer og slimproblematikk. Føler ikke at legen min er så veldig interessert heller, det er jo "bare" astma. Anonymkode: 93559...c1b
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #7 Skrevet 21. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt astma siden jeg var barn og det slår bla ut på spirometri, så hos meg er det nok astma. Jeg har prøvd mange forskjellige astmamedisiner, men finner ingen som er virkelig bra og holder unna daglige symptomer på pusteproblemer og slimproblematikk. Føler ikke at legen min er så veldig interessert heller, det er jo "bare" astma. Anonymkode: 93559...c1b Jeg har også masse slim. Lager problemer når jeg får opp pulsen og det setter seg nesten som en propp. Er «tett i hodet» også.Eneste som funker er vanlig nesespray. Er som endelig å få dopet sitt! Men nesespray kan jeg ikke ta for ofte pga avhengighetspotensialet det har. Og jeg har gitt opp legefaenskapet nå som jeg er på 4. fastlege på ett år, koronadrit og ingenting fungerer som før. (Sorry utbrudd, men jeg er frustrert og pisslei). Anonymkode: ec838...be6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #8 Skrevet 21. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler ikke at legen min er så veldig interessert heller, det er jo "bare" astma Nei, det er jo ikke så viktig. Handler jo bare om at vi skal få puste like bra som andre folk. 🤯 Anonymkode: ec838...be6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #9 Skrevet 21. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også masse slim. Lager problemer når jeg får opp pulsen og det setter seg nesten som en propp. Er «tett i hodet» også.Eneste som funker er vanlig nesespray. Er som endelig å få dopet sitt! Men nesespray kan jeg ikke ta for ofte pga avhengighetspotensialet det har. Og jeg har gitt opp legefaenskapet nå som jeg er på 4. fastlege på ett år, koronadrit og ingenting fungerer som før. (Sorry utbrudd, men jeg er frustrert og pisslei). Anonymkode: ec838...be6 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er jo ikke så viktig. Handler jo bare om at vi skal få puste like bra som andre folk. 🤯 Anonymkode: ec838...be6 Jeg føler ihvertfall at jeg ikke blir tatt alvorlig og det går utover min hverdag. Har også byttet fastlege, samme holdning. Allergien gjør at bihulene og nesen min blir tett. Skyller med nesehorn og bruker Dymista nesespray, det hjelper. Men slimet i lungene er det verre med, til tider svært vanskelig å få opp. Har du allergi? Anonymkode: 93559...c1b
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #10 Skrevet 21. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler ihvertfall at jeg ikke blir tatt alvorlig og det går utover min hverdag. Har også byttet fastlege, samme holdning. Allergien gjør at bihulene og nesen min blir tett. Skyller med nesehorn og bruker Dymista nesespray, det hjelper. Men slimet i lungene er det verre med, til tider svært vanskelig å få opp. Har du allergi? Anonymkode: 93559...c1b Jeg har bare pollenallergi. Andre ting slår ikke ut på allergitester. Og dette er ikke bare relatert til pollensesongen. Ja det slimet er noe herk. Våkner med en slimpropp i halsen og slimer veldig når jeg får opp pulsen. Det er plagsomt. Men nei, ikke mye hjelp å bli klok på. Anonymkode: ec838...be6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #11 Skrevet 21. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Allergien gjør at bihulene og nesen min blir tett. Skyller med nesehorn og bruker Dymista nesespray, det hjelper. Jeg skal prøve neseskylling. Er den nesesprayen på resept? Anonymkode: ec838...be6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #12 Skrevet 22. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal prøve neseskylling. Er den nesesprayen på resept? Anonymkode: ec838...be6 Ja, det er en kortisonnesespray. Anonymkode: 93559...c1b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå