Gå til innhold

Kunne du gitt barnet samme navn som venners barn?

Kunne du gitt barnet ditt samme navn som venners barn?  

193 stemmer

1. 1. Kunne du gitt barnet ditt samme navn som venners barn, eller blir det feil?

• Det kunne jeg ha gjort.
      39
    • Det ville jeg ha unngått.
      154

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du?

Anonymkode: 2b497...5f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke gjort. 

Anonymkode: 5b0db...a54

• Liker 3
Skrevet

Aldri.

• Liker 3
Skrevet

Jeg krysset at jeg ville unngått det, men jeg kunne kanskje gjort det likevel hvis det var snakk om oppkalling og navnet av den grunn hadde vært bestemt i årevis. 

• Liker 22
Skrevet

Det er no-go for min del.

• Liker 2
Skrevet

Absolutt ikke. Finnes så mange navn i verden at det hadde vært helt unaturlig (og upraktisk) å velge samme navn som noen i nær omgangskrets. 

• Liker 3
Skrevet

Kunne gjort det om jeg hadde en god grunn for å velge navnet (oppkalling etter besteforeldre osv, planlagt i lange tider). 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det hadde ikke skjedd. Syntes det var vanskelig å gi barnet mitt samme navn, som et annet barn i bygda. Vi har ikke kontakt, og det er et relativt vanlig navn, selv om det ikke er topp 10.

Anonymkode: 4deac...99a

• Liker 3
Skrevet

Kommer helt an på hvor nærme jeg var vennen og hvor ofte vi møtes. Navn er navn og ingen dør av å ha likt navn som en annen.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Nei, det hadde jeg ikke gjort. Bekjente du aldri er sammen med? Ja. Venner? Nei. Hvis en av mine venner hadde tatt barnet mitt sitt navn, så hadde jeg faktisk blitt litt irritert. Jeg kunne ikke nektet dem det, men hvis de hadde spurt meg om det var greit, så hadde jeg vært ærlig om hva jeg syns. 

Endret av Chiyo
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor ofte vi omgås. Har flyttet mye pga jobb, og har derfor mange gode venner vi ikke bor på samme sted som lenger. Om vi hadde planlagt et navn og ei venninne brukte det samme hadde jeg nok fremdeles vurdert det. Men ikke om vi bodde på samme sted. 

Anonymkode: 01ef6...9a5

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet ville jeg nok ikke det, men samtidig var mine barns navn "spikret" lenge før barna ankom (ikke direkte oppkalling, men gamle navn fra slekten). Heldigvis slapp jeg å komme i den situasjonen 😊

Anonymkode: dee22...c85

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min har et uvanlig navn som jeg hadde pekt meg ut flere år før hun ble født. Noen venner av ei venninne brukte det navnet på sin datter som de fikk før min datter kom til. Jeg lot ikke det stoppe min plan (det var helt greit for mannen min, en eldre kvinnelig slektning av han hadde et ganske likt navn.)

Hvis det derimot hadde vært våre venner som hadde en datter med det navnet så er jeg sannelig ikke sikker på hva vi hadde gjort. Det hadde jo vært særdeles irriterende å gi opp det vi mente var det beste navnet. Jeg tror jeg måtta ha utbrutt "Så fint! Det har jeg og mannen tenkt lenge på å kalle vår datter hvis vi får ei også!" med en gang foreldrene hadde kommet med informasjonen, for å ikke bli beskyldt for plagiat.

At andre bekjente hadde trodd at jeg og mannen ikke eide kreativitet hadde ikke plaget meg så mye.

Anonymkode: 3e602...5eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Holder meg helst unna venninner barns navn, men nå var vel jeg først ute med å velge navn til barna mine da jeg fikk barn først. Men til sistemann har jeg et navn som ei av venninnene mine hadde til hunden sin (den døde før jeg fikk barnet mitt), det er et navn jeg egentlig har ønsket til alle barna mine hele tiden, men pga diverse så ble ikke det navnet brukt før da. 

Anonymkode: c4776...c1a

AnonymBruker
Skrevet

(Her er jeg som Charlotte) 

Jeg fortalte navnet jeg ville bruke om jeg fikk et jentebarn, (var da ikke gravid) - til en som da var nære venninne (og gravid). Hun brukte såklart navnet.. og da brukte ikke jeg det, når jeg fikk min datter noen år senere. 

Anonymkode: 39d1b...ecf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs på aldersforskjellen mellom barna. Er det 0-5 års aldersforskjell ville jeg unngått det. 

Anonymkode: 40451...147

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hvor mange venner man har og hvor nære de er. Jeg og samboer har samlet sett stor omgangskrets. Mange ser vi sjeldent og ungene dems ser vi aldri. Ungene våre kommer ikke til å henge sammen akkurat. Så ser ikke problemet sånn sett. Men blir ikke samme navn som nære venner nei, og hvertfall ikke såkalte bestevenner og nær familie. 

Anonymkode: 2916c...908

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte gi barnet mitt et navn som ingen jeg viste om hadde. Bf ville ha diverse navn, men de minte meg bare om folk jeg viste om/kjente. Ble bare feil for meg.

Anonymkode: a39fc...ae7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei absolutt ikke

Anonymkode: 8dd26...a1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

(Her er jeg som Charlotte) 

Jeg fortalte navnet jeg ville bruke om jeg fikk et jentebarn, (var da ikke gravid) - til en som da var nære venninne (og gravid). Hun brukte såklart navnet.. og da brukte ikke jeg det, når jeg fikk min datter noen år senere. 

Anonymkode: 39d1b...ecf

Samme her. Før vi ble gravide satt jeg og ei venninne å snakket om favoritt navn. Hun sa et helt annet navn enn meg, men året etter kom jenta hennes med mitt favoritt navn. Heldigvis får jeg bare gutter selv, så det har lite å si. 

Anonymkode: 298a5...eaa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...