Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har fått dette og har minstepensjon uføretrygd.Uten gjeld. Hvor mye fikk dere i startlån`? Må man ha avslag fra bank for å søke? Og legge denne ved søknaden? Kan jeg søke flere ganger i samme kommune? Har fått det før men da bare litt og resten i vanlig bank. Nå er livssituasjonen min endret seg og jeg må ha ny bolig.

Regner med jeg ikke får lån i vanlig bank med bare 20 637 kroner i brutto i mnd?

Anonymkode: aff57...591

Videoannonse
Annonse
Gjest Fallabella
Skrevet

Hvor mye egenkapital har du?

AnonymBruker
Skrevet

Mannen måtte ha avslag i bank. Det var hysterisk, han hadde for lav inntekt for å ta lån i banken, men for høy egenkapital til å få startlån. Å være flink med penger som ufør straffer seg. Så han endte opp med privat lån fra sin onkel og tante han har et godt forhold til istedet....

Anonymkode: c5f65...776

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mannen måtte ha avslag i bank. Det var hysterisk, han hadde for lav inntekt for å ta lån i banken, men for høy egenkapital til å få startlån. Å være flink med penger som ufør straffer seg. Så han endte opp med privat lån fra sin onkel og tante han har et godt forhold til istedet....

Ikke om en har egenkapitalen i kontanter. Den vises da ikke i skattemelding eller på utskrifter.

Anonymkode: 676d5...0bd

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har egenkapital på 1,2 som jeg hadde før jeg ble ufør etter salg av enebolig. Men situasjonen min har endret seg og jeg trenger en mer tilpasset bolig nå. Så man får ikke startlån om man har for høy egenkapital og ikke får lån i bank?  😮 Jeg har jo ikke mulighet nå til å spare noe mer? Hva er høyeste egenkapital du kan ha?

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Fallabella skrev:

Hvor mye egenkapital har du?

1,2

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke om en har egenkapitalen i kontanter. Den vises da ikke i skattemelding eller på utskrifter.

Du får fort et problem når du skal bruke denne egenkapitalen...

Anonymkode: 97671...d25

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får fort et problem når du skal bruke denne egenkapitalen...

Anonymkode: 97671...d25

Neida, den kan brukes til alt av kontantkjøp i hverdagen. Alt fra vanlig handel til større enkeltkjøp.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Neida, den kan brukes til alt av kontantkjøp i hverdagen. Alt fra vanlig handel til større enkeltkjøp.

Kan dere svare på det jeg spør om eller lage egen tråd ???

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye netto har du utbetalt? Hva du får i startlån kommer an på hvilken kommune du bor i. Jeg kjenner en som er ung ufør og fikk 1.5 millioner i lån og 400 000 tilskudd. Da hadde han 18 000 netto.

Anonymkode: efdb8...2f4

AnonymBruker
Skrevet

Han trengte forresten ikke avslag fra andre banker. De andre spørsmålene du har vet jeg ikke noe om men jeg tror du kan søke på ny ja. Ta en telefon til kommunen din i morgen og hør med dem hva dine muligheter er :)

AnonymBruker
Skrevet

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har egenkapital på 1,2 som jeg hadde før jeg ble ufør etter salg av enebolig. Men situasjonen min har endret seg og jeg trenger en mer tilpasset bolig nå. Så man får ikke startlån om man har for høy egenkapital og ikke får lån i bank?  😮 Jeg har jo ikke mulighet nå til å spare noe mer? Hva er høyeste egenkapital du kan ha?

Nå husker jeg at han hadde faktisk for lav inntekt for husbanken. Om du er ufør så får du nok ikke lån i verken bank eller husbank. Du kan prøve deg, da, selvsagt. Men å ha mye sparepenger og god spareevne hjalp ikke her

Skrevet

Jeg foreslår at du tar kontakt med husbanken, evt representanten i kommunen, direkte for å få svar på det du lurer på. Her kommer det svar fra mange ulike steder i Norge, som har hatt erfaringer med husbanken i variabel fortid. Best å ta dette med kilden direkte.

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Vår datter er på ung ufør. og søkte om startlån igjennom kommunen.    Fekk eit tilsagn på kr. 900.000 og  maks fellesutgifter blei satt til kr. 1800,- pr. mnd.

Hun bor i en by hvor det er ikkje finnes noen boliger til denne pris, og alternativet hadde vert å flytte.     Hun fekk ikkje lån i privat bank gr. lav inntekt,og manglende egenkapital.     Dei fleste av startlånene er forbeholdt finansiering av bustader til vår nye landsmenn.     Vanskelegstilte nordmenn  blir satt bakerst i køen, og  blir henvist til private banker der  de blir møtt  m/  avslag på gr. av dei ikkje kan innfri egenkapitalkravet på 15 % elelr mer for en nøktern bo-enhet. 

Konsekvensen blir  hun  fortsatt leie til høge  kostnader som inneberer at hun  kunne betjent eit lån  på ansalgsvis 1.5-  2 millioner.    Mange leietagere finansierer langt på veg bo-kostnadene  til mange utleiere som veit å ta seg godt betalt der det er press på  utleiemarkedet.     

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet

1.3 i lån, null egenkapital. Måtte ha avslag i tre banker.

Anonymkode: a2f9e...879

AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt sammenlignbart da jeg tjener ca 30K etter skatt. Men jeg hadde 100.000 i egenkapital og har fått 255.000 i startlån fra husbanken. Resten av boliglån har jeg fått i banken til et hus til maks 2.3mil. 

Anonymkode: cb404...85f

AnonymBruker
Skrevet

Nå husker jeg at han hadde faktisk for lav inntekt for husbanken. Om du er ufør så får du nok ikke lån i verken bank eller husbank. Du kan prøve deg, da, selvsagt. Men å ha mye sparepenger og god spareevne hjalp ikke her

Ok, vet om ei venninne som fikk, men hun har ung ufør og jeg har bare vanlig ufør minstesats. Hadde mannen din det også?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye netto har du utbetalt? Hva du får i startlån kommer an på hvilken kommune du bor i. Jeg kjenner en som er ung ufør og fikk 1.5 millioner i lån og 400 000 tilskudd. Da hadde han 18 000 netto.

Jeg har netto 16700

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

1.3 i lån, null egenkapital. Måtte ha avslag i tre banker.

Anonymkode: a2f9e...879

Var det med vanlig ufør minstesats og ingen gjeld?

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 20.5.2020 den 22.52, AnonymBruker skrev:

Dere som har fått dette og har minstepensjon uføretrygd.Uten gjeld. Hvor mye fikk dere i startlån`? Må man ha avslag fra bank for å søke? Og legge denne ved søknaden? Kan jeg søke flere ganger i samme kommune? Har fått det før men da bare litt og resten i vanlig bank. Nå er livssituasjonen min endret seg og jeg må ha ny bolig.

Regner med jeg ikke får lån i vanlig bank med bare 20 637 kroner i brutto i mnd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...