Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Lurer på når man tar blodprøver, så er det slik at de ser etter bestemte ting. At de bestemmer seg på forhånd hva man skal bli testet for? At de ikke kan bruke det samme blodprøven til å foreta ny prøve for noe annet?

Lurer på det fordi jeg måtte på legevakta og de tok en blodprøve av meg (eller det var to), og det ble vurdert at jeg måtte legges inn på sykehus og da ble det tatt nye blodprøver på en "mellomstasjon". Jeg fikk inntrykk av at de så etter noe annet den andre gangen jeg avga blodprøve.

Hvordan fungerer det egentlig? Noen som vet?

Anonymkode: 7d33a...96c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, de bestemmer på forhånd hva de skal teste. Tror ikke de lagrer blodet så lenge etter testing er utført, så må ta ny blodprøve hvis det er mer som skal testes.

Er også forskjellige glass etter hvilke blodprøver man skal ta, noen skal sentrifugeres osv.

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Lurer på når man tar blodprøver, så er det slik at de ser etter bestemte ting. At de bestemmer seg på forhånd hva man skal bli testet for? Stort sett ja, noen ganger bestemmer man hver enkelt prøve for seg, andre ganger bestilles det ferdige "blodprøvepakker" hvor et definert sett med prøver inngår. At de ikke kan bruke det samme blodprøven til å foreta ny prøve for noe annet? Hvis blodet fremdeles er tilgjengelig på lab'en man bruker, det er tatt riktig type prøve og den prøven man vil ha la seg ta i etterkant kan man etterbestille andre prøver.

Lurer på det fordi jeg måtte på legevakta og de tok en blodprøve av meg (eller det var to), og det ble vurdert at jeg måtte legges inn på sykehus og da ble det tatt nye blodprøver på en "mellomstasjon". Jeg fikk inntrykk av at de så etter noe annet den andre gangen jeg avga blodprøve. Det stemmer sikkert. 

Hvordan fungerer det egentlig? Noen som vet?

Man bestiller prøver ut fra enten en eller flere konkret mistanker eller det tas en rutinepakke. Så kan man etterbestille fra de prøvene som allerede er tatt hvis det går, eller ta nye/andre prøver hvis det er behov for det. Ikke alle prøver kan brukes til alt, ikke alle prøver er tilgjengelige for etterbestilling, og kanskje er man interessert i utviklingen i gitte prøver slik at man trenger nye uansett.

Det avhenger altså av situasjon og problemstilling (både helsemessig og praktiske/logistiske forhold).

Anonymkode: 7d33a...96c

Anonymkode: 731be...833

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...