AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #1 Skrevet 20. mai 2020 Går 3 turer per dag, på maks 5 minutter. Jeg vet dette fordi vi ofte møtes på tur og også fordi vi prater en del sammen. Hun mener at hunden hennes ikke orker å gå lengre og at det derfor er akkurat passende til den. Hunden er av liten/middels størrelse og er en blandingshund med mye terrier i seg. Jeg har spurt om hun ikke vil gå sammen med meg og min hund på lengre turer, men hun sier at hunden ikke orker og at den da blir altfor sliten. Hunden er 3 år gammel, frisk, ikke overvektig. Det kan umulig være bra for den? Den får aldri løpe fritt, men må gå de samme trauste 5 minuttene på tur, dag ut og dag inn, på asfalt. Kjenner at jeg synes veldig synd på den. Jeg har selv en liten hund, og den er daglig med, på både joggeturer og turer i skog og mark. Nabodamen er heller hverken syk eller overvektig. noen tips om hvordan jeg kan få de med på tur? Jeg nekter å tro på at hunden ikke orker å gå mer enn 5 minutter. Anonymkode: 6ee38...0ba 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #2 Skrevet 20. mai 2020 Jeg hadde ringt på og spurt om hunden hennes ville være med på en liten tur. Også hadde jeg bare gått et stykke lenger enn det jeg hadde sagt. I tillegg hadde jeg forklart hvilke sykdommer hunden kan få ved å ikke gå tilstrekkelig med turer. Anonymkode: 4e666...66d 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #3 Skrevet 20. mai 2020 Hva folk skal legge seg opp i... Hva vet du om denne hundens helse? Kanskje det er noe som tilsier at den ikke skal gå mer enn 5 minutter per gang? Anonymkode: c5a2b...b4a 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #4 Skrevet 20. mai 2020 Ikke bland deg oppi det!!! Du har ingenting med det å gjør!!!! Hvis du er så jævla bekymra så send melding til Mattilsynet, men ellers, ikke bland deg Anonymkode: a45d2...73c 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #5 Skrevet 20. mai 2020 Ikke alle hunder trenger noe særlig tur. Samboers families forrige hund trengte ikke mer enn 15-20 minutter til sammen per dag - gikk de lengre nektet hun å gå, eller å i det hele tatt gå ut når de skulle ut senere. Også stor forskjell på samme type hund i samme alder. Min forrige trengte minimum halvannen time hver dag pluss langtur/løpetur en gang i uka da han var på samme alder som den jeg har nå (rett under året). Hun trenger 30-60 min daglig, kommer an på hvor mye som skjer i unghundhodet, og en god rusletur i skogen ukentlig. Anonymkode: 1e27c...0e7 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #6 Skrevet 20. mai 2020 Hva er det med dere som sier at Ts ikke skal blande seg? Det er sånne som dere som gjør at dyr ikke blir sett eller får den hjelpen de trenger. TS, prøv å få med hunden ut på en litt lengre tur. Det hadde han sikkert elsket! Anonymkode: 4e666...66d 6
Sokkar Skrevet 20. mai 2020 #7 Skrevet 20. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det med dere som sier at Ts ikke skal blande seg? Det er sånne som dere som gjør at dyr ikke blir sett eller får den hjelpen de trenger. TS, prøv å få med hunden ut på en litt lengre tur. Det hadde han sikkert elsket! Anonymkode: 4e666...66d Enig. Til å begynne med tenkte jeg at det tror sikkert naboene om våre hunder også. For de eneste gangene naboen ser oss gå med hunden, er jo når vi går her i gaten. Når vi svinger inn på stien opp i skogen, så ser jo ikke naboen det. Men hunder blir så late som den hunden ts snakker om, dersom den aldri blir luftet skikkelig. Spreke hunder er i mye bevegelse. Og terriere er ofte ekstremt energiske. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #8 Skrevet 25. mai 2020 På 20.5.2020 den 14.18, AnonymBruker skrev: Føler du deg truffet? Overvekt henger ofte sammen med overspising og LITE MOSJON. Da er det ikke rart at man kan tenke seg at tjukke hundeeiere går kortere tur enn veltrente hundeeiere. Anonymkode: 0d455...abf Mange overvektige er veldig aktive og tilogmed TRENER. Tenk på det! Anonymkode: 48f9a...efc
Christina82 Skrevet 25. mai 2020 #9 Skrevet 25. mai 2020 Ryddet for brukerdebatt og tilsvar til dette. Moonshine, mod
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #10 Skrevet 25. mai 2020 Broren min hadde en relativt ung hund med hjerteproblemer, den orket ikke særlig heller. Jeg gikk tur et par ganger da jeg var på beskø, og den satte seg på bakbeina etter noen hundremeter og ville snu. Veterinæren sa at den sannsynligvis følte ubehag i hjertet ved aktivitet og ville sannsynligvis være mindre aktiv enn andre hunder av samme type. Anonymkode: f8023...94c
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #11 Skrevet 26. mai 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange overvektige er veldig aktive og tilogmed TRENER. Tenk på det! Anonymkode: 48f9a...efc Ja, wow nå ble jeg imponert. Det skjuler fortsatt ikke det faktum at de FLESTE overvektige er mindre aktive enn slanke/normalvektige. Anonymkode: 0d455...abf
FlikkFlakk Skrevet 26. mai 2020 #12 Skrevet 26. mai 2020 Forklar hun at hunden må bygge opp kondisjonen sin, den er i dårlig form, det er derfor den blir fort sliten. Du kan høre med hun om hun vil at du skal hjelpe hun med å bygge opp kondisjonen til hunden ved å ta den med på tur sammen din hund. Det er ikke bra at den får så lite mosjon og det er bra at du reagerer på det. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #13 Skrevet 27. mai 2020 Kjenner jeg er redd for å være den naboen. Jeg lufter min i hagen på morgenen. Hunden min hater å stå tidlig opp og vil bare tisse og inn for å legge seg. Etter jobb lufter jeg også hunden i hagen. Eller har den i langline mens jeg lager middag. Min hund har et enormt jaktinsikt så jeg kan faktisk ikke ha han løs. Dessuten er det båndtvang. Om hunden er inne mens jeg lager middag så lager jeg til en kong eller gjemmer godbiter i ulike hjernetrimspill osv. Etter middag har jeg all verdens tid så da går vi lengre tur. 1-3t. Vi bor langs en ganske trafikkert vei så nesten alltid tar vi bilen til en skog, fjellet osv. Vi har garasje med dør innenfra så naboen kan faktisk ikke se at jeg går ut med hunden. Hvis vi går 2-3t så hender det at jeg kun lufter hunden i hagen igjen rett før jeg legger meg. Hvis ikke så går vi gjerne en tur på 20-30min. Jeg er livredd for at noen skal tro jeg ikke tar godt nok vare på hunden. For det er så mange som tenker at mange hundeeiere er udugelige. Jeg har også opplevd flere ganger, siden jeg har jakthund, at mange reagerer på hvorfor jeg ikke jogger eller går daglig på fjellet (vi går mest i skog, noen ganger fjellet). De mener min hund trenger mer aktivitet og fart. Men nei, det gjør den ikke. Han HATER å være med på joggetur. Han vil jo snuse, markere, oppdage osv. På tur i skogen har jeg en harmonisk hund. En som får snuse, grave, gå i langline (langline på smale stier på fjellet funker dårlig da det plutselig kommer andre man ikke ser rundt en sving osv). Min hund kan fint gå en tur på 4-6t lett, men han koser seg ikke om vi skal fortest mulig frem og opp. Da jeg overtok hunden så kom det mange "problemer" med på kjøpet. Vi måtte trene på MYE. Og da ble det ofte kortere turer da hunden faktisk skulle klare å konsentrere seg om trening. Vi trente mye hjemme også. Inne og i hagen. Den fikk mye mental stimuli. Det er ikke slik at bare det fysiske er viktig, vel og merke. Ellers har naboen min en liten selskapshund. Jeg ser de lufter den i hagen. De har sagt at den ikke liker lange turer. Så jeg kunne trodd det samme som din nabo. Men samtidig antar jeg de innimellom går lengre turer. Har også sett de på tur i nærområdet (30min fra boligen). Hunden virker glad og er ikke overvektig. Anonymkode: 2947a...6c2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå