Gå til innhold

Min matdag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte på om noen hadde tips til forbedring evt. kommentarer til kostholdet mitt, og legger derfor ut en «typisk matdag». 
 

Jeg er 179, veier ca 67 kg og trener 3-5 dager i uken. Har sittestillende jobb. 
 

Frokost: hjemmelaget ingefærshot, vann, kaffelatte, havregrøt med chiafrø, mandelmelk, bær og peanøttsmør

Lunsj: to rugsprø knekkebrød med avokado, egg, majones, kaviar og paprika

Mellommåltid: noe frukt eller «energikuler» av dadler, havregryn og kakao + kaffe latte  

Middag: stort sett vanlig middag, med mye grønnsaker. Feks vegetartaco, fiskeform, wok +++

kvelds: smothie med bær, banan, spirulina, proteinpulver, egg eller avokado, mandemelk.

 

Anonymkode: b15c5...82d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville kuttet ut den kveldsen, er mye kalorier så seint på dagen

Anonymkode: 4c3f4...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det mye oksalater... Oksalater er små krystaller som er som nåler i kroppen. Du spiser mye mer enn kroppen klarer å håndtere, så dette vil lagres rundt om i kroppen og gi deg vondter. Det lagres vanligvis i ledd, men kan også lagres i alle organer i kroppen. Jeg ville erstattet mandelvann med kumelk hvis du tåler meieriprodukter. Jeg ville erstattet havregrøt med omelett for eksempel.

Og så er det bedre å spise få store måltider enn mange små. Må du virkelig ha mellommåltid, og må det være godteri? Kroppen har veldig godt av å gå noen timer uten mat, gjerne 16 timer uten mat og så ha et 8-timers spisevindu. F.eks. første måltid kl 11 og siste måltid kl 19.

Anonymkode: 827ad...162

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så helt greit ut.

Anonymkode: 1e285...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så dyrt ut. 

Anonymkode: aa05d...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hva er galt med havregrøt til frokost? Jeg kan ikke la være å spise før 11. Jeg begynner på jobb kl. 8 og fungerer svært dårlig uten frokost. 
 

2) Når ble havregryn og dadler godteri? Jeg må ikke ha mellommåltid, men det er stort sett en stund mellom lunsj og middag og jeg trenger energi før trening. Tips til bedre mellommåltider mottas gjerne. 
 

3) Jeg er litt dårlig på å spise kvelds, men jeg forsøker å få i meg kvelds de dagene jeg har trent. 
 

4) Det er ikke dyrt, jeg holder meg innenfor matbudsjettet vårt. 
 

takk for innspill så langt! 

Anonymkode: b15c5...82d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1) Hva er galt med havregrøt til frokost? Jeg kan ikke la være å spise før 11. Jeg begynner på jobb kl. 8 og fungerer svært dårlig uten frokost. 
 

2) Når ble havregryn og dadler godteri? Jeg må ikke ha mellommåltid, men det er stort sett en stund mellom lunsj og middag og jeg trenger energi før trening. Tips til bedre mellommåltider mottas gjerne. 
 

3) Jeg er litt dårlig på å spise kvelds, men jeg forsøker å få i meg kvelds de dagene jeg har trent. 
 

4) Det er ikke dyrt, jeg holder meg innenfor matbudsjettet vårt. 
 

takk for innspill så langt! 

Anonymkode: b15c5...82d

1. Havregrøt er nesten bare karbohydrater, og det måltidet der inneholder veldig mye oksalater (oksalsyre). Havregrøt med chia, mandelvann, bær og peanøttsmør er en oksalatbombe, alle karbohydratene gjør at blodsukkeret ditt skyter til værs og i tillegg inneholder måltidet masse antinæring som hemmer opptak av vitaminer og mineraler. Du vil nok ikke ta opp mye vitaminer og mineraler i det måltidet. Det er ikke så enkelt som at maten inneholder x vitaminer og mineraler, så derfor tar man opp.

Bare se her hva som skjer med sink-opptaket ved 120g østers alene, sammen med 120g svarte bønner, og sammen med 120g maistortilla. Maistortillaen (altså korn) hemmer opptaket så kraftig at tilnærmet ingen sink tas opp.

oyster-zinc-graph-1024x854.png

Det at du sier at du fungerer dårlig uten frokost sier meg at du spiser altfor mye karbohydrater, og at du spiser for ofte og ikke lar kroppen få jobbe litt uten konstant blodsukker-berg-og-dalbane. Akkurat som folk som "må" ha kaffe om morgenen for å våkne. Som om kroppen ikke er i stand til å våkne uten... Og faktisk blir blodsukkeret jevnt over mer stabilt med få store måltider enn mange små med samme total antall karbohydrater.

2. Når sluttet noe som nesten er rent sukker å være usunt? Energikulene dine er jo nesten bare sukker. Ikke si at du seriøst trodde at dadler med havregryn og kakao var sunt? De er godteri, ikke mat. 
Nå må jeg nesten være litt streng med deg og si at du MÅ ikke ha mellommåltid. Dette er det første du kan prøve å kutte ut nå for å gi kroppen litt pause fra den konstante julingen du gir blodsukker-reguleringen i kroppen.

Og du sier du er dårlig til å spise kvelds, hva med å ha spisevinduet tidligere da? Første måltid før jobb og siste måltid rett etter jobb? Og ingen mellommåltider. 

Anonymkode: a8494...97d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Havregrøt er nesten bare karbohydrater, og det måltidet der inneholder veldig mye oksalater (oksalsyre). Havregrøt med chia, mandelvann, bær og peanøttsmør er en oksalatbombe, alle karbohydratene gjør at blodsukkeret ditt skyter til værs og i tillegg inneholder måltidet masse antinæring som hemmer opptak av vitaminer og mineraler. Du vil nok ikke ta opp mye vitaminer og mineraler i det måltidet. Det er ikke så enkelt som at maten inneholder x vitaminer og mineraler, så derfor tar man opp.

Bare se her hva som skjer med sink-opptaket ved 120g østers alene, sammen med 120g svarte bønner, og sammen med 120g maistortilla. Maistortillaen (altså korn) hemmer opptaket så kraftig at tilnærmet ingen sink tas opp.

oyster-zinc-graph-1024x854.png

Det at du sier at du fungerer dårlig uten frokost sier meg at du spiser altfor mye karbohydrater, og at du spiser for ofte og ikke lar kroppen få jobbe litt uten konstant blodsukker-berg-og-dalbane. Akkurat som folk som "må" ha kaffe om morgenen for å våkne. Som om kroppen ikke er i stand til å våkne uten... Og faktisk blir blodsukkeret jevnt over mer stabilt med få store måltider enn mange små med samme total antall karbohydrater.

2. Når sluttet noe som nesten er rent sukker å være usunt? Energikulene dine er jo nesten bare sukker. Ikke si at du seriøst trodde at dadler med havregryn og kakao var sunt? De er godteri, ikke mat. 
Nå må jeg nesten være litt streng med deg og si at du MÅ ikke ha mellommåltid. Dette er det første du kan prøve å kutte ut nå for å gi kroppen litt pause fra den konstante julingen du gir blodsukker-reguleringen i kroppen.

Og du sier du er dårlig til å spise kvelds, hva med å ha spisevinduet tidligere da? Første måltid før jobb og siste måltid rett etter jobb? Og ingen mellommåltider. 

Anonymkode: a8494...97d

Dummeste jeg har hørt, karbohydrater er ikke farlig eller usunt, fruktsukker er ikke farlig eller usunt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Havregrøt er nesten bare karbohydrater, og det måltidet der inneholder veldig mye oksalater (oksalsyre). Havregrøt med chia, mandelvann, bær og peanøttsmør er en oksalatbombe, alle karbohydratene gjør at blodsukkeret ditt skyter til værs og i tillegg inneholder måltidet masse antinæring som hemmer opptak av vitaminer og mineraler. Du vil nok ikke ta opp mye vitaminer og mineraler i det måltidet. Det er ikke så enkelt som at maten inneholder x vitaminer og mineraler, så derfor tar man opp.

Bare se her hva som skjer med sink-opptaket ved 120g østers alene, sammen med 120g svarte bønner, og sammen med 120g maistortilla. Maistortillaen (altså korn) hemmer opptaket så kraftig at tilnærmet ingen sink tas opp.

oyster-zinc-graph-1024x854.png

Det at du sier at du fungerer dårlig uten frokost sier meg at du spiser altfor mye karbohydrater, og at du spiser for ofte og ikke lar kroppen få jobbe litt uten konstant blodsukker-berg-og-dalbane. Akkurat som folk som "må" ha kaffe om morgenen for å våkne. Som om kroppen ikke er i stand til å våkne uten... Og faktisk blir blodsukkeret jevnt over mer stabilt med få store måltider enn mange små med samme total antall karbohydrater.

2. Når sluttet noe som nesten er rent sukker å være usunt? Energikulene dine er jo nesten bare sukker. Ikke si at du seriøst trodde at dadler med havregryn og kakao var sunt? De er godteri, ikke mat. 
Nå må jeg nesten være litt streng med deg og si at du MÅ ikke ha mellommåltid. Dette er det første du kan prøve å kutte ut nå for å gi kroppen litt pause fra den konstante julingen du gir blodsukker-reguleringen i kroppen.

Og du sier du er dårlig til å spise kvelds, hva med å ha spisevinduet tidligere da? Første måltid før jobb og siste måltid rett etter jobb? Og ingen mellommåltider. 

Anonymkode: a8494...97d

Du har et sykt forhold til mat... Det er ikke sunt å være så opptatt av kosthold, få deg en annen hobby ;) 

Anonymkode: 5c17b...970

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville kuttet ut den kveldsen, er mye kalorier så seint på dagen

Anonymkode: 4c3f4...0b6

Det er like mye kalorier uansett når på dagen det er....   (men jeg forstår meg ikke på hvorfor folk som får i seg nok protein gjennom vanlig mat må spe på med pulver??)

Anonymkode: 5c17b...970

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Ville kuttet ut den kveldsen, er mye kalorier så seint på dagen

Anonymkode: 4c3f4...0b6

Hvorfor? Personen trenger overhodet ikke å gå ned i vekt. Ts ligger jo i nedre del av normalvekt, så bør jo ikke kutte i kalorier.
Ts; hvordan føler du deg i hverdagen da? Jeg synes kostholdet ditt ser bra og sunt ut. Hvorfor vil du forbedre? Føler du deg uopplagt? 

Anonymkode: a3d71...626

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk du EKSTREMT mange svadasvar. 

 

Hvorfor i all verden skal TS være "redd for kalorier på kvelden" når hun ikke skriver noe om at hun prøver å gå ned i vekt? Hvorfor skal hun endre antall måltider hvis hun trives med å spise flere? Når hun trener så mye som 3-5 dager i uka må hun selvfølgelig spise etter trening hvis hun ønsker det! 

 

Nå vet jeg ikke hva målet ditt et TS, men dette så ut som et godt og sunt kosthold. Hvis du trives med det samtidig som det hjelper deg å nå målene dine så er det kjempebra. Mange gode fettkilder, og er det noe å nevne så kanskje litt flere proteiner.

 

Ellers burde du bare overse all bro science som kommer inn her. You do you! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...