Gå til innhold

Bruker de fleste gamle mennesker medisiner?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det uvanlig å ikke bruke en eneste medisin? 

Anonymkode: 7ba39...97a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hva du mener med gammel, men jeg har inntrykk av at de fleste over 70-75 står på en eller annen fast medisin, ja. Det kan være blodfortynnende, kolesterolmedisiner, syrenøytraliserende, revmatismemedisiner, ting som kan dempe muskel- og skjelettsmerter, sovemedisiner, antidepressiva o.l.

Anonymkode: e0b1c...6f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan sammenligne mine bestemødre. De var like gamle.

Den ene brukte en hel haug medisiner(dårlig lege). Hun var vel mer dårlig av bivirkninger enn hun hadde hatt plagene ubehandlet. For hver gang hun var innlagt på sykehus for et eller annet ble hun tatt av flere av medisinene(fordi legene der mente det ikke var nødvendig at hun gikk på de), men så fort hun var hos fastlegen sin igjen, så pøste hun på med nye. Og sånn gikk det sin gang.

Den andre bestemoren min gikk ikke på noen ting. Helt til hun ble 85 og begynte å få gjentatte drypp. Da ble hun satt på blodfortynnende, som hun riktignok nektet å ta, hun var veldig benektende til alt som hadde med sykdom og medisiner å gjøre og gjorde ofte vondt verre for seg selv. Dessverre gikk ikke det så bra når hun nektet å ta blodfortynnende, det endte med massivt slag etter noen uker.

Nå begynner foreldrene mine og komme opp i årene, +/- 70 år. Faren min går bl a på blodfortynnende og blodtrykkssenkende.

Moren min tror jeg muligens bruker smertestillende og Glucosamin(Pga slitasjegikt etter nesten 50 år som sykepleier.)

Anonymkode: 13086...394

AnonymBruker
Skrevet

Kan bare ta min familie som eksempel. Av mine fire besteforeldre var det bare en bestefar som trengte blodfortynnende. Min far gikk ikke på noen medisiner før han fikk kreft når han var opp i årene, min mor har et halvt apotek i kjøkkenskapet. Det varierer med andre ord. Eldre på sykehjem er jo gjerne generelt svekket og/eller syke og har selvsagt behov deretter. 

Anonymkode: 3cea7...bc2

AnonymBruker
Skrevet

Min far er 75 og tar så vidt jeg vet ingen medisiner (tror knapt nok han har tatt en Paracet i sitt liv).

Min mor er 72 og tar stoffskiftemedisiner.

Min mormor hadde så mange medisiner at ingen helt hadde oversikten. Hun fikk noen hos fastlegen, noen hos legevakten (var «fast kunde» der), minst to forskjellige øyedråper fra øyelegen osv. Og selv klarte hun ikke å lese på pakkene hvor mye og når hun skulle ta de forskjellige medisinene. Hun gjemte også unna medisiner for at ikke hjemmesykepleien skulle ta dem fra henne (de prøvde å rydde opp i kaoset en gang, men da gikk hun bare til legen og fikk ny resept). 

Anonymkode: 51e28...b72

AnonymBruker
Skrevet

Jo det er veldig vanlig, dessverre på mange måter. Geriatrisk medisin er ekstremt komplisert og mange eldre ender dessverre opp med milelange medisinlister fordi mange leger bare behandler én og én sykdom men ser ikke det hele bildet hos en eldre pasient. Husker jeg hadde en pasient på 97 (!) år èn gang som var helt klar, orientert, oppegående og vel - han tok ikke en eneste medisin. Måtte jo snakke litt med denne mannen, og han svarte bare at han aldri gikk til legen fordi han var så gammel når han fikk problemer at han tenkte «dør jeg så dør jeg» 😅 

Jeg sier aldeles ikke at dette er noe norm og følge for alle, altså. Men, enkelte problemer oppstår pga alderdom og er normale, men noen leger er svært ivrige etter å medisinere dem uansett. Medisinene gir bivirkninger, som igjen medisineres med annen medisin. Polyfarmasi kaller de det, og det er dessverre veldig vanlig. Har hatt mange pasienter som har «mot bivirkningr» som eneste instruksjon på legemidlet. Det er trist. Vi trenger flere geriatere :) 

Anonymkode: ce071...c90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Av mine fire besteforeldre brukte kun en medisin, men hun brukte mye. 

Men både mine foreldre og jeg går på flere cocktails av diverse legemidler. Men søsteren min bruker ingenting. Så det er veldig variabelt. 

Men det blir vanligere med høyere alder, ja.

Anonymkode: 01f17...3e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...