Gå til innhold

Vekta viser ulike tall - hva er riktig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har elektronisk vekt og veier meg på badegulvet, stuegulvet og på kjøkkengulvet. Vekta varierer med 20 kg ut fra hvor jeg veier meg! Hvordan vet jeg hva som er riktig? Jeg satte i nye batterier i dag, og vekta er ca 4 år gammel. Jeg bruker den ikke ofte, men nå som jeg skal slankes må jeg kunne følge med litt og måle progresjon. 

Jeg er litt ny på slanking og veiing da jeg kommer fra et hjem der vi aldri veide oss (vi var alltid tynne). Er det noe jeg ikke skjønner her? 

Anonymkode: 11567...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Badevekt skal aldri stå på varmekabler

Anonymkode: 14c31...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Badevekt skal aldri stå på varmekabler

Anonymkode: 14c31...12f

Ok - da utgår veiing på badet. Men hvorfor viser den 20 kg i forskjell ellers? Har det noe med at jeg veier meg på teppe vs. rett på gulvet? 

Anonymkode: 11567...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok - da utgår veiing på badet. Men hvorfor viser den 20 kg i forskjell ellers? Har det noe med at jeg veier meg på teppe vs. rett på gulvet? 

Anonymkode: 11567...095

Den bør stå rett på gulvet om du ikke har et sånt hardt teppe. Kanskje du bør veie deg på en vekt som er korrekt så du vet hva som er riktig først om du ikke har peiling på hvor mye du veier? Legekontorene har ordentlige vekter. Slike billige hjemmevekter er ikke særlig pålitelige

Anonymkode: 6fbac...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Badevekt skal aldri stå på varmekabler

Anonymkode: 14c31...12f

Hvorfor ikke? De fleste har vel badevakten stående på badet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok - da utgår veiing på badet. Men hvorfor viser den 20 kg i forskjell ellers? Har det noe med at jeg veier meg på teppe vs. rett på gulvet? 

Anonymkode: 11567...095

Ja, du bør ikke veie deg på teppegulv heller. Vei deg rett på gulvet, gulvet bør være jevnt. 

Anonymkode: cd63b...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo teste vekta ved å veie et kg mel for eksempel? Eller noe annet du vet hva veier. Så finner du ut hvor vekta bør stå :)

Anonymkode: cd63b...3a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vekta må nullstille seg først? 

Badevekta vår trenger et par sekunder på å bli klar.

Setter foten på så den slår seg på. Foten av til det står null komma null. Så stå på til vekta er stabil. 

Hvis vi bare stå på, uten å vente, viser den alt mulig rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige tips! 

Anonymkode: 11567...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må stå på et jevnt og hardt underlag, flisene på badet kan være litt skeive og vekta får feil belastning og vil vise uriktig vekt.

Anonymkode: 67692...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, multe said:

Hvorfor ikke? De fleste har vel badevakten stående på badet. 

Elektronikken i varmekablene kan forstyrre elektronikken i vekten

Anonymkode: 14c31...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmekabler eller ei - vekten din er ikke pålitelig. Kjøp en ny. Forrige jeg hadde varierte ofte med opptil en kg, og det var såpass irriterende at jeg kjøpte en ny som oppgir nøyaktig samme vekt på grammet uansett hvor mange ganger jeg går av og på. 

Anonymkode: 799be...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta må aldri stå på tepper :) Det lærte jeg en gang jeg plutselig «raste ned i vekt».

Anonymkode: 3d8ac...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo teste vekta ved å veie et kg mel for eksempel? Eller noe annet du vet hva veier. Så finner du ut hvor vekta bør stå :)

Anonymkode: cd63b...3a9

Takk for tipset. Jeg gjorde det, 2kg hvetemel og en honningmelon. Men vekta viste 0 kg. Jeg flyttet litt på melet og melonen, la på èn ad gangen osv. Men vekta viser 0. Spørs om jeg må skaffe meg ei ny vekt da kanskje? 

Anonymkode: 11567...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Varmekabler eller ei - vekten din er ikke pålitelig. Kjøp en ny. Forrige jeg hadde varierte ofte med opptil en kg, og det var såpass irriterende at jeg kjøpte en ny som oppgir nøyaktig samme vekt på grammet uansett hvor mange ganger jeg går av og på. 

Anonymkode: 799be...ec3

Hvilken type kjøpte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min også viser forskjell hver gang jeg går på og av. Irriterende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for tipset. Jeg gjorde det, 2kg hvetemel og en honningmelon. Men vekta viste 0 kg. Jeg flyttet litt på melet og melonen, la på èn ad gangen osv. Men vekta viser 0. Spørs om jeg må skaffe meg ei ny vekt da kanskje? 

Anonymkode: 11567...095

Kanskje det er for lite vekt for sensoren? Det står det trolig om i brukermanualen i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...