Gå til innhold

Hund i bil 1 time - 11 grader og sol-OK?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg prøver å Google, men finner bare oversikt over hund i bil på skikkelige sommerdager. Jeg må ha med hunden min til et møte der han må vente 45 min i bil. Det er meldt 9-11 grader og sol. Jeg vet ikke om jeg finner skyggeparkering.  Det her er kl 8.30 om morgenen. Er det OK, eller blir det for varmt? Er en hund av stor rase.

Anonymkode: d37e8...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det er ikke greit. Om du kan parkere i et parkeringshus, hvor det er garantert skygge kan det gå, om ikke så må du finne noen som kan se etter hunden for deg.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Blir kokvarmt i bilen fort. Hvis du har elbil kan du kanskje ha på air condition selv om du ikke er der. Går i hvert fall med Tesla! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du tar riktige forhåndsregler, så går det bra å ha hund i bilen. Selv har jeg vifte i taket og døren godt åpen bak, der burene er. Har også termometer som måler temperaturen i bilen og inne i burene, godt synlig fra bilruta. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at hunder ikke skal stenges inne i en varm bil, men faktum er at ved så lave temperaturer skal det veldig mye til før temperaturen i bilen blir særlig høy hvis man setter et vindu eller to litt åpent. Forrige uke var det 12 varmegrader og sol der jeg befant meg og hunden ventet i bilen mens jeg var på et lengre legebesøk. Jeg kan følge med på temperaturen i bilen via telefonen og den var aldri over 16 grader og faktisk nede på 11 da jeg kom tilbake. 

Endret av Leo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere egentlig tenkt på hvorfor det blir varmt i den bilen og hvorfor dette igjen gir overoppheting av hunden?

Det er her ikke det direkte sol lyset som er problemet. Problemet er at den varmen sola gir varmer opp lufta inne i en bil. I en lukket bil blir lufta fort varmet opp. Hunden regulerer temperaturen ved å pese, altså la fuktig luft trekke med seg varmen fra kroppen i det den fordamper. Ved for høy lufttemperatur fungerer fysikken dårligere og dårligere, som gir en oppheting av hunden. Sørger man for at det er god ventilasjon i bilen og hunden er tilstrekkelig hydrert vil den ikke lide noen nød.

Videre forklaring. Varm luft stiger, mengden luft vil være konstant, kaldere luft vil da erstatte den varme som stiger. Dette gir minimal luft temperatur stigning, i forhold til utvendig luft temperatur. Så med litt vanlig sunn fornuft går det meste greit. Men du setter ikke en fullpelsa polar hund i en bil i solsteika en juli dag hvor vi har en høy luft temperatur.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette bør gå helt fint med litt lufting. For ekstra trygghet kan det være fint om bilen, babycall eller noe annet kan sende temperaturen til telefonen din, men om det er litt vind i lufta er det ingen problemer på en så kald dag. 

Anonymkode: 7a5f1...f99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...