Gå til innhold

Lav puls, redd for å sove


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pulsen min er på 43 når jeg slapper av... har fått meg pulsklokke og følt meg i litt dårlig form de siste ukene. Stusset over at pulsen er såpass lav? Jeg er ikke godt trent, ikke trent i det hele tatt. Blir litt redd for å sove, hvor lav kan den bli da liksom? Er dette normalt? Hjelp

Anonymkode: dfc73...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min har vært nede i 37 om natten, i følge Fitbit. Den kan jo måle unøyaktig, men hvilepulsen i våken tilstand er også skrekkelig lav, rundt 48-50, og blodtrykket er også helt i grenseland for hvor lavt det kan være. Likevel er det ingen leger eller sykepleiere som har vært bekymret for dette (har vært mye på sykehus det siste året av helt andre årsaker og alle blir sånn "Oi, dette var veldig lavt!", men det er ingen som uttrykker bekymring, liksom). Hadde det vært helsefarlig å gå med slike verdier hadde jeg garantert fått beskjed, så jeg tenker bare at det er sånn jeg er 🙂

Hvis du til vanlig har betraktelig høyere puls og den plutselig synker mye, kan det jo være greit å sjekke ut da. 

Anonymkode: 79c85...281

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min har vært nede i 37 om natten, i følge Fitbit. Den kan jo måle unøyaktig, men hvilepulsen i våken tilstand er også skrekkelig lav, rundt 48-50, og blodtrykket er også helt i grenseland for hvor lavt det kan være. Likevel er det ingen leger eller sykepleiere som har vært bekymret for dette (har vært mye på sykehus det siste året av helt andre årsaker og alle blir sånn "Oi, dette var veldig lavt!", men det er ingen som uttrykker bekymring, liksom). Hadde det vært helsefarlig å gå med slike verdier hadde jeg garantert fått beskjed, så jeg tenker bare at det er sånn jeg er 🙂

Hvis du til vanlig har betraktelig høyere puls og den plutselig synker mye, kan det jo være greit å sjekke ut da. 

Anonymkode: 79c85...281

Åh, det hjalp litt å høre at det er fler ☺️ 
 

Jeg har alltid hatt lav puls.. det har også blitt kommentert når jeg har ligget på sykehus, men på samme måte som du sier. «Bra for deg, du er godt trent!» , men jeg er jo ikke det... 

Den har ikke vært så lav i det siste, ligget på 70-75 men nå var den så veldig lav.. nei, det er vel bare til å ta det helt med ro og satse på at jeg våkner i morgen også da 🙈 Og ikke la helseangsten ta fullstendig overhånd.. 

Anonymkode: dfc73...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansatte i helsevesenet bryr seg ikke om høy eller lav puls.

Anonymkode: fd4c2...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ansatte i helsevesenet bryr seg ikke om høy eller lav puls.

Anonymkode: fd4c2...bfa

Hvorfor ikke? 

Anonymkode: dfc73...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tydeligvis viktigere ting å bry seg om. Ikke vet jeg!

Anonymkode: fd4c2...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ansatte i helsevesenet bryr seg ikke om høy eller lav puls.

Anonymkode: fd4c2...bfa

Tull. Jeg ble sendt på sykehuset pga høy puls. Lå på en hvilepuls mellom 110 til 172. 

Anonymkode: d2471...595

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 er helt vanlig! Google 

Anonymkode: 4b4b9...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ansatte i helsevesenet bryr seg ikke om høy eller lav puls.

Anonymkode: fd4c2...bfa

Er du helt skrullete? Om en pasient føler seg syk eller dårlig så sjekker man blant annet puls, blodtrykk, feber osv. Du jobber tydeligvis ikke i helsevesenet så slutt å uttale deg som om du har peiling

Anonymkode: 29966...a59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hvilepuls på rundt 45-50 . Faren min har vært nede i 35 i våken tilstand. Går nok fint 

Anonymkode: ecbde...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsevesenet bryr seg som regel om puls jo, tullete å skrive at de ikke gjør det.

Lavt stoffskifte, har du det ts?

Anonymkode: 91bec...295

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk dette er noe du bør ta seriøst, TS. Spesielt når du sier du føler deg i dårlig form. Det er egentlig det viktigste. Bestill time hos fastlegen din. 

Mannen min trener og har en lav hvilepuls grunnet det. Men ikke så lav. Og når du sier du ikke trener, så kan denne pulsen være bekymringsfull for hjertet ditt. Undersøk deg. 

Anonymkode: c3321...bbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten er nede i 31-33 på natta, som høres helt galskap ut. Men han har alltid vært sånn, og er frisk og fin. Har ikke noe å si om han er i toppform eller ikke har trent på et halvt år. 

Hvis du ikke føler deg i form ville jeg tatt en tur til legen uansett :)

Anonymkode: 59886...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har følt på dette selv da jeg først så at pulsen min ble lav når jeg skulle til å sovne. Dette er en video fra en kardiolog som jeg synes er flink til å forklare ting som omhandler noe av det du tar opp her;

1.

2.

 

Ellers så er det også bare å bruke gode kilder til å lese mer om bradykardi. Definisjonsmessig så tror jeg at den pulsen regnes som bradykardi, men jeg har opplevd dette selv og har lest fra flere gode kilder at det er normalt å ha det (i en viss grad) om natten, samt også på dagen ved hvile hos veldig veltrente mennesker og generelt at 'det kan være normalt hos noen', så  tror jeg at det er normalt om du ikke opplever noen plager av det. Det er nok det viktigste. Om du blir svimmel, sliter med pusten eller med å bevege deg, besvimer eller får brystsmerter, så må du ta kontakt med legevakt eller 113 litt avhengig av hvor dårlig du føler deg.

Ellers så synes jeg også at du bør nevne det for legen slik at de kan vurdere om dette kan skyldes en sykdom eller abnormalitet hos deg og eventuelt spekulere i årsaken om det ikke skyldes noen kjent diagnostiserbar sykdom eller anomali.

Du beskriver at du har følt deg litt i dårlig form i det siste. Samtidig så virker det som at du har opplevd lav puls flere ganger og at det bare er når du slapper av. Det er kanskje vært å si ifra til legen om. Det er nok best om du er mer konkret enn 'litt dårlig form' dersom du klarer det. Jeg vil si at det kan godt være at du er litt i dårlig form pga en ting og at den lave pulsen ved hvile ikke har noe med det å gjøre, men det er viktig å si ifra. Det er nok lurt å registrere pulsen din gjennom dagen om du klarer det ved ulike aktiviteter (hvile, moderat og hard trening, vanlig lett aktivitet som gåing eller å lage mat og annet) slik at legen får et godt bilde.

Mange årsaker til lav puls tror jeg at vil gi det mer generelt, slik at dersom du kan få pulsen din opp om du vil eller at den reagerer normalt på stimuli/provoserende faktorer som økt fysisk belastning, så er det mindre sannsynlig at det skyldes sykdom tror jeg. Generelt lav puls vs av og til lav puls vil også kunne si noe til legen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske lav hvilepuls som kommer av god fysisk form, men har vært på flere utredninger da blodtrykket også er veldig lavt. Da spesielt undertrykket som gjør at jeg nesten svimer av hvis jeg reiser meg raskt etter å ha sittet rolig en liten stund. 

Hvilepulsen er på 30 tallet et sted, men har aldri målt noe spesielt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...