Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en hytte en time unna. Det er litt tungvint å dra så langt. Hvis vi selger hytta og kjøper båt i stedet, ser jeg for meg at det er enklere å dra av gårde. Da kan den ligge her i båthavna, 3 minutter unna med bil. Vi kan farte fra havn til havn, og oppleve både natur og byliv. 

Er det sånn? Og drar man like gjerne på båttur om vinteren, eller er det kun vår-høst? Bor i nord. 

Anonymkode: 732bf...d8a

AnonymBruker
Skrevet

Det er en lang prosess. Ofte vanskelig å skaffe båtplass. Ofte flere år med kø. Men begynn med plassen først. Billige båter er det nok av. 

Hos meg er det is på vannet om vinteren. Heiser ut båten i slutten av mai, og opp i slutten av sept. 

Anonymkode: c0752...42d

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye du må tenke på her. For det første: hvor stor båt trenger du? Vi har en på 27 fot, og den er i minste laget for to voksne og stor hund. Skal du kun ligge i havner, eller overnatte andre steder også (da er det greit med toalett og kanskje dusj)? Har du båtførerbevis, eventuelt er du så ung at du må ha det? Kan du litt om motorer? Har du eventuelt plass til vinterlagring?

Og det er mer enn båten som koster penger. Drivstoff, service, forsikring, bunnsmøring, båtplass osv. Prisen på båtplass avhenger av størrelsen på båten. Som regel må man være medlem av en båtforening for å få plass, og det koster litt å være medlem. De som har vært medlem lengst får de beste plassene.

Vi har båten på sjøen hele året, og bruker den ofte. Ligger ved privat brygge, så vi betaler ikke noe for det. Det kan være is her om vinteren (langt inne i en fjord, så det er nesten ferskvann her), men det går greit, de fleste båter tåler det.

Anonymkode: fe74b...961

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mye god info! Ja, jeg ser det er mye å sette seg inn i. Er det krevende å ha båt? Tilsyn i uvær, opp hvert år for bunnsmøring, oljing av treverk, slike ting? Vi har lite tid til overs, og vil helst bare ha noe som er lettvint til helger og ferier. 

Kan ingenting om båter eller motorer generelt, nei. Regner med det er verksteder i nærheten. Har ikke båtførerbevis. Vi må ha god plass, er en familie på fem. Må også ha wc, dusj, sånne ting. Et kjekt sted å sitte ute. Og så må den ikke gå fryktelig sakte, da kommer vi oss ingen steder for en helg feks. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner du noen som har båt? Spør om å få være med på en dagstur (tilby deg å betale for drivstoff). Jeg tror du kanskje har litt urealistiske forventninger...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner du noen som har båt? Spør om å få være med på en dagstur (tilby deg å betale for drivstoff). Jeg tror du kanskje har litt urealistiske forventninger...

Gjør i grunnen ikke det. På hvilke områder tenker du forventningene er urealistiske? Det hadde vært nyttig å vite noe om. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Det er krevende å ha båt, ja. 

Hvor mye du vil bruke på å kjøpe båten er én ting. Sammenliknet med en bil er det jo ikke ille, det er de løpende kostnadene som blir dyrt. For båten vår (bor i Oslo) går det 100,000 i året i kostnader. Det er båtplass, få båten opp av og ned på vannet, vedlikehold m.m. 

Så er det jo ikke mange dager i året i værharde Norge som har skikkelig båtvær. Å være ute i vind og surt vær har vi ingen glede av, det må være sol for å virkelig ha en fin dag i båt.

Dersom dere skal bruke båten til ren transport er jo saken en litt annen. Båtliv for meg er ren og skjer hygge, og det gjør kostnadene verdt det når solen skinner og man bare vil være i vannet.

Anonymkode: bc1f8...791

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er krevende å ha båt, ja. 

Hvor mye du vil bruke på å kjøpe båten er én ting. Sammenliknet med en bil er det jo ikke ille, det er de løpende kostnadene som blir dyrt. For båten vår (bor i Oslo) går det 100,000 i året i kostnader. Det er båtplass, få båten opp av og ned på vannet, vedlikehold m.m. 

Så er det jo ikke mange dager i året i værharde Norge som har skikkelig båtvær. Å være ute i vind og surt vær har vi ingen glede av, det må være sol for å virkelig ha en fin dag i båt.

Dersom dere skal bruke båten til ren transport er jo saken en litt annen. Båtliv for meg er ren og skjer hygge, og det gjør kostnadene verdt det når solen skinner og man bare vil være i vannet.

Anonymkode: bc1f8...791

Kanskje sant det der, at det er utrivelig å være i båt når det er sufsig ute. Man blir vel ganske lenket til båten da, som på hytta. Bare med mye mindre plass. Ganske drøyt med 100.000 i året i kostnader også, for vår del kommer noe lån i tillegg. 

Hm. Jeg ser for meg sol, glitrende hav, fisking, stoppe et sted for å bade, stoppe et annet sted for å spise fiskesuppe på ei brygge, spille kort rundt bordet før det er natta. Men hvis det vil koste typ 20.000 pr helg fordi det sjelden er forhold for å bruke båten, blir det kanskje bare noe jeg blir gående og ergre meg over. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en båt, og det er ganske kostbart å ha og vedlikehold. Nå har jeg en mann som har mye peiling på båt, så det er viktig å ha kunnskapen. Verdien av båten synker også etter hvert enn en hytte. Men det er nydelig de få dagene med sol og varmt vær :)

Anonymkode: 2e789...344

AnonymBruker
Skrevet

Båt er et gedigent pengesluk. Deler du med noen, er potensialet for krangel enormt - alle vil jo ut på finværshelger. Båtplass, vedlikehold, vinterlagring er stress. Dyrt å bruke er de også fordi det kreves så innmari med drivstoff for å pløye seg gjennom vann. Undersøk heller om du kan leie båt litt for å kjenne på om det er noe du vil.

Anonymkode: c7d49...8dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Båt er dyrt, hvor dyrt kommer an på båten. 20 % av innkjøpspris i året i driftsutgifter og verdifall må man nok kunne regne med.

Jeg vil si at fornuftig båtsesong er fra Mai til September.

På den annen side, båt gir kraftig økt livskvalitet, spesielt når det er coronasommer.

Anonymkode: 3fd50...37f

Skrevet

Alle båtfolk fleiper om båtpenger. I stk båtpenge er 1000,- 😀 Vi kaller det båtpenger, for da høres det ikke så dyrt ut!! 🤣 Vår siste GPS kostet kun 15 båtpenger, billig ikke sant?!?

Det er dyrt med båt, og hele påsken går med på vask/polering/bunnstoff osv. Det er litt livsstil å ha båt, så det er ikke for alle. 
Hvis dere begge «brenner» for det, så kjør på, men ikke hvis det bare er fordi det ser koselig ut. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde i mange år en 21 fots båt med et lite overbygg, kalesje og påhengsmotor på 50 hk. Det var mye arbeid hver vår, men om sommeren hadde vi stor glede av den, spesielt til dagsturer. Det var mulig å ligge to personer i båten så det gjorde vi av og til, evt. også i telt på land. Det var ikke kokemuligheter i båten så det begrenset bruken litt. Og det var heller ikke toalett så enten måtte vi bruke bøtte, oppsøke toaletter i gjestehavner eller kanskje (oftest) ble det til at vi tok med dorullen og satte oss bak en busk på land. Til tross for alle praktiske utfordringer har vi mange gode minner fra tiåret med båt.

Anonymkode: 4a1a6...8d5

AnonymBruker
Skrevet

Som regel øker en hytte i verdi mens en båt synker. 

Om drømmen er fort ut på vannet, kjære en time eller to til en holme og slappe av. Eller litt lenger til et sted man kan ta noen øl og sove på hotell / i båten på brygga.. Så er kanskje en 21-23 fot tilstrekkelig. Man får enkelt toalett men ikke dusj. 

Holder fint til enkelt bruk på solskinnsdager. 

Og koster ikke skjorta, si 350.000 for noe pent brukt med ok utenbordsmotor. Da blir ikke båtplass eller vedlikehold avskrekkende heller. 

Søk på uttern d62 på finn. Det er en typisk "norsk" båt som dekker behovet til dagsturer / enkle overnattinger. 

Anonymkode: 4b167...cf7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...