Gå til innhold

Selge bil - reklamasjonsrett!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg selger min 2005 model, og ser nå på finn.no at det er garanti og reklamasjonsrett i 2 år! 

Skal ev ny eier av min eldre bil ha garanti og reklamasjonsrett i de neste 2 år?! Så hvis ny eier får en større verksted-regning ved neste service, så kan nye eier komme til meg å si at bilen var i dårligere stand enn forventet, så ny eier ønsker å få refusjon i kjøpeprisen ev retunere bilen og full pris tilbake?? Seriøst?!

Anonymkode: 61836...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, da må du ha unnlatt å fortelle ting som at den har vært i stor kollisjon, du har skrudd km standen 200.000 km tilbake og sånn. 
Bruk kontrakt og kryss av på «selges som den er»

Ting ryker på 13 år gamle biler, sånn er det. Så advokater og Forbrukerrådet fraråder nok mange tåpelige reklamasjoner. 

Anonymkode: ffccf...880

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få NAF til å gjennom bilen, så får du tilstandsrapport. Da har ikke ny eier så mye å si. Ting ryker på biler, det må man regne med. Så så lenge ikke hele bilen faller fra hverandre etter 4 mnd normalt bruk så må man forvente litt

Anonymkode: fe395...042

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, da må du ha unnlatt å fortelle ting som at den har vært i stor kollisjon, du har skrudd km standen 200.000 km tilbake og sånn. 
Bruk kontrakt og kryss av på «selges som den er»

Ting ryker på 13 år gamle biler, sånn er det. Så advokater og Forbrukerrådet fraråder nok mange tåpelige reklamasjoner. 

Anonymkode: ffccf...880

Det er ikke lenger mulig å avtale seg bort fra reklamasjon, før så kunne man skrive "selges som den er" eller "selges som delebil" i kontrakten men det kan man altså ikke gjøre nå.

Bruktbilsalg har blitt en risikosport de siste årene, hvis man skal sikre seg best mulig så må man oppgi absolutt alt av feil man vet av og aller helst ordne med en NAF test i tillegg. 

Anonymkode: 658a8...e59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På en 16 år gammel bil så kan alt rykke. Dette er over snittalderen for kondemnering. Du selger i prinsippet en klump halvrustet søppel.

Anonymkode: a3d67...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

På en 16 år gammel bil så kan alt rykke. Dette er over snittalderen for kondemnering. Du selger i prinsippet en klump halvrustet søppel.

Anonymkode: a3d67...825

Det er jo en sannhet med modifikasjoner. Mange biler er i god stand i den alderen. Andre er ikke det. Vet ikke hvor mye hjelp du bidro med med dette innlegget ditt.

Anonymkode: 5f129...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.5.2020 den 19.19, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lenger mulig å avtale seg bort fra reklamasjon, før så kunne man skrive "selges som den er" eller "selges som delebil" i kontrakten men det kan man altså ikke gjøre nå.

Bruktbilsalg har blitt en risikosport de siste årene, hvis man skal sikre seg best mulig så må man oppgi absolutt alt av feil man vet av og aller helst ordne med en NAF test i tillegg. 

Anonymkode: 658a8...e59

Dette er jo bare tull. Har du opplyst alt du kjenner og kan fremvise en servicebok som viser at bilen har fulgt korrekte intervaller og slikt, så vil en bruktbilkjøper aldri ha noe krav mot deg som privatperson.

Om man stiller slike krav som kjøper får man kaste bort penger hos en forhandler. Jeg fikk en kar med innvandrerbakgrunn på døra nesten to år etter jeg hadde solgt ham en bil som på salgstidspunktet var 9 år gammel og solgt ham for knappe 45K. Prøvde seg på ting jeg hadde opplyst ham under salget, som stod i kontrakten, og som han måtte forstå når han så bilen og tok kjøpesummen i betraktning. Han truet med anmeldelse, men da lo jeg godt og gledet meg til å se anmeldelsen. Mannen hadde på dette tidspunktet ringt flere ganger, fått familiemedlemmer til å ringe og dukket opp hjemme hos meg flere ganger. Jeg fortalte klart at om jeg hører noe mer fra han som ikke er gjennom advokat, så anmelder jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...