Gå til innhold

Kjøpe bunad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig bestemt meg for å kjøpe bunad. Men er litt usikker på hvordan jeg går frem.... Jeg skal ikke ha en bunad som er laget i Asia eller andre land som masseproduserer. 
 

Vet jeg kan kontakte Husfliden, men er det noen som har erfaring med Bunadrosen? 

Anonymkode: 71fa7...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan du ikke bare kontakte Husfliden så du er 100% sikker på å få ekte norsk håndverk? 

Anonymkode: 10f75...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bunad skal du ha og hvor i landet holder du til? :) litt lettere å hjelpe deg da! Jeg kjøpte min sunnmørsbunad på heimen husfliden i Oslo i fjor.

Anonymkode: 0f82c...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilken bunad du skal ha, men jeg er med i en gruppe på facebook for nordlandsbunaden og der ser jeg stadig at folk spør om noen kan lage en til dem, eller at noen sier at de tar imot bestillinger. Du kan jo se om det er en slik gruppe for den aktuelle bunaden du vil ha :)

Anonymkode: f996c...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått sydd om min og kjøpt belte hos Bunadsrosen. 
De var hyggelige 😊

min tante kjøpte sin bunad der for to år siden, hun var veldig fornøyd. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken bunad skal du ha og hvor i landet holder du til? :) litt lettere å hjelpe deg da! Jeg kjøpte min sunnmørsbunad på heimen husfliden i Oslo i fjor.

Anonymkode: 0f82c...747

Jeg skal ha nedre Buskerud (er fra Drammen) 

Anonymkode: 71fa7...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvilken bunad du skal ha, men jeg er med i en gruppe på facebook for nordlandsbunaden og der ser jeg stadig at folk spør om noen kan lage en til dem, eller at noen sier at de tar imot bestillinger. Du kan jo se om det er en slik gruppe for den aktuelle bunaden du vil ha :)

Anonymkode: f996c...b91

Jeg skal ha nedre Buskerud. Det var en god idé med Facebook. Skal sjekke det ut😊

Anonymkode: 71fa7...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var flott! Bor du også i Drammen?

Anonymkode: 0f82c...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den var flott! Bor du også i Drammen?

Anonymkode: 0f82c...747

Er derfra, men bor i Eiker nå. Det er samme kommune (etter 1/1-2020). 
Det er en fin bunad😊 Vært i tvil om den eller Vestfold. Min mormor var derfra. Men har landa på at jeg er fra Drammen og da er det mest riktig med Buskerudbunaden😍

Anonymkode: 71fa7...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du ikke bare kontakte Husfliden så du er 100% sikker på å få ekte norsk håndverk? 

Anonymkode: 10f75...a6b

Fordi Husfliden er veldig dyrt? Man kan få minst like norsk håndverk ved å høre med andre forhandlere. Særlig private som syr deler av bunaden. 

Min Vossabunad er sydd av ei lokal "bunadstove", pluss at skjorte, belte og bringklut er sydd privat av folk som har dette som hobby/ekstrajobb. Ble utrolig fint, og slapp unna med en del tusen mindre enn jeg ville gjort på Husfliden. Så vidt meg bekjent bruker Husfliden sydamer i Øst-Europa. 

Anonymkode: 1d354...04f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunadrosen syr bunadene sine i utlandet, mener det er Thailand, så om du vil har norskprodusert bunad bør du holde deg langt unna. Bunadmarkedet er blitt en jungel de siste årene, og det er vanskelig for de fleste å ha oversikt over hvem som gjør hva og produserer hvor. Selv enkelte husflider sender arbeid til utlandet. Om du bestiller hos husfliden bør du være litt på og spørre hvor de produserer, også de ulike delene til bunaden. Om de sier at noe ikke produseres på huset bør du få klarhet i hvor, for det kan like gjerne være Estland eller Kina som hos Olga borti gata. Jeg synes det aller beste er å gå til private tilvirkere som driver for seg selv, de er gjerne stolte av håndverket sitt og naturlig nok også opptatt av å bevare det i Norge. Søk litt i ditt nærmiljø, og ring litt rundt og hør om de kan ta på seg bunaden du skal ha. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor kan du ikke bare kontakte Husfliden så du er 100% sikker på å få ekte norsk håndverk? 

Anonymkode: 10f75...a6b

Det er man jo ikke gjennom husfliden. Min manns bunad er kjøpt gjennom husfliden. Den er brodert og montert i Polen (eller var Litauen).

 

Anonymkode: d239f...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi Husfliden er veldig dyrt? Man kan få minst like norsk håndverk ved å høre med andre forhandlere. Særlig private som syr deler av bunaden. 

Min Vossabunad er sydd av ei lokal "bunadstove", pluss at skjorte, belte og bringklut er sydd privat av folk som har dette som hobby/ekstrajobb. Ble utrolig fint, og slapp unna med en del tusen mindre enn jeg ville gjort på Husfliden. Så vidt meg bekjent bruker Husfliden sydamer i Øst-Europa. 

Anonymkode: 1d354...04f

Så man vil ha helnorsk håndverk, men det må være så billig som mulig? Bunad ER dyrt, og det er jo en grunn til det. Min tante og mormor har begge mesterbrev i bunadssøm og har sydd for Husfliden i alle år. De tar også imot kunder privat så klart, men det er jo uansett ikke billig. Ønsker man å spare litt penger er det mulig å gå bunadkurs og sy bunaden selv eventuelt :) 

Anonymkode: 10f75...a6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme, og da med å finne en bunad som er for oslo-området. Kan ikke finne den på norsk husflid

 

Anonymkode: 1aba7...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...