AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #22 Skrevet 20. mai 2020 7 minutter siden, edwardnigma skrev: Jeg forstår nå hvorfor det tar lang tid for deg å forstår hva som står i læreboka, all den tid du ikke evnet å forstå innholdet i innlegget mitt på noen som helst måte. Kverulering er poenget ditt. 😄 Anonymkode: 68ed3...b2e 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #23 Skrevet 20. mai 2020 Jeg hadde 0 motivasjon på grunn av angst. Ble pushet av familien Jeg og tok lappen. Jeg kommer aldri til å sette meg på en buss uten grunn igjen 😂 Anonymkode: d1340...a49
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #24 Skrevet 20. mai 2020 På 18.5.2020 den 8.34, AnonymBruker skrev: Jeg MÅ ta lappen. Har 0 interesse for bil og kjøring, men med min utdanning får man ikke jobb uten. Noen andre som hadde/har det slik, som synes hver kjøretime er dørgende kjedelig? Anonymkode: fe549...242 Trenger ikke å ha interesse for bil og kjøring for å nyte godt av å ha lappen. Du blir vanvittig mye mer selvstendig, og kan få gjort unna ting på under 1 time som vanligvis ville tatt 3-4 timer hvis du skal koordinere med bussen eller sitte på med noen. Du bare setter deg inn i bilen og kjører dit du skal. Jeg antar at du sitter på med andre ganske ofte? Det å ha lappen gjør deg uavhengig. Og det er mye morsommere så fort du er ferdig med kjøretimer og oppkjøring, da har du ikke en kritiker i setet ved siden av som pirker på alt du gjør. De fleste misliker kjøretimer, men jeg har aldri hørt noen si at de angrer på at de tok lappen. Anonymkode: 4df89...dd0 1
tussi84 Skrevet 20. mai 2020 #25 Skrevet 20. mai 2020 28 minutter siden, edwardnigma skrev: Det har vært slik i hvertfall femten rå, så det er jo ikke noe nytt. Det handler som alt i livet om innstilling. Går du inn med en negativ innstilling, så blir det kjipt. Går du inn med innstillingen om at her skal du lære noe som du får stor nytte av senere, blir opplevelsen fort mye bedre. Og du har ikke tenkt til å få barn heller? Idioter på 90 år som knapt ser klarer å kjøre. Da klarer du det og. Invester i en bil med masse assistentsystemer, så går det helt fint. Ikke meg du siterer, men det finnes mange foreldre som har barn, og som ikke har lappen. De tar bare kollektivt med barna sine isteden, til og fra bhg/skole, butikk, lege, helse stasjon, fritidsaktiviteter osv. Om man bor et sted hvor kollektiv trafikken er bra, så er ikke det et så stort problem. 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #26 Skrevet 20. mai 2020 25 år og har aldri vært bak rattet. Har alltid bodd i by og klart meg fint uten bil. Ser for meg å ta lappen en dag, men ikke før jeg har fått fast jobb (er student) og kjøpt bolig. Har ikke noen å øvelseskjøre med heller, så må ha økonomi til å ta lappen først. Anonymkode: 1b631...7b9 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #27 Skrevet 20. mai 2020 Jeg er 34 og har fremdeles ikke lyst til å ta lappen. Ulempen er at jeg har fått jobb i en kommune som ikke er sentral, og mulig de vil at jeg må kunne kjøre fra "bygd" til "bygd". Men håper at jeg slipper, da det sto ikke i annonsen at de krevde lappen. I så fall for jeg ta taxi, om det er taxi der da.. Anonymkode: 8a5c8...43f
edwardnigma Skrevet 20. mai 2020 #28 Skrevet 20. mai 2020 1 time siden, tussi84 skrev: Ikke meg du siterer, men det finnes mange foreldre som har barn, og som ikke har lappen. De tar bare kollektivt med barna sine isteden, til og fra bhg/skole, butikk, lege, helse stasjon, fritidsaktiviteter osv. Om man bor et sted hvor kollektiv trafikken er bra, så er ikke det et så stort problem. Klart de finnes, men det er ikke "bare". Det er et eneste sted i Norge som har i nærheten av god nok kollektivtransport, og det er i Oslo. Og selv i Oslo så er du avhengig av at hjem, arbeidsplass, barnehage/skole og øvrig familie ligger strategisk med tanke på rutene kollektivtrafikken kjører. Jeg har erfaring både med å leve med bil og uten, og det går helt fint å leve i en by som Oslo uten førerkort og bil. Problemet oppstår når ikke all familie har lyst til å bo nøyaktig samme sted som deg, hvor du da må kaste bort uhorvelige mengder med tid for å spare litt penger, og tid er penger. Penger er til for å brukes, mens tiden får du aldri igjen. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kverulering er poenget ditt. 😄 Anonymkode: 68ed3...b2e På ingen måte, men det er meningsløst å diskutere med mennesker som har a) store vansker med tekstforståelse eller b) ikke er interessert i å se saken fra en annen side.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #29 Skrevet 22. mai 2020 On 5/20/2020 at 4:34 PM, AnonymBruker said: Trenger ikke å ha interesse for bil og kjøring for å nyte godt av å ha lappen. Du blir vanvittig mye mer selvstendig, og kan få gjort unna ting på under 1 time som vanligvis ville tatt 3-4 timer hvis du skal koordinere med bussen eller sitte på med noen. Du bare setter deg inn i bilen og kjører dit du skal. Jeg antar at du sitter på med andre ganske ofte? Det å ha lappen gjør deg uavhengig. Og det er mye morsommere så fort du er ferdig med kjøretimer og oppkjøring, da har du ikke en kritiker i setet ved siden av som pirker på alt du gjør. De fleste misliker kjøretimer, men jeg har aldri hørt noen si at de angrer på at de tok lappen. Anonymkode: 4df89...dd0 Jeg sitter nesten aldri på med andre, måtte faktisk sjekke, nå i mai var det to ganger. (En gang taxi, en gang med samboeren min). Jeg sykler mye, eller går. Til den som mente at kjøring var inspirerende: Jeg lever langt fra et fattig liv og har ganske mye som inspirerer meg mye mer enn kjøring noensinne vil. Til dere som sier endre innstilling osv: Selvsagt går jeg all in med en innstilling om å klare det, jeg synes verken at det er skummelt eller vanskelig, bare kjedelig. Anonymkode: fe549...242 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #30 Skrevet 7. juni 2020 Er i samme situasjon som deg TS. Må ta lappen pga. studier. Ville tatt lappen etterhvert uansett, men studiene pusher meg litt ekstra. Er så nervøs!! Blir stressa av bare tanken på å være i trafikken. Anonymkode: a3366...464
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #31 Skrevet 8. juni 2020 Samboeren min er slik. Hun er 24 år, jobber mye, bor på et sted hvor det ikke fins kollektivtransport, så hun er helt avhengig av bil. Likevel nekter hun å øvelseskjøre (hun har fått tilbud fra meg), nekter å ta lappen, og har istedet kjøpt elsykkel som hun bruker de 15 kilometerne (hver vei) til og fra jobb. Her er det altså totalt 3 mil hun må elsykle hver gang hun skal på jobb, de dagene det ikke går buss. (Hovedsakelig i helgene.) Anonymkode: fbe80...2a4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #32 Skrevet 8. juni 2020 Jeg var involvert i en trafikkulykke som ungdom og har vært engstelig for bilkjøring siden. Kommer aldri til å få meg sertifikat! Det er imidlertid tungvint å ikke ha bil som 3-barnsmor! Eldstebarnet mitt kan for eksempel ikke delta på fotball. Det er for langt unna. Når han er på besøk hos venner et stykke unna, må jeg dra med meg hele familien på sykkel for å hente han 🙈 Dårlig kollektivtilbud her. Gjør det beste ut av det og får det til på et vis. Hvis du klarer det, anbefaler jeg deg virkelig til å fullføre. Da slipper du begrensninger ift jobb, barn, aktiviteter. Bil = frihet Anonymkode: b9b9e...a62
edwardnigma Skrevet 8. juni 2020 #33 Skrevet 8. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg var involvert i en trafikkulykke som ungdom og har vært engstelig for bilkjøring siden. Kommer aldri til å få meg sertifikat! Det er imidlertid tungvint å ikke ha bil som 3-barnsmor! Eldstebarnet mitt kan for eksempel ikke delta på fotball. Det er for langt unna. Når han er på besøk hos venner et stykke unna, må jeg dra med meg hele familien på sykkel for å hente han 🙈 Dårlig kollektivtilbud her. Gjør det beste ut av det og får det til på et vis. Hvis du klarer det, anbefaler jeg deg virkelig til å fullføre. Da slipper du begrensninger ift jobb, barn, aktiviteter. Bil = frihet Anonymkode: b9b9e...a62 Snakk om å begrense sine barn pga egen udugelighet.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #34 Skrevet 8. juni 2020 Akkurat nå, edwardnigma skrev: Snakk om å begrense sine barn pga egen udugelighet. Ja, samvittigheten gnager. Men jeg klarer det dessverre ikke Anonymkode: b9b9e...a62
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #35 Skrevet 8. juni 2020 4 minutter siden, edwardnigma skrev: Snakk om å begrense sine barn pga egen udugelighet. Skjerp deg! Det handler ikke om udugelighet, men traumer. Det er forståelig at en som har vært involvert i en bilulykke ikke vil/tør å kjøre bil. Faktisk hadde jeg syntes det var rart om man ikke hadde blitt engstelig for å kjør bil etter en ulykke. Anonymkode: b9c28...7bd 1
edwardnigma Skrevet 8. juni 2020 #36 Skrevet 8. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, samvittigheten gnager. Men jeg klarer det dessverre ikke Anonymkode: b9b9e...a62 Du vet at det finnes traumebehandling? Tydeligvis er ikke barna dine viktige nok for deg til å gjøre noe med saken...
edwardnigma Skrevet 8. juni 2020 #37 Skrevet 8. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjerp deg! Det handler ikke om udugelighet, men traumer. Det er forståelig at en som har vært involvert i en bilulykke ikke vil/tør å kjøre bil. Faktisk hadde jeg syntes det var rart om man ikke hadde blitt engstelig for å kjør bil etter en ulykke. Anonymkode: b9c28...7bd Det finnes traumebehandling.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #38 Skrevet 8. juni 2020 2 timer siden, edwardnigma skrev: Det finnes traumebehandling. Men det er ikke alle som hverken har lyst, mulighet (mtp f.eks sykdomsbildet) eller ork til å gå i traumebehandling. Uansett grunn, trenger man ikke oppføre seg som en dritt. Anonymkode: b9c28...7bd 1
edwardnigma Skrevet 8. juni 2020 #39 Skrevet 8. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er ikke alle som hverken har lyst, mulighet (mtp f.eks sykdomsbildet) eller ork til å gå i traumebehandling. Uansett grunn, trenger man ikke oppføre seg som en dritt. Anonymkode: b9c28...7bd Det er ikke jeg som fratar barna mine muligheten til noe så enkelt som å delta i idrett fordi jeg ikke har fått meg førerkort før jeg fikk barn. Så jeg er absolutt ikke dritten, jeg utsetter ikke andre for begrensninger pga mine livsvalg.
Dropi Skrevet 8. juni 2020 #40 Skrevet 8. juni 2020 Jeg er 32 år, og prøvde å ta lappen for ti år siden. Jeg var virkelig ikke klar da, og slet veldig med manuelt gir. Fant ut i fjor høst at nå skal jeg ta lappen, og da på automatgir. Jeg ringte rundt til trafikkskoler, og fant en jeg hadde kjemi med. Han er ikke den billigste, men jeg lærer masse hver kjøretime. Han er en god lærer. Og jeg tror det er veldig viktig med en lærer som er dyktig. Jeg føler enorm kjøreglede og mestring nesten hver gang jeg kjører(følte ikke så mye mestring de første gangene jeg kjørte bil i Oslo sentrum ). Øvelseskjører mye med foreldrene mine og med broren min. Er fint å øvelseskjøre med forskjellige, for de lærer meg forskjellige ting. Men den største motivasjonen, annet enn at jeg syns det er veldig gøy å kjøre, er den friheten jeg kommer til å få når jeg endelig får førerkort! Å kunne dra hvor jeg vil. Å være selvstendig er viktig for meg, og en enorm motivasjon 😄 Jeg tenker også at å ha forerkort gir voksenpoeng. Det er noe i hvert fall jeg tenker hører til det å være voksen og selvstendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå