Gå til innhold

Flytter til Storbritannia! - Hjelp, hjelp, hjelp...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer/ønsker om å flytte til England i løpet av dette året eller til neste år, men dessverre har det oppstått noen utfordringer. 
Først og fremst viruset som herjer og setter en stopper (flytte tidlig nok og å søke jobb - hadde jobbintervju som nå har blitt avlyst grunnet covid-19), og selvfølgelig Brexit. 

Juridisk sett er flytting ut av Norge greit nok, dette har jeg forstått og konsekvensene.
Planen er å etablere meg i England grunnet partner der. 

Er det noen som bor i Storbrittania og kan fortelle om utfordringer som ble møtt på under prosessen? 

- Hvor enkelt/vanskelig er det å skaffe seg bankkonto og national insurance number?
- Hva koster for å søke om fast oppholdstillatelse? 

Jeg har forstått det slik at etter 31.12.2020 blir det vanskeligere med opphold i UK grunnet Brexit, og lurest å flytte før den tid. 
Men, hva dersom jeg ønsker å flytte på nyåret?
Jeg ønsker å spare opp litt mer slik at jeg kan klare meg økonomisk og ikke være avhengig av min partner, jeg regner dog med at jeg vil finne meg jobb raskt.

Jeg/vi kunne ha søkt om spouse visa, men vi har IKKE bodd sammen i 2 år og oppfyller ikke de kravene, ei ønsker vi å gifte oss innen 6 mnd som det står på Uk.Gov sine sider. 
 

Jeg er litt på ville veier og håper det er noen der ute som bor kan komme med noen gode tips og råd!
Setter stor pris på det :)

Anonymkode: 4ed22...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor her og skal prøve å svare på alle spørsmålene dine.

Jeg flyttet hit først for å studere, men jeg flyttet hit sammen med typen som skulle begynne som selvstendig næringsdrivende. Vi er begge fra land i Europa.

Det aller første du må gjøre er å finne bolig. Leiemarkedet her går ekstremt fort. Vi kom i bil med tingene våre og dro på fire visninger samme dagen. Visningene var planlagt bare noen dager før vi kom. Søkte på noen av boligene og fikk svar i løpet av dagen etter. På kvelden den første dagen hadde vi egentlig gitt oss, men fant en annonse på Gumtree og fikk visning neste morgen. De likte oss og vi signerte kontrakt der og da. Dette var privat. Om du gjør det med utleieselskap, kan ting ta litt lenger tid. 

Når du har bolig må du registrere deg med strøm-/gassleverandør og Council Tax. Gjør dette så fort som mulig, da brev fra disse selskapene er svært viktig når du skal skaffe alt mulig annet. For å få bankkonto, må du bestille time med en bank og vise legitimasjon og proof of address (velkomstbrev fra strømleverandør eller Council Tax-brev i ditt navn). Dette trenger du også for å registrere deg hos fastlege, og de ber ofte om det for alt mulig annet. Typen skrev testamente her om dagen, og advokaten trengte to slike "proof of address".
For å få National Insurance number må du bestille time til intervju. Jeg hadde bodd her i et par måneder da jeg gjorde det. Husker dessverre ikke om jeg trengte proof of address, men trengte bevis på at jeg har lov til å jobbe i UK. Det holdt med gyldig pass. De hadde også noen generelle spørsmål og jeg måtte fylle inn et skjema. Handlet om hvor lenge jeg tenkte å bli, hvorfor jeg ville jobbe her osv. Det var bare å være ærlig. Ikke noe stress når man er norsk og det koster heller ingenting.

Det koster ingenting å flytte hit. Jeg trengte ikke å søke på noe da jeg kom, men leser nå at du må søke om European Temporary Leave to Remain. Jeg søkte om det i fjor og det var null stress, jeg bare fylte inn informasjon på en app så fikk jeg bekreftelsen et par mnd senere. Det er helt gratis og du søker etter du har flyttet til UK. Du trenger også å registrere deg på ulike plasser. Council Tax, fastlege, National Insurance, strømleverandør, internettleverandør, telefonnummer, bankkonto, HMRC, kanskje førerkort etter hvert. Man får også et brev i posten der man skal registrere seg i electoral register. Der blir det litt vanskelig for nordmenn, siden vi ikke er EU-borgere og derfor ikke har stemmerett. Jeg har prøvd å ringe dem flere ganger og de vet heller ikke hvordan jeg skal fylle ut skjemaet.

 

Regner med at du kjenner til og følger med på koronasituasjonen her, så gidder ikke å si noe mer om den.

 

Husk å melde utflytting og fylle inn norsk selvangivelse i tre år+ etter du flytter. Og kom tilbake med spørsmål da, for det er der den virkelige prøven ligger. At noe kan være så forbanna komplisert uten noe hjelp å få hos verken Skatteetaten eller HMRC...

Anonymkode: 7435c...5f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor her og skal prøve å svare på alle spørsmålene dine.

Jeg flyttet hit først for å studere, men jeg flyttet hit sammen med typen som skulle begynne som selvstendig næringsdrivende. Vi er begge fra land i Europa.

Det aller første du må gjøre er å finne bolig. Leiemarkedet her går ekstremt fort. Vi kom i bil med tingene våre og dro på fire visninger samme dagen. Visningene var planlagt bare noen dager før vi kom. Søkte på noen av boligene og fikk svar i løpet av dagen etter. På kvelden den første dagen hadde vi egentlig gitt oss, men fant en annonse på Gumtree og fikk visning neste morgen. De likte oss og vi signerte kontrakt der og da. Dette var privat. Om du gjør det med utleieselskap, kan ting ta litt lenger tid. 

Når du har bolig må du registrere deg med strøm-/gassleverandør og Council Tax. Gjør dette så fort som mulig, da brev fra disse selskapene er svært viktig når du skal skaffe alt mulig annet. For å få bankkonto, må du bestille time med en bank og vise legitimasjon og proof of address (velkomstbrev fra strømleverandør eller Council Tax-brev i ditt navn). Dette trenger du også for å registrere deg hos fastlege, og de ber ofte om det for alt mulig annet. Typen skrev testamente her om dagen, og advokaten trengte to slike "proof of address".
For å få National Insurance number må du bestille time til intervju. Jeg hadde bodd her i et par måneder da jeg gjorde det. Husker dessverre ikke om jeg trengte proof of address, men trengte bevis på at jeg har lov til å jobbe i UK. Det holdt med gyldig pass. De hadde også noen generelle spørsmål og jeg måtte fylle inn et skjema. Handlet om hvor lenge jeg tenkte å bli, hvorfor jeg ville jobbe her osv. Det var bare å være ærlig. Ikke noe stress når man er norsk og det koster heller ingenting.

Det koster ingenting å flytte hit. Jeg trengte ikke å søke på noe da jeg kom, men leser nå at du må søke om European Temporary Leave to Remain. Jeg søkte om det i fjor og det var null stress, jeg bare fylte inn informasjon på en app så fikk jeg bekreftelsen et par mnd senere. Det er helt gratis og du søker etter du har flyttet til UK. Du trenger også å registrere deg på ulike plasser. Council Tax, fastlege, National Insurance, strømleverandør, internettleverandør, telefonnummer, bankkonto, HMRC, kanskje førerkort etter hvert. Man får også et brev i posten der man skal registrere seg i electoral register. Der blir det litt vanskelig for nordmenn, siden vi ikke er EU-borgere og derfor ikke har stemmerett. Jeg har prøvd å ringe dem flere ganger og de vet heller ikke hvordan jeg skal fylle ut skjemaet.

 

Regner med at du kjenner til og følger med på koronasituasjonen her, så gidder ikke å si noe mer om den.

 

Husk å melde utflytting og fylle inn norsk selvangivelse i tre år+ etter du flytter. Og kom tilbake med spørsmål da, for det er der den virkelige prøven ligger. At noe kan være så forbanna komplisert uten noe hjelp å få hos verken Skatteetaten eller HMRC...

Anonymkode: 7435c...5f5

Tusen takk for svar :)

Bolig er det ingen plass å skaffe, flytter inn hos min partner og der er det masse plass og rom.
Brev/dokumentasjon med strøm og slitt er nettopp det jeg er litt bekymret for å kunne anskaffe når jeg skal legge frem "søknaden" Jeg mener at jeg leste at dette må være på stell og myndighetene kan spørre om dette for flere måneder? Dette er noe jeg tror kan være litt problematisk, men dersom det holder bare for den ene måneden tror jeg det skal gå fint. 

Dette var mye enklere forklart enn det jeg leser litt rundt omkring på nett. Har blant annet lest at jeg må betale så så mye for visa og diverse, dette er ikke nødvendigvis et problem, men selvfølgelig en bekymring. Spesielt med tanke på Brexit så er det mye som skjer og mye som er uklart, men noe jeg har forstått til nå.. dersom jeg ønsker å flytte til England, bør det skje inneværende år og ikke neste år. I allefall juridisk sett enklere. 
Kan selvfølgelig søke om arbeidsvisa som er innenfor point based immigration system, men det er heller ikke enkelt grunnet sponsor system med gjennom arbeidsgiver?

 

Hvordan er arbeidsmarkedet nå (sett bortifra corona situasjonen), var du lenge uten før du fikk noe fast? Jeg har heldigvis funnet noen gode annonser hvor jeg mener har står sterkt, krysser finger og tær. :)

 

/ts

Anonymkode: 4ed22...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar :)

Bolig er det ingen plass å skaffe, flytter inn hos min partner og der er det masse plass og rom.
Brev/dokumentasjon med strøm og slitt er nettopp det jeg er litt bekymret for å kunne anskaffe når jeg skal legge frem "søknaden" Jeg mener at jeg leste at dette må være på stell og myndighetene kan spørre om dette for flere måneder? Dette er noe jeg tror kan være litt problematisk, men dersom det holder bare for den ene måneden tror jeg det skal gå fint. 

Dette var mye enklere forklart enn det jeg leser litt rundt omkring på nett. Har blant annet lest at jeg må betale så så mye for visa og diverse, dette er ikke nødvendigvis et problem, men selvfølgelig en bekymring. Spesielt med tanke på Brexit så er det mye som skjer og mye som er uklart, men noe jeg har forstått til nå.. dersom jeg ønsker å flytte til England, bør det skje inneværende år og ikke neste år. I allefall juridisk sett enklere. 
Kan selvfølgelig søke om arbeidsvisa som er innenfor point based immigration system, men det er heller ikke enkelt grunnet sponsor system med gjennom arbeidsgiver?

 

Hvordan er arbeidsmarkedet nå (sett bortifra corona situasjonen), var du lenge uten før du fikk noe fast? Jeg har heldigvis funnet noen gode annonser hvor jeg mener har står sterkt, krysser finger og tær. :)

 

/ts

Anonymkode: 4ed22...2f7

Flott, da har du jo adresse ganske tidlig. Da trenger du noe med ditt eget navn på. Hvis han bor alene nå, får han vel rabatt på council tax (man får 25% avslag når man bor alene), så da kan dere registrere at du flytter inn, så får dere brev med begge sitt navn på. Du trenger ikke noe for mange måneder. Regelen er at brevet ikke kan være for gammelt, så jeg kan f.eks. ikke bruke min council tax bill fra et år siden, men en jeg fikk nå nylig. 

Jeg vet faktisk ikke så mye om hvordan det blir etter 31. desember 2020. Jeg vet bare hvordan det var da jeg kom hit, så vet ikke så mye om akkurat hva du trenger for å få arbeidstillatelse etter Brexit, så synes du bør ringe og høre med noen som vet noe om dette. De er veldig hjelpsomme i Storbritannia med sånne ting, i hvert fall etter min erfaring.

Jeg har en ganske spesiell jobb innenfor norsk lingvistikk. Har jobbet både som foreleser i norsk på universiteter her og som oversetter, så jeg vet ikke så mye om jobbmarkedet ellers. Jeg har venner som jobber i bank her, og jeg tror det gikk greit å få jobb, men da er det jo før Brexit igjen. Tror det er lurt om du får til å flytte i år og ikke neste år, for da slipper du det verste papirarbeidet.

Lykke til!

Anonymkode: 7435c...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at det skjemaet jeg fortalte om på appen sannsynligvis bare gjelder om du flytter i år, ikke neste år, da de begynner med dette poengsystemet. Er nok lurt å flytte før 31. desember om du har mulighet, ja.

Anonymkode: 7435c...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det finns mulighet for å lage en "ventende" oppholdstillatelse.

Du vil trenge: En adresse i UK, du trenger ikke bo der. 

Ett pass eller nasjonalt id kort

Smartelefon

Et british mobilabbonement ,Sky fungerer bra!

En postadresse i UK

Søk først om pre-settled status, så må du ta vare på dine flybilletter og dine mobilregninger, hver mobilregning dokumenterer 1 måneds bosted i UK. Du må ha dokumentasjon for 5 år.

I tillegg tar Nationwide building society imot kunder med norsk adresse.

Håper dette hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

We want to reassure all EU citizens and their family members in the UK that you still have until at least 31 December 2020 to apply to the EU Settlement Scheme, even in the event of a no-deal exit. Furthermore, if someone who is eligible for status is not in the UK when we leave the EU, they will still be free to enter the UK as they are now.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/18/2020 at 7:37 AM, AnonymBruker said:

Jeg bor her og skal prøve å svare på alle spørsmålene dine.

 

Anonymkode: 7435c...5f5

Tusen takk for tipset om council tax. 🌷

Datteren min har studert i England i tre år, og har nå fått jobb i Wales og skal jobbe der iallefall et halvt til et år. Vi trodde vi hadde undersøkt og fått på plass det meste, men jammen dukket dette opp her på KG. Det er jammen ikke bare bare å orientere seg i UK. 😉 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...