Gå til innhold

Verdt å leve lenger?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ikke har noe å leve for, ingen venner eller familie.. ensomheten tar knekken på meg snart og jeg er bare 18 år. det blir vel verre med årene? 😓 helt forferdelig og se hvor gøy alle har det Idag på instagram, og det å føle seg helt alene i en seng i et mørkt rom når man har prøvd og bli invitert og å få være med.. er ikke vits at jeg har bunad engang 

Anonymkode: 16f22...0b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen interesser eller noe der du kan treffe nye mennesker og bygge deg opp et nettverk? Det eneste som er sikkert er at når du føler du er på bunnen kan det kun gå èn vei og det er opp. 

Anonymkode: eb039...897

AnonymBruker
Skrevet

Det blir ikke værre med årene. Du kan få hjelp til å komme deg igjennom det du føler akkurat nå, og da vil ting faktisk føles lettere. Jeg vet det er vanskelig å se det akkurat nå. Jeg har vært der. Men det at du faktisk tenker på fremtiden forteller meg at du har et ønske om å få det bedre. 

Hvem kan du søke hjelp hos i morgen? 

Anonymkode: b2706...816

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo, det vil bli bedre ❤️

Anonymkode: b2c39...638

• Liker 1
Gjest Boron
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg ikke har noe å leve for, ingen venner eller familie.. ensomheten tar knekken på meg snart og jeg er bare 18 år. det blir vel verre med årene? 😓 helt forferdelig og se hvor gøy alle har det Idag på instagram, og det å føle seg helt alene i en seng i et mørkt rom når man har prøvd og bli invitert og å få være med.. er ikke vits at jeg har bunad engang 

Beklager at du har det slikt. Ingen grunn til å gi opp. At du ligger og ser på all "lykken" på Instagram forsterker ensomhetsopplevelsen din. Trøsten er at det går over, i morgen er en vanlig dag igjen. Se framover, og tenk heller på alt det gode som kommer til å skje deg. Du blir å møte folk, du blir til å danne nye relasjoner. Du er jo tross alt bare 18 år. Dette blir bra etterhvert, selv om det ikke føles ut som det nå!

Det høres jo ut som om at dette faktisk ikke kan bli verre med årene? :) Det kan kun gå oppover fra nå av! 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan prøve finn venn-seksjonen her, eller på andre finn venner-nettsider?

Anonymkode: 615d6...12c

AnonymBruker
Skrevet

Det vil bli bedre. Mange der ute som har mistet både familie og venner, etter brudd med sekter eller andre grunner. De finner seg nye venner og familie, med årene. 

Anonymkode: 11541...ca0

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen og søke hjelp hos.. men er det noen jeg kan ringe nå?  nå vil jeg bare ta livet av meg... er så sliten og lei av å være alene, jeg er ikke ment for å være alene, jeg liker å ha folk rundt meg.. hadde masse venner før men mista alle pga sykdom. Ingen som virker interessert å ta opp kontakt med meg heller siden de fleste har sine gjenger og venner nå 😐 ordentlig familie har jeg aldri hatt

Gjest Boron
Skrevet

Forresten. Angående all "lykken" på Instagram. Vit at det du ser lyver, og disse lykkelige folkene har som oftest sine problemer. Noen påklistrer seg et smil gjennom hele dagen, men alt dem faktisk vil gjøre er å være hjemme for seg selv. Bilder lyver, og virkeligheten er som oftest noe helt annet, selv om det ser fantastisk bra ut. 

AnonymBruker
Skrevet

bor på en liten plass, så tror ikke sjansen er god for å finne nye venner, har prøvd mye.. men føler jeg bare er en plage og byrde som inviterer meg med selv alltid og alle har unnskyldninger til hvorfor de ikke gidder.. var ikke «plass» i dag på champagnefrokost🥺

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ingen og søke hjelp hos.. men er det noen jeg kan ringe nå?  nå vil jeg bare ta livet av meg... er så sliten og lei av å være alene, jeg er ikke ment for å være alene, jeg liker å ha folk rundt meg.. hadde masse venner før men mista alle pga sykdom. Ingen som virker interessert å ta opp kontakt med meg heller siden de fleste har sine gjenger og venner nå 😐 ordentlig familie har jeg aldri hatt

Ja, du kan ringe legevakten med en eneste gang. De vil hjelpe deg. 

Anonymkode: b2c39...638

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

klem til deg ❤️ . kjenner meg igjen. har 1 venn jeg kan være med og og har bare kontakt med en morfar og en bror . ikke gøy å føle seg ensom. er ufør så dagene blir ekstra laange :( 

Skrevet

Kjære deg ❤️ ensomheten er helt grusomt. Helt forferdelig å være ensom. Er ensom her også på 17.mai og blir bare lei meg av alle bildene på diverse nettsteder der folk poster bilder av fine middager og de har mange venner og har en familie selv. Jeg føler meg helt utafor i hele samfunnet.

Hos meg så er det ikke blitt noe bedre med årene dessverre. Bare verre. Men håper det er motsatt hos deg og at det snart blir bedre for deg. Livet er fryktelig vanskelig og tungt og vanskelig og jeg føler meg helt fiasko.

Jeg har heller ikke på bunaden da jeg kun er alene. Er ikke noe gøy med 17 mai heller.

klem til deg ❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svarte deg lengre opp her. Om dette er noe du virkelig vurderer akkurat nå, så ringer du legevakten. Du har absolutt ingenting å tape på å ringe dem nå. Som jeg skreiv, så vil det bli bedre når du får dem hjelpen du trenger. Og tanken på å ville forlate livet vil med tiden føles helt merkelig og fjern. Hjelp deg selv nå, og ring. Det er veldig, veldig viktig at du gjør det! ❤️ 

Anonymkode: b2706...816

AnonymBruker
Skrevet

Ring mental helse eller kirkens sos❤️ Om du har planer om å skade deg i kveld/natt, ringer du legevakt nå! 

Anonymkode: 07aa3...0d4

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ligger du i et mørkt rom, har du me? 

Anonymkode: 17c9e...bba

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier også å ligge i ett mørkt rom med omtrent alle lysene av. Liker ikke lys. Vanskelig å forklare hvorfor.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det også sånn i dag. Det var ikke slik i fjor. Det går opp og ned. Livet ditt kan se helt annerledes ut neste år på denne dagen. Kanskje du har gode venner eller kjæreste å være med da. Ikke gi opp ❤️ Og instagram viser ikke virkeligheten. Tenk hvor mange flere det er av oss som er ensomme, alene og deppa i dag, de fleste av oss legger det ikke ut på sosiale medier. Det er nok uhyre mange flere enn vi kan tenke oss. Ikke føl noe press på å måtte ha alt det sosiale på stell.

Skrevet

Heihei. Jeg vil opplyse deg om at det finnes en hjelpetelefon som heter Mental Helse og telefonnummeret er 22 56 67 00. Det finnes også en gratis telefonlinje til Kirkens SOS som har nummeret 22 40 00 40. Ring dit da vel!

Det kan være en begynnelse og så kan du selvfølgelig ta det i ditt tempo. Jeg tror ikke du har noe å tape på å fortsette din ferd fremover i ditt liv som du selv bestemmer over.

Ideelt sett så er det fint å gjøre noe en liker. Jeg selv tenker automatisk på å være sammen med et annet menneske og det tror jeg du får til!  Kanskje være i bevegelse. Er du skikkelig gira på å utfordre deg selv kan du ta en kald dusj! Det er morsomt.

Vil du fortelle mer om hvordan du har det eller kanskje hva du kunne tenke deg å gjøre selv for å få det bedre?

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din fordi vi ikke tillater at man skriver om selvmordstanker på Kvinneguiden. Dette er ikke for å tabubelegge disse følelsene, men fordi vi ikke kan vite hvem som har kompetanse til å hjelpe og hvilke svar som kan være skadelige (les mer her om hvorfor vi har denne regelen). 

Vi vil oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf.: 116 117 eller ringe nødnummer 113.

Alternative kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i.

• Mental Helse: 116 123
  • Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år)
  • Kirkens SOS: 22 40 00 40

Med vennlig hilsen,

Matas, moderator. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...