Gjest Violetta Skrevet 27. juni 2005 #21 Skrevet 27. juni 2005 Problemet her er vel akkurat at svigermor gjør slik hun har gjort med sine barn. Barn er forskjellige og reagerer på forskjellige måter, og svigermor bør høre på foreldrene som kjenner barnet best. Jeg har erfaring selv med at besteforeldre overstyrer foreldre, fordi alt ble gjort så mye bedre da de selv var foreldre. Med følger som går ut over barna. Her hadde jo @line lagt alt frem for å gjøre det enkelt for svigermor å følge rutinene som barnet er vant til. Da hadde jeg også forventet at dette ble fulgt, fordi barn trenger rutiner.
Gjest *Fiona* Skrevet 27. juni 2005 #22 Skrevet 27. juni 2005 Jeg skjønner at sånt er frustrerende hvis dere allerede har et anstrengt forhold. Men det er jo heller ingen som er tjent med store konflikter rundt dette. Min eks-svigermor vil ikke engang være barnevakt før barnet er ute av bleiene, og er først nå (poden er fem) vurdere i det hele tatt å ha ham på overnatting og opphold over litt lengre tid... Det er jo hennes valg, og jeg har hatt andre barnevakter, men at jeg synes det er merkelig og at hun går glipp av mye koselig samvær på den måten, vel, det synes jeg jo. Min mor er på den annen side motsatt, kan jo ikke få nok av Gullungen... Er dette litt typisk, en konsekvens av forskjellen på forholdet mor-sønn og mor-datter? Jeg forstår på den annen side heller ikke hvorfor det er så veldig vanskelig å motta beskjeder, det må jeg si... når jeg passer andres unger, og får beskjed om hvordan det pleier å gjøres, så gjør jeg vitterlig det. Så får barnet det som det pleier, og mammaen er trygg. Det koster meg absolutt ingenting å gjøre det slik barnet er vant til, selv om jeg vet barnet ikke ville fått traumer for livet med variasjon. Blir det lagt frem en pysj, hvorfor i alle dager skal jeg lete etter en annen...? Hva er vitsen? Sånt skjønner jeg ikke. Ja, det er detaljer, og barnet tar ingen skade, men jeg skjønner bare ikke vitsen, når det nå ligger en pysj der. Kan bare klø meg i huet over sånt. Jeg spør selvsagt på forhånd, hvordan er deres rutiner, hva pleier du å gi til mat, er det noe hun/han ikke skal ha osv. Det er ikke rakettforskning, heller. Hvis det attpåtil har konsekvenser, som mageknip og skrik i tre timer, spørs det om jeg ikke hadde latt henne være barnevakt de timene ;-) Som helsesøster på helsestasjonen sa da det var snakk om tenner; har du problemer med besteforeldre som stapper ungen med godterier og usunn mat, kan jo besteforeldrene følge ungen til tannlegen første gang de skal borre Synes det har litt med respekt for andre å gjøre jeg. Men hvis kommunikasjon med svigermor er et problem og et irritasjonsmoment, og sønnen ikke er i stand til å trekke grenser, så kan det vel hende det beste for dere er å bare bruke annen barnevakt, så lenge dere har muligheten?
Ann Forup Skrevet 27. juni 2005 #23 Skrevet 27. juni 2005 Man bruger ikke børnen som undskyldning som de siger i den danske film rambrandt sitat " DET ER ALDRIG BARNETS SKYLD" at du lod svigermor passe for at dæmpe en samvittighed overfor pappan hmm hvem gik det mest ud over stakkels unge.
Gjest Pjusk Skrevet 27. juni 2005 #24 Skrevet 27. juni 2005 Tenk som hun har kost seg sammen med barnebarnet sitt, gitt grøt og gjort sitt beste, også skal hun overhøvles og "aaaaaldri mer få sitte barnevakt" fordi hun blandet grøten feil og tok på feil pysj (kun for å være slem mot deg, selvfølgelig).. Nei, bruk kun din egen familie du, og hold mannens mor laaaangt unna Det tenkte jeg også. Jeg synes jeg ser henne dulle med barnebarnet og kose seg, og deretter får hun en overhøvling pga. feil grøt og pysj. Jeg er mer kritisk til det min svigermor gjør enn hva min mor gjør, og hun får ikke passe barna alene mens de er helt små - men det er av alvorlige grunner som jeg ikke vil inn på her. Jeg tror dessuten ofte man er mer fleksibel overfor egen familie enn svigers. Men samtidig vet jeg ikke hvor mange kameler jeg har svelget mothårs når svigermor har fortalt meg at ditt og datt er galt, hennes måte er rett og vi er dessuten uenige om kosthold. Noen ganger har det irritert og såret meg så jeg nesten har vært på gråten, men stort sett jatter jeg litt med fordi jeg ikke ser på dette som så stor sak at jeg vil skape ufred. Jeg hadde tatt det opp med henne på en ordentlig måte hvis hun var naboen vår og vi så henne daglig. Men jeg er sikker på at min svigermor ikke gjør dette for å være slem. Jeg tror det er en blanding av egne erfaringer hun ønsker å formidle, av omsorg overfor barnebarna og for å føle at hun selv ikke er spillt helt over på sidelinjen. Kanskje hun tilogmed vil føle seg litt nyttig...?
@line Skrevet 27. juni 2005 Forfatter #25 Skrevet 27. juni 2005 Jeg kjenner jo ikke dere, så jeg vet ikke, men jeg synes det høres rart ut at svigermor stiller opp som barnevakt og deretter gjør alt hun kan for å provosere deg. Sikker på at ikke du tar alt i verste mening nå? Heelt sikker. Hun stiller da mer enn gjerne opp som barnevakt for sitt eneste barnebarn. Men at hun ikke gjør det som vi ber henne om er kun for å provosere meg ja. Og det at du nå er så sint at mannen din må ta en prat med henne for du klarer ikke å holde deg rolig...? Hvordan reagerer du når det virkelig skjer noe alvorlig i livet ditt? Takler ting som skjer i livet mitt veldig bra jeg. Å jeg har taklet henne bra oppgjennom årene veldig bra også. Det er 7 år med innblanding det er snakk om. Alt fra hvordan vi har det hjemme, bryllupet til meg og mannen min, forholdet vårt osv. Blir noe annet at det går utover dattera mi! Hvis forstoppelse er grunnen til smerter, hvorfor bruker dere ikke da maltekstrakt, linfrø eller duphalac (eller hve det heter). Så blir magen regulert og ungen får i seg nok næring med litt tykkere grøt enn velling. Hun får maltekstrakt for magen sin, og hun får ikke velling, men akkurat den målinga står på pakken.
Gjest gjesten Skrevet 27. juni 2005 #26 Skrevet 27. juni 2005 Kan virke som du allerede var irritert før hun dukket opp som barnevakt nevnte kveld, og jeg tror uansett om hun hadde fulgt din plan til punkt å prikke så hadde du funnet noe som ikke var helt greitt likevel... Irritasjonen har slått rot i deg, det er der du må begynne å løsne opp trådene... hvis ikke, kommer den berømte smellen som blir for kraftig og kanskje blir masse unødvendig da sagt...
mari Skrevet 27. juni 2005 #27 Skrevet 27. juni 2005 jeg skjønner deg kjempe godt jeg. Har selv et ganske godt forhold til mine svigerforeldre, men jeg kjenner at det koker litt i topp lokket når jeg kommer å henter ungen og han er snauklipt, og jeg har sagt at jeg synes han er fin med litt lengre hår (hadde ikke avtalt klipping). Første gang ble jeg irritert, andre gangen bare overså jeg det, de har vel ment å gjøre det beste, og hår vokser ut igjen... det med pysjamasen skjønner jeg at bare var ennda en ting som skjedde som iriterte, det er jo sånn at mange bekker små blir en stor å syntes tante fiolett hadde et godt forslag om å sende barnet ditt mens hun skrek som verst, da hadde hun fått et lite innsyn i din verden (om enn ikke stort).
@line Skrevet 27. juni 2005 Forfatter #28 Skrevet 27. juni 2005 Kan virke som du allerede var irritert før hun dukket opp som barnevakt nevnte kveld, og jeg tror uansett om hun hadde fulgt din plan til punkt å prikke så hadde du funnet noe som ikke var helt greitt likevel... Irritasjonen har slått rot i deg, det er der du må begynne å løsne opp trådene... hvis ikke, kommer den berømte smellen som blir for kraftig og kanskje blir masse unødvendig da sagt... Jaa, du har nok rett. Jeg liker ikke henne og hun liker ikke meg, så lunta er nok litt kort. Men vi går da overens for mannen min sin skyld. Det er derfor jeg har gått og holdt kjeft oppgjennom åra. Dama er da snill med barnebarnet sitt. Det er da ikke det det er snakk om. Hun gjorde da ikke dette med vilje, men p.g.a at hun aldri skal følge det jeg sier, så gikk det desverre utover barnet mitt denne gangen. Blir det lagt frem en pysj, hvorfor i alle dager skal jeg lete etter en annen...? Hva er vitsen? Sånt skjønner jeg ikke. Ja, det er detaljer, og barnet tar ingen skade, men jeg skjønner bare ikke vitsen, når det nå ligger en pysj der. Kan bare klø meg i huet over sånt. Enig..!! Bagatell, ja selvfølgelig er det det, men vitsen skjønner jeg ikke. Hun får nok sikkert sitte barnevakt igjen om tider og stunder, men da vil jeg være helt sikker på at hun følger våre regler på hvordan vi gjør ting når det gjelder barnet. Er jo uansett ikke så mye vits for meg å dra bort når jeg ikke klarer å slappe av å føle meg trygg på at det går som det skal hjemme.
mockinbird Skrevet 27. juni 2005 #29 Skrevet 27. juni 2005 Har ikke annen kommentar nå enn at etter det jeg har lest får jeg mer og mer sympati over trådstarters svigermor... For ikke å snakke om mannen, som blir gående i midten.
C Skrevet 27. juni 2005 #30 Skrevet 27. juni 2005 Hei @line! Du har min fulle sympati!! Jeg har en svigermor som er som din,- gjør alt på sin måte som selvfølgelig er myyye bedre enn min! Jeg har 100000000 eksempler,- her er ett : Her i huset får ikke hunden være i 3etg. Der er barnas soverom og hunden legger seg i deres senger hvis den får sjansen. Hunden røyter forferdelig og jeg synes det er uhygenisk å ha den i sengene. Når svigermor er her på besøk, overnatter hun på rommet til en av ungene (hun bor et stykke unna). Hun nekter konsekvent å lukke døra til 3etg. Hun synes synd på hunden som ikke får sove i sengene!!! Det toppet seg sist hun var her! Da hadde hun hunden oppe sammen med seg på barnerommet. Jeg ropte på hunden men den kom ikke. Jeg hørte klørne dens skrape på parketten der oppe og gikk opp.Der satt svigermor på gulvet og holdt fast hunden i halsbåndet slik at den ikke kom løs. Hva gir du meg!!?? :evil: Jeg eksploderte fullstendig og mannen min måtte ha et familiemøte med "partene" etterpå... Hun overholder ikke regler om godteri til ungene,leggetider osv. Blir snart sinnsyk!! Godt å ha KG så jeg får ut litt damp...
Gjest anna ii Skrevet 27. juni 2005 #31 Skrevet 27. juni 2005 Enig med mange her, Pjusk og Embla blandt annet. Samtidig ser jeg din frustrasjon over at svigermor skal markere seg slik. Og at det er irriterende for deg selv om det muligens bare er tankeløshet fra svigermor. Hadde jeg vært deg hadde jeg overlatt til mannen min å gi de viktige beskjedene om grøt og pysjer. For der har hun antageligvis ikke samme markeringsbehovet. Og det er antageligvis lettere for ham å "si fra" om det er noe. (Dessuten er det jo fint for en fyr å få vist mamman sin at han fikser babystell helt på egenhånd :-)) (for øvrig så er det bare gutter man kaller "poden", ikke at det gjør noe... bare jeg som er språklig "Monica" :oops: )
Ann Forup Skrevet 27. juni 2005 #32 Skrevet 27. juni 2005 Er der ingen her som tænker på stakkels barn som bliver lusen imellem to negle, jeg synes det er veldig dumt at overlade et barn til en man ved på forhånd ikke kan snuppe trynet på uanset om det er familie eller ej.
Gjest Leola Skrevet 28. juni 2005 #33 Skrevet 28. juni 2005 Synes mest synd på svigermoren, jeg for min del. Min skrekk er faktisk at sønnene mine skal gifte seg med kvinner som kun ser feil med meg og ikke sine egne mødre - ei heller ved seg selv for den saks skyld. At det går an :o
Gjest Pjusk Skrevet 28. juni 2005 #34 Skrevet 28. juni 2005 Min skrekk er faktisk at sønnene mine skal gifte seg med kvinner som kun ser feil med meg og ikke sine egne mødre - ei heller ved seg selv for den saks skyld. Det samme tenker jeg... Jeg har to sønner og tenker med gru på et slikt scenario. Så fryktelig, fryktelig trist!
Nabodama Skrevet 28. juni 2005 #35 Skrevet 28. juni 2005 Har nevnt det tidligere ja, så trodde ikke det va nødvendig å nevne det igjen i går. Det var flere småting som hun gjorde som ikke er like alvorlig, men veldig irriterende. (+ plenty andre ting oppgjennom årene) Som f.eks tok hun ikke på den nattdrakten som jeg hadde lagt fram i går, men funnet en annen som hun mente var bedre...en nattdrakt er jo en nattdrakt da. Poden bruker også alltid å få MME tll grøten sin om kvelden, men hu ga henne vann fordi vann er bedre for henne.. Kort sagt, hun gjorde ikke noe som jeg sa at hun skulle gjøre, å det er kun for å provosere, å vise meg at hun vet best. Men når hun lar det gå utover den lille på den måten som det gjorde nå, så blir jeg fly forbanna!! Snakk om å henge seg opp i bagateller! Hvilken betydning har det egentlig om barnet har på seg den nattdrakten du har lagt fram eller ikke? Og hva har det å si at ungen fikk vann for en gangs skyld?? Hvordan kan du vite at det er for å provosere deg at hun gjør ting på en annen måte enn deg? Er det noe du tror eller noe du vet? Det kan jo hende hun ikke tenker over det selv. Hva med å være glad for at du har noen som kan passe ungen din av og til? Hadde jeg vært svigermoren din, ville det nok ikke blitt mer barnepass. Da kunne du sittet der uten avlastning.
Gjest Mayamor i.i. Skrevet 28. juni 2005 #36 Skrevet 28. juni 2005 Respekten til svigermor da...? Eller fortjener ikke svigermor det? Hovedinnlegger er negativ ladet til svigermor. Det syder igjennom og hun innrømmer det. Jeg stemmer ikke med i hylekoret dersom jeg ikke er enig. Ikke rart det blir ufred mellom familier dersom slike bagateller hisser en slik opp. Mye kunne vært ordnet opp i med en god samtale. Kanskje svigermor innser sine feil? Kanskje svigermor kan fortelle sin side og kanskje hovedinnlegger dermed skjønner at hun kanskje ikke er helt uten skyld selv heller? Har selv to gutter og ønsker at mine kommende svigerdøtre skal føle de har to sett besteforeldre som stiller opp. Har vi uenigheter kommer jeg til å ta det opp og håper svigerdøtrene føler det på samme måte. "Din datter er din datter hele sitt liv, mens din sønn er din sønn til han finner sin viv" Det er ikke jeg enig i! Men som nevnt over: Snakke sammen på godt og vondt er alfa omega. Be om unnskyldning og tilgi er gode ingredienser. Håper at dersom jeg blir en slik svigermor fra "helvete", at min sønn og/eller min svigerdatter snakker til/med meg. Ikke ekkelt og uhøflig, men saklig forklarer hvordan de opplever meg! Og at jeg da er fornuftlig nok til å gjøre det samme tilbake. Mayamor - mor til to gutter!
@line Skrevet 28. juni 2005 Forfatter #37 Skrevet 28. juni 2005 Nemme jøyemeg da... har du i hele tatt lest det jeg har skrevet oppgjennom her? Tror kanskje at du har misforstått litt! Er da ikke snakk om at jeg ikke respekterer min svigermor og synes at alt hun gjør er feil, for det er ikke det som er tilfellet her. Det er vel heller omvendt. Er jeg som gjør alt"feil" og ikke er bra nok for sønnen hennes. Jeg hal aldri kritisert henne for noe oppgjennom åra, mens jeg får krittikk for ting jeg gjør hver gang hun ser meg. Nå er det vel kanskje lov for meg en gang å si at " vet du svigermor, denne gangen tok du nok feil."
Gjest mayamor i.i. Skrevet 28. juni 2005 #38 Skrevet 28. juni 2005 Sjekk overskriften på innlegget ditt. Og si en gang til: Jeg er ikke hissig... Men det skrevne ord står sterkere enn det muntlige. Her kan vi kun se :-x :-? :o Ikke Snakk med henne! Ikke forman. Ikke prek. Men snakk. Kanskje hun innser at hun kanskje er litt "buldoser"...? Og kanskje du får en liten ahaopplevelse også...? Lykke til. Det er ditt barns farmor du snakker om. Mamman til din elskede... Mayamor
Gjest Leola Skrevet 28. juni 2005 #39 Skrevet 28. juni 2005 For at hun tok for lite vann i grøten, for at hun gav barnet vann istedet for melk, for at hun tok på barnet en annen pyamas enn den du ville hun skulle bruke ? Hva i all verden skal du gjøre når du møter på virkelige problemer ?
Gjest Gjestehest Skrevet 28. juni 2005 #40 Skrevet 28. juni 2005 Er jeg som gjør alt"feil" og ikke er bra nok for sønnen hennes. Jeg hal aldri kritisert henne for noe oppgjennom åra' date=' mens jeg får krittikk for ting jeg gjør hver gang hun ser meg. Nå er det vel kanskje lov for meg en gang å si at " vet du svigermor, denne gangen tok du nok feil."[/quote'] Ser ut som dette er en konflikt som har røtter langt tilbake i tid, og kanskje bunner ut i noe helt annet enn barnestell?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå