Gå til innhold

Ensom, hvordan treffe folk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har barn, mann og en god familie, men kjenner likevel på ensomheten titt og ofte, kanskje ekstra mye nå i koronatiden. At jeg har fått barn har både gjort det bedre og verre. Bedre fordi jeg er mer travel og ikke kjenner på det så ofte. Verre fordi jeg ikke lenger kan gå ut med mannen en fin vårkveld, for en av oss må jo passe ungene. 

Folk sier at det er lettere å bli kjent med nye folk når man får barn, men jeg syns ikke det... 

Jeg har bodd i byen i 6 år, men har ikke fått noen nye bekjentskaper som jeg kan treffe på fritiden. Har til og med møtt grupper gjennom KG, men det har raskt dabbet av, folk fant ikke kjemien. 

Jeg har egentlig gitt opp å få venner. Det gjør vondt. 

Men jeg MÅ treffe andre folk enn mann og barn! Det er ikke sunt slik vi har det nå. Har dere tips til aktiviteter hvor man kan bli litt kjent med folk selv om man tydeligvis er dårlig vennemateriale? At man i det minste får snakket litt med andre? Jeg vurderer kor, men er egentlig dårlig til å synge. Men har sunget i kor før... Andre ting? 

Anonymkode: 92b25...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du bor i en by skulle det være mulig å finne et eller annet. På kommunens nettside er det vanligvis en oversikt over lag og foreninger, ta en titt og se om det er noe som interesserer deg. 

Anonymkode: 88401...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du bor i en by skulle det være mulig å finne et eller annet. På kommunens nettside er det vanligvis en oversikt over lag og foreninger, ta en titt og se om det er noe som interesserer deg. 

Anonymkode: 88401...051

Jeg skulle gjerne hatt andres erfaringer med hva slags aktiviteter som er litt sosiale. 

Anonymkode: 92b25...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre barn. Jeg vil ikke si jeg er ensom, men jeg har endret meg en del, har fått barn, og har ikke lengre så stort nettverk mtp nære venner. Synes folk er travle - vi selv lever på et vis også i tidsklemma - og det blir mer overfladisk (men hyggelig) med mammatreff via bhg og skole. Jeg begynte å trene for to år siden. Ingen fitness queen, men har blitt glad i mer aktivitet og opplevd treningen som et fristed. Der har jeg gradvis utviklet et vennskap med ei av de jeg trener med, pluss skravler en del med ei til. Det har faktisk betydd mye for meg. 
 

Jeg er enig i at det ikke er automatikk i at man får nye venner via barna. Mange har nok med sitt, og de fleste har sine faste klikker. Det er litt slik her jeg bor. (By i Vestfold). Hvor bor du?

K41

Anonymkode: a43a3...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette var omtrent som å lese om meg selv! Jeg savner også kor, men det er så høy snittalder i koret her...hvis jeg skal velge et annet kor, blir det så langt å dra. Har bodd her omtrent like lenge som deg, og opplever det som veldig vanskelig å få venner her. Det går greit i hverdagen når man har det travelt, men nå som det stort sett er hjemmekontor og lite som skjer, så er det ensomt... tenk om du bodde her jeg bor! 💛

Anonymkode: 7655e...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli aktivt medlem i Røde Kors eller annet frivillig arbeid, start på et kurs som interesserer deg, lag-idrett, kor eller amatørteater. Hva med arbeidsplass, går det an å få til noe sosialt der?  Alt etter alderen på barna kan det være flere muligheter der, fra barselgrupper, åpen barnehage, engasjement i barnas fritidsaktiviteter, invitere mødrene til barnas venner på kaffe eller foreslå en felles mor-og-barn aktivitet med noen av dem.  Å få nye venner i voksen alder kan være krevende, og er ofte noe man må jobbe litt for å oppnå. Ikke gi opp, det finnes helt sikkert en eller flere venner der ute ❤️🍀

Anonymkode: 61409...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har tre barn. Jeg vil ikke si jeg er ensom, men jeg har endret meg en del, har fått barn, og har ikke lengre så stort nettverk mtp nære venner. Synes folk er travle - vi selv lever på et vis også i tidsklemma - og det blir mer overfladisk (men hyggelig) med mammatreff via bhg og skole. Jeg begynte å trene for to år siden. Ingen fitness queen, men har blitt glad i mer aktivitet og opplevd treningen som et fristed. Der har jeg gradvis utviklet et vennskap med ei av de jeg trener med, pluss skravler en del med ei til. Det har faktisk betydd mye for meg. 
 

Jeg er enig i at det ikke er automatikk i at man får nye venner via barna. Mange har nok med sitt, og de fleste har sine faste klikker. Det er litt slik her jeg bor. (By i Vestfold). Hvor bor du?

K41

Anonymkode: a43a3...c9c

Tidsklemma gjør det vanskeligere ja. Mine barn går i barnehage så det er ikke så utfordrende for oss, men de fleste jeg kjenner som jeg gjerne skulle ønske jeg kunne bli "venn" med har eldre barn og etablert nettverk og har rett og slett ikke tid eller ønske om å treffes mer. 

Jeg bor på sørvest-landet. 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hei!

Dette var omtrent som å lese om meg selv! Jeg savner også kor, men det er så høy snittalder i koret her...hvis jeg skal velge et annet kor, blir det så langt å dra. Har bodd her omtrent like lenge som deg, og opplever det som veldig vanskelig å få venner her. Det går greit i hverdagen når man har det travelt, men nå som det stort sett er hjemmekontor og lite som skjer, så er det ensomt... tenk om du bodde her jeg bor! 💛

Anonymkode: 7655e...221

Ja hjemmekontor er ikke lett. Jeg gikk rett fra permisjon til hjemmekontor, attpåtil i ganske ny jobb, så jeg treffer virkelig ingen andre enn mannen min og foreldrene mine. 

Jeg har også inntrykk av at de i koret jeg vurderer har høyere alder enn meg. Gjør forsåvidt ingenting for min del... 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Bli aktivt medlem i Røde Kors eller annet frivillig arbeid, start på et kurs som interesserer deg, lag-idrett, kor eller amatørteater. Hva med arbeidsplass, går det an å få til noe sosialt der?  Alt etter alderen på barna kan det være flere muligheter der, fra barselgrupper, åpen barnehage, engasjement i barnas fritidsaktiviteter, invitere mødrene til barnas venner på kaffe eller foreslå en felles mor-og-barn aktivitet med noen av dem.  Å få nye venner i voksen alder kan være krevende, og er ofte noe man må jobbe litt for å oppnå. Ikke gi opp, det finnes helt sikkert en eller flere venner der ute ❤️🍀

Anonymkode: 61409...d6f

Jeg har vært i en veldig fin barselgruppe, men vi treffes ikke mer nå som permisjonen er over. Jeg er den eneste som kommer utenbys fra, så de andre har stort nettverk og ønsker ikke å treffes etter arbeidstid. Åpen barnehage er stengt pga korona, og uansett er jeg jo på jobb. De andre foreldrene i barnehagen er heller ikke interessert i treff, de vil ikke feire barnebursdager en gang... 

Jeg kan vurdere frivillig arbeid, er allerede engasjert i en frivillig organisasjon, men jeg er den eneste aktive i mitt fylke. 😅 Så derfor fint med konkret tips om frivillig arbeid der man er litt sosial. 

Arbeidsplassen min er ikke så sosial nei, jeg har dessverre en veldig selvstendig jobb og er den eneste på min avdeling som ikke inviteres på julebord, fordi jeg ikke hører til de andre lagene. Selvtilliten min begynner å bli ganske knust også, for jeg ble holdt utenfor i min forrige jobb også. 

Jeg har gode venner i livet mitt, men ingen her jeg bor. 

TS

Anonymkode: 92b25...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken by på Sørvest-landet bor du i? Og hvor gammel er du?

Er selv fra Stavanger, 34 år og i samme situasjon på mange måter. 

Anonymkode: e84ce...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å melde seg for Røde Kors? Der kan man gjøre all slags frivillig arbeid og bli kjent med folk. Gå manngard og lete opp savnede, f.eks. eldre som har gått seg bort i skogen, lete etter barn osv. Være besøksvenn og besøke eldre og ensomme mennesker. Jeg er sikker på at Røde Kors har en haug med oppdrag for villige og vennlige folk som vil fylle fritiden sin og bli kjent med nye.

Anonymkode: 036eb...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat NÅ er det nesten bare å sette det på vent, dessverre. Det er greit å opprettholde kontakter man har hatt fra før men å få nye kontakter i en tid med sosiale begrensninger er vanskelig. Men når dette roer seg mer så kontakt frivillighetssentralen. Der arrangeres ofte treff for forskjellige grupper og ellers aktiviteter du kan være med på. 

Anonymkode: c4c13...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilken by på Sørvest-landet bor du i? Og hvor gammel er du?

Er selv fra Stavanger, 34 år og i samme situasjon på mange måter. 

Anonymkode: e84ce...c9a

Bor i Stavanger... 😄

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med å melde seg for Røde Kors? Der kan man gjøre all slags frivillig arbeid og bli kjent med folk. Gå manngard og lete opp savnede, f.eks. eldre som har gått seg bort i skogen, lete etter barn osv. Være besøksvenn og besøke eldre og ensomme mennesker. Jeg er sikker på at Røde Kors har en haug med oppdrag for villige og vennlige folk som vil fylle fritiden sin og bli kjent med nye.

Anonymkode: 036eb...4a4

Ja det har jeg vurdert! :) må bare komme meg ut av den mest intense småbarnsperioden. 

Anonymkode: 92b25...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...