Gå til innhold

Ketose diett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det dumt å starte opp ketose diett to uker før eksamen? Med tanke på «bivirkninger»?

Anonymkode: 199b5...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags bivirkninger tenker du på?

Uavhengig av bivirkninger - jeg synes det virker litt ugjennomtenkt å innføre en drastisk kostholdsendring mens du egentlig burde forberede deg til eksamen.

Uavhengig av eksamen - all erfaring tilsier at det er kontraproduktivt å gå på diett, og unødvendig for de aller fleste å spise i ketose.

Anonymkode: 46e26...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags bivirkninger tenker du på?

Uavhengig av bivirkninger - jeg synes det virker litt ugjennomtenkt å innføre en drastisk kostholdsendring mens du egentlig burde forberede deg til eksamen.

Uavhengig av eksamen - all erfaring tilsier at det er kontraproduktivt å gå på diett, og unødvendig for de aller fleste å spise i ketose.

Anonymkode: 46e26...22f

Leser at flere som har begynt på denne dietten får vondt i hodet og blir slappe osv..

Eksamen er jeg godt forberedt til egentlig, og går på lavkarbo så det ville vel egentlig ikke blitt så veeldig drastiske endringer. 

Men har null erfaring med ketose, så det er greit å forhøre seg 🙂

Anonymkode: 199b5...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan få masse bivirkninger. Jeg ville absolutt prioritert eksamen. Kan du ikke heller bare kutte de verste karbohydratene disse ukene og samtidig sikre energi til både eksamenslesing og litt trening/avvekslende gåturer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, cerruti skrev:

Ja, du kan få masse bivirkninger. Jeg ville absolutt prioritert eksamen. Kan du ikke heller bare kutte de verste karbohydratene disse ukene og samtidig sikre energi til både eksamenslesing og litt trening/avvekslende gåturer? 

T.S   Ja, det var et godt tips! 🙂

Anonymkode: 199b5...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser at flere som har begynt på denne dietten får vondt i hodet og blir slappe osv..

Eksamen er jeg godt forberedt til egentlig, og går på lavkarbo så det ville vel egentlig ikke blitt så veeldig drastiske endringer. 

Men har null erfaring med ketose, så det er greit å forhøre seg 🙂

Anonymkode: 199b5...576

Hodepine og slapphet kommer av dehydrering. Pass på å drikke nok og spise mer salt, så går det fint. 

Lurt å forhøre seg 🙂 Fint å høre du er godt forberedt, lykke til med eksamen!

Anonymkode: 46e26...22f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, cerruti said:

Ja, du kan få masse bivirkninger. Jeg ville absolutt prioritert eksamen. Kan du ikke heller bare kutte de verste karbohydratene disse ukene og samtidig sikre energi til både eksamenslesing og litt trening/avvekslende gåturer? 

Enig med denne.

Kvalme, løping på do, hodepine, og slapphet er mulige bivirkninger i overgangsfasen til ketose. Sikkert flere jeg ikke husker. Dumt å må gjennom de nå. Spesielt når man ofte føler seg dårlig hvis man er så uheldig å falle ut av ketose også.

Da er det bedre å vente til etter eksamen, og heller kutte ut det verste nå (ris, brød, pasta, sukker) og bruke denne tiden på å planlegge måltider og eventuelt lese seg opp enda mer om keto hvis du ikke allerede er veldig stødig. Jo mer kunnskap du har jo bedre rustet er du til å klare det.

Anonymkode: cf1e9...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med denne.

Kvalme, løping på do, hodepine, og slapphet er mulige bivirkninger i overgangsfasen til ketose. Sikkert flere jeg ikke husker. Dumt å må gjennom de nå. Spesielt når man ofte føler seg dårlig hvis man er så uheldig å falle ut av ketose også.

Da er det bedre å vente til etter eksamen, og heller kutte ut det verste nå (ris, brød, pasta, sukker) og bruke denne tiden på å planlegge måltider og eventuelt lese seg opp enda mer om keto hvis du ikke allerede er veldig stødig. Jo mer kunnskap du har jo bedre rustet er du til å klare det.

Anonymkode: cf1e9...125

T.S.  Ja, jeg ser at jeg må lese mer om det før jeg setter i gang! 
Det blir hvertfall ikke noe ketose på meg før eksamen skjønner jeg😄 man vil jo selvfølgelig være mest mulig skjerpet under eksamen 🙂

Anonymkode: 199b5...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye erfaring fra å være i ketose. Jeg vil fraråde deg å gå inn i ketose i forberedelse til eksamen. Noen får altfor høy kortisol-stigning i starten. Noen takler det bedre. Hodepine, svimmelhet og feberfølelse er noe du mest trolig ikke kommer utenom. Men du kan være heldig og med nok kunnskap kan du kanskje begrense bivirkningene endel.

Men jeg ville personlig ventet til en stund når du ikke MÅ eller SKAL noe viktig. Å venne kroppen til å bruke ketoner er en stor omstilling. 

Bonusen hvis kroppen bruker ketonlegemer som bensin, er at det er stor sannsynlighet for at konsentrasjon og hukommelse blir bedre. Men vi alle er forskjellig, og noen bør også vurdere å ikke gå på denne dietten.

Anonymkode: 4611b...5eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hormonelle er på plass så kan man gå ned 15+ kg på 2 uker om man spiser riktig ketogent.

Hvis hormonene er helt i tullemodus, så er det ikke sikkert du går ned mer enn 1-2 kg på 2 uker.

Det hormonelle vil styre vektnedgangen.

Anonymkode: 4611b...5eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det hormonelle er på plass så kan man gå ned 15+ kg på 2 uker om man spiser riktig ketogent.

Hvis hormonene er helt i tullemodus, så er det ikke sikkert du går ned mer enn 1-2 kg på 2 uker.

Det hormonelle vil styre vektnedgangen.

Anonymkode: 4611b...5eb

Kan du si noe mer om det? Hvilke hormoner feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mye erfaring fra å være i ketose. Jeg vil fraråde deg å gå inn i ketose i forberedelse til eksamen. Noen får altfor høy kortisol-stigning i starten. Noen takler det bedre. Hodepine, svimmelhet og feberfølelse er noe du mest trolig ikke kommer utenom. Men du kan være heldig og med nok kunnskap kan du kanskje begrense bivirkningene endel.

Men jeg ville personlig ventet til en stund når du ikke MÅ eller SKAL noe viktig. Å venne kroppen til å bruke ketoner er en stor omstilling. 

Bonusen hvis kroppen bruker ketonlegemer som bensin, er at det er stor sannsynlighet for at konsentrasjon og hukommelse blir bedre. Men vi alle er forskjellig, og noen bør også vurdere å ikke gå på denne dietten.

Anonymkode: 4611b...5eb

T.S    Takk for tips!😊 blir nok å vente til etter eksamen i hvertfall!

Anonymkode: 199b5...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...