AlkoMann Skrevet 16. mai 2020 #1 Del Skrevet 16. mai 2020 Ifølge en skuespiller i NRK serien "17" snakker alle kebab norsk nå ? Jeg har selv overhørt vestkantungdom som snakker kebab norsk . Jeg mener det er en språklig voldtekt . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
boblevann Skrevet 16. mai 2020 #2 Del Skrevet 16. mai 2020 (endret) Nei. Det er heslig. Jeg har full forståelse for innvandrere som gjør sitt beste for å snakke norsk - synes det er helt strålende at de prøver og får det så pass bra til! Men de som er født og oppvokst her og enda verre - etniske nordmenn - som snakker slik synes jeg er grusomt. Aldeles heslig. Endret 16. mai 2020 av boblevann 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 16. mai 2020 #3 Del Skrevet 16. mai 2020 Det har blitt kult å snakke kebaba. Veldig trist, de som snakker det blir ikke bedre ved at andre skal herme fordi de syns det er kult. Vi ser jo at ordbøker blir endret og nye ord blir lagt til forde det plutselig er akseptert. Så i en tråd her inne at noen mente det var helt greit for at språket utviklet seg, jeg vil si motsatt. Det norske i språket blir borte, en del av vår kultur blir sakte borte hvis det fortsetter slik 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sitronmelisse Skrevet 16. mai 2020 #4 Del Skrevet 16. mai 2020 Wow, kul'n a, OMG, ass. Ikke no bedre med USA-norsk heller vel, når dere først skal nerde på språk. Det var noe med den der bjelken og splinten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlkoMann Skrevet 16. mai 2020 Forfatter #5 Del Skrevet 16. mai 2020 15 minutter siden, Sitronmelisse skrev: Wow, kul'n a, OMG, ass. Ikke no bedre med USA-norsk heller vel, når dere først skal nerde på språk. Det var noe med den der bjelken og splinten. Jag draper den ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
judith52 Skrevet 16. mai 2020 #6 Del Skrevet 16. mai 2020 Det er helt forferdelig.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 16. mai 2020 #7 Del Skrevet 16. mai 2020 (endret) vakkert? På ingen måte. Det høres rett og slett ut som om man er mindre intelligent når man snakker på den måten. Endret 16. mai 2020 av Hatsumomo 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlkoMann Skrevet 16. mai 2020 Forfatter #8 Del Skrevet 16. mai 2020 Akkurat nå, Hatsumomo skrev: vakkert? På ingen måte. Det høres rett og slett uintelligent ut. Kebabnorsk er oppstått blant innvandrere som ikke har vært i kontakt med nordmenn. Det pussige er at innvandrere lærer etnisk ungdom å snakke et grammatisk feil oppdiktet røverspråk . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
detvardet Skrevet 16. mai 2020 #9 Del Skrevet 16. mai 2020 Tenker det er facinerende! Det er jo et komplekst språklig system som alle andre språkvarianter. Kebabnorsk er jo bare en språklig variant man bruker sammen med venner, ikke noe man bruker i jobb og med fremmede. Ser ikke problemet med at folk snakker det. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cassio Skrevet 16. mai 2020 #10 Del Skrevet 16. mai 2020 2 timer siden, Morten1 skrev: Det har blitt kult å snakke kebaba. Veldig trist, de som snakker det blir ikke bedre ved at andre skal herme fordi de syns det er kult. Vi ser jo at ordbøker blir endret og nye ord blir lagt til forde det plutselig er akseptert. Så i en tråd her inne at noen mente det var helt greit for at språket utviklet seg, jeg vil si motsatt. Det norske i språket blir borte, en del av vår kultur blir sakte borte hvis det fortsetter slik Språket vårt har alltid forandret og utviklet seg, det er ikke noe nytt. Det språket du snakker er temmelig annerledes enn det norske språket var bare for 2-300 år siden. Så hva er det du mener er det norske i språket? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlkoMann Skrevet 17. mai 2020 Forfatter #11 Del Skrevet 17. mai 2020 (endret) 12 timer siden, detvardet skrev: Tenker det er facinerende! Det er jo et komplekst språklig system som alle andre språkvarianter. Kebabnorsk er jo bare en språklig variant man bruker sammen med venner, ikke noe man bruker i jobb og med fremmede. Ser ikke problemet med at folk snakker det. "Kebabnorsk er jo bare en språklig variant man bruker sammen med venner, ikke noe man bruker i jobb og med fremmede" ? Det var kanskje sånn for 10 år siden ? Det er kanskje slik utenfor Oslo enda ? I Oslo har vi så store ansamling av innvandrere i ghettoer som ikke kan norsk slik at de selv erstatter ord og grammatikk . Årsaken er at de ikke har kontakt med nordmenn som gir dem en dominant språkopplæring. I Oslo har vi tusenvis av ungdom som bare kan snakke kebabnorsk . Vi har også tusenvis av innvandrerungdom med liten homseveske under armhulen som selger narkotika. Alt vil bare bli mer ekstremt i Oslo dessverre. Kebabnorsken er et forvarsel om dette Endret 17. mai 2020 av AlkoMann 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 17. mai 2020 #12 Del Skrevet 17. mai 2020 Nei, det er grusomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlkoMann Skrevet 17. mai 2020 Forfatter #13 Del Skrevet 17. mai 2020 12 timer siden, cassio skrev: Språket vårt har alltid forandret og utviklet seg, det er ikke noe nytt. Det språket du snakker er temmelig annerledes enn det norske språket var bare for 2-300 år siden. Så hva er det du mener er det norske i språket? Kebabnorsken er en kraftig forenkling og ikke en utvikling . 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlkoMann Skrevet 17. mai 2020 Forfatter #14 Del Skrevet 17. mai 2020 Akkurat nå, AlkoMann skrev: Kebabnorsken er en kraftig forenkling og ikke en utvikling . Man kan ikke sammenligne kebabnorsk med jazz og hippie slang . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AllahBallah Skrevet 17. mai 2020 #15 Del Skrevet 17. mai 2020 5 minutter siden, AlkoMann skrev: Kebabnorsken er en kraftig forenkling og ikke en utvikling . Utvikling av språk har vel aldri gjort språket vanskeligere? Det dreier seg vel alltid om forenkling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cinnamondiva Skrevet 17. mai 2020 #16 Del Skrevet 17. mai 2020 Vel, synes ikke det er så fint nei, noen kler å snakke slik, men ikke alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kniv & gaffel Skrevet 17. mai 2020 #17 Del Skrevet 17. mai 2020 Jeg må innrømme at jeg synes det er litt komisk. Det er sjeldent jeg hører det live, så jeg forbinder det mest med rollefigurer og parodier. I vinter var jeg innom Stovner Senter, og satt på en benk i nærheten av en ung mann som snakket i telefonen på et svært utpreget "kebab-norsk". Jeg vet det er stygt å tyvlytte, men jeg ble helt fascinert av språket hans, og over at noen virkelig snakker slik. Jeg hadde aldri hørt noen snakke så utpreget før på ekte, bare i komiske rollefigurer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #18 Del Skrevet 17. mai 2020 Det er enda verre enn Siddis 🤮 og det skal litt til 🤢 Anonymkode: 91c15...709 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlkoMann Skrevet 17. mai 2020 Forfatter #19 Del Skrevet 17. mai 2020 4 minutter siden, AllahBallah skrev: Utvikling av språk har vel aldri gjort språket vanskeligere? Det dreier seg vel alltid om forenkling? Man har vel fått flere ord og mer avansert grammatikk . Man antok at bryggesjauere i London for hundre år siden brukte 600 ord hvor det engelske språket i virkeligheten hadde 500000 ord . Kebabgotta er litt som engelske bryggesjauere . Brir, Wallah Jag Svarger . Om de drar tilbake til Pakistan og Somalia hadde gagnet nasjonen Norge. Det motsatte skjer . 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #20 Del Skrevet 18. mai 2020 On 5/17/2020 at 12:42 PM, AlkoMann said: "Kebabnorsk er jo bare en språklig variant man bruker sammen med venner, ikke noe man bruker i jobb og med fremmede" ? Det var kanskje sånn for 10 år siden ? Det er kanskje slik utenfor Oslo enda ? I Oslo har vi så store ansamling av innvandrere i ghettoer som ikke kan norsk slik at de selv erstatter ord og grammatikk . Årsaken er at de ikke har kontakt med nordmenn som gir dem en dominant språkopplæring. I Oslo har vi tusenvis av ungdom som bare kan snakke kebabnorsk . Vi har også tusenvis av innvandrerungdom med liten homseveske under armhulen som selger narkotika. Alt vil bare bli mer ekstremt i Oslo dessverre. Kebabnorsken er et forvarsel om dette Jeg vet ikke hvordan det er utenfor Oslo, da jeg selv bor i Oslo. Har aldri opplevd at noen har henvendt seg til meg på "kebabnorsk". Hvordan vet du at de ikke kan norsk? Bare fordi noen tuller litt med verbplassering betyr ikke at de ikke kan gjøre seg forstått? Språk er knyttet til sosial identitet og det som er spennende med akkurat "kebabnorsk" (er ikke så glad i det ordet) er at det endrer seg såpass raskt. Tror et større problem i Oslo er alle bartenderne fra England og Australia som har bodd her i mange år, men som ikke gidder å lære norsk fordi alle forstår engelsk uansett "Ungdommer kan likevel snakke standardisert norsk om de vil. Det oppdaget språkforskerne da de intervjuet dem. Seg imellom valgte de å snakke «feil» og la inn mange forsterkende ord, som wolla (arabisk: å sverge ved Allah). Med forskerne snakket de «vanlig» norsk." https://forskning.no/barn-og-ungdom-kultur-sprak/hva-er-kebabnorsk-i-dag/286860 Ja, det er et problem når bare 10% av klassen er norske, men hva skal ungdommen gjøre med det? Det må regjeringa finne en løsning på. Anonymkode: 7342b...d05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå