Gå til innhold

Urinveisinfeksjon som ikke går over


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt symptomer på UVI siden begynnelsen av året, men har ikke kommet noen vei ved å kontakte legekontoret. Leverte en urinprøve, men testen slo ikke ut, den ble så levert til dyrkning siden lab-damen mente det jo var en sterk lukt av urinen. Men hørte ikke noe mer om det, så regner med det ikke ga utslag der heller.

Noen som har opplevd det samme, tips/råd?

Anonymkode: 3b353...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når leverte du urinprøven? Var det på begynnelsen av året,da problemet oppsto?

Anonymkode: 58715...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, leverte prøven for noen uker siden. Jeg har vært vant til at UVI har gått over av seg selv tidligere.

Anonymkode: 3b353...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt lege på nytt da. Om urinprøven ikke ga utslag for noen uker siden,kan den gjøre det nå. Eller det kan være noe annet!

Vi er snart ferdig med den 5.mnd i dette året,og du har plagdes siden begynnelsen,sånn kan du ikke ha det. Ring legen din på mandag. 

Anonymkode: 58715...55c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du bare fått feil antibiotika. Jeg hadde også en svært langvarig uvi, men da jeg fikk den riktige kuren for den bakterien jeg hadde, ble jeg kvitt uvi'en. 

Jeg vasker meg i underlivet med vaskeklut. Det har også hjulpet mot uvi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Honey Dew skrev:

Da har du bare fått feil antibiotika. Jeg hadde også en svært langvarig uvi, men da jeg fikk den riktige kuren for den bakterien jeg hadde, ble jeg kvitt uvi'en. 

Jeg vasker meg i underlivet med vaskeklut. Det har også hjulpet mot uvi.

Jeg har ikke fått noe antibiotika for dette, siden testene ikke ga utslag på prøven jeg leverte. 

Anonymkode: 3b353...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke fått noe antibiotika for dette, siden testene ikke ga utslag på prøven jeg leverte. 

Anonymkode: 3b353...d60

Ånei. Siden prøvene ikke var positive, regner jeg med at du ikke har uvi, men kanskje noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig at testen ikke var positiv..Jeg opplever en svie etter at jeg har tisset, spesielt om det er en stund siden sist. Og urinen lukter veldig sterkt om morgenen. Det skulle jo tilsi at det er UVI det dreier seg om..

Anonymkode: 3b353...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er merkelig at testen ikke var positiv..Jeg opplever en svie etter at jeg har tisset, spesielt om det er en stund siden sist. Og urinen lukter veldig sterkt om morgenen. Det skulle jo tilsi at det er UVI det dreier seg om..

Anonymkode: 3b353...d60

Det kan ikke være sopp da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt symptomer på UVI siden begynnelsen av året, men har ikke kommet noen vei ved å kontakte legekontoret. Leverte en urinprøve, men testen slo ikke ut, den ble så levert til dyrkning siden lab-damen mente det jo var en sterk lukt av urinen. Men hørte ikke noe mer om det, så regner med det ikke ga utslag der heller.

Noen som har opplevd det samme, tips/råd?

Anonymkode: 3b353...d60

Jeg har det sånn når jeg har nyresten, eller nyregrus. Det føles som en uvi selv om prøvene er negative. Går ikke over før stenen er ute for meg.

Anonymkode: f400e...0f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er merkelig at testen ikke var positiv..Jeg opplever en svie etter at jeg har tisset, spesielt om det er en stund siden sist. Og urinen lukter veldig sterkt om morgenen. Det skulle jo tilsi at det er UVI det dreier seg om..

Anonymkode: 3b353...d60

Lukt er ikke synonymt med urinveisinfeksjon, det er en myte :) Det kan være at den bare er konsentrert. Svie kan være så mangt, det kan være hudproblemer, kjønnssykdom, eller andre ting som ikke har noe med bakterier i selve urinen å gjøre. Det kan også være at urinen som ble dyrket ikke inneholdt bakterier (stått kort tid i blæren). Ville tatt kontakt med lege på nytt. 

Typisk for urinveisinfeksjon er at det gjør vondt å tisse, at man må tisse lite og ofte. Noen har andre symptomer, men det er hovedtrekkene. Ta en ny urinprøve etter at du ikke har tisset på en stund, sjekk deg for kjønnssykdommer også hvis det kan være relevant, og snakk med legen.

Anonymkode: 79082...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det samme som deg i fjor. Det gikk over da jeg fikk riktig antibiotikakur. Kjøp deg sånne urinstix som du kan tisse på for å sjekke om det er noe i urinen når du merker symptomer. Og ta med morgenurin til legen. 

https://www.testhelsen.no/produkt/urinstix/urinstix-10

Anonymkode: beb61...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lukt er ikke synonymt med urinveisinfeksjon, det er en myte :) Det kan være at den bare er konsentrert. Svie kan være så mangt, det kan være hudproblemer, kjønnssykdom, eller andre ting som ikke har noe med bakterier i selve urinen å gjøre. Det kan også være at urinen som ble dyrket ikke inneholdt bakterier (stått kort tid i blæren). Ville tatt kontakt med lege på nytt. 

Typisk for urinveisinfeksjon er at det gjør vondt å tisse, at man må tisse lite og ofte. Noen har andre symptomer, men det er hovedtrekkene. Ta en ny urinprøve etter at du ikke har tisset på en stund, sjekk deg for kjønnssykdommer også hvis det kan være relevant, og snakk med legen.

Anonymkode: 79082...378

Jeg må ikke tisse lite og ofte, men det er helt klart akkurat samme følelsen av svie som andre ganger jeg har hatt UVI. Og lukten er ikke slik vanlig konsentrert urin, som er vanlig på morgenen, men søtlig og veldig sterk. 

Anonymkode: 3b353...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må ikke tisse lite og ofte, men det er helt klart akkurat samme følelsen av svie som andre ganger jeg har hatt UVI. Og lukten er ikke slik vanlig konsentrert urin, som er vanlig på morgenen, men søtlig og veldig sterk. 

Anonymkode: 3b353...d60

Les litt om IC hvis du ikke får utslag på UVI. Jeg måtte bo i England før jeg traff en lege som kunne diagnostisere riktig. Legene i Norge kan absurd lite om IC.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Interstitial_cystitis

Anonymkode: c7b83...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klamydia eller microplasma, kan gi UVI lignende symptomer, men vil ikke slå ut på UVI test. 

Har du blitt testet for kjønnssykdommer? 

Anonymkode: 926dc...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...