Gå til innhold

Gravid, taushetsplikt brutt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er snart 40 år og  gravid med vårt fjerde barn. Har en høy utdanning innen helsevesen i en mindre bygd og de fleste i bygda vet hvem jeg er. For noen dager siden møtte jeg en bekjent som har en mor som jobber på mikrobiologisk avdeling  på det lokale sykehuset. Han gratulerte meg med graviditeten som han kjente til via prøvesvar som mor hadde sett. Det er så drøyt, jeg finner knapt ord. Dette er utvilsomt et alvorlig brudd på taushetsplikten. Men så kommer min dårlige samvittighet inn. Damen er 60 +. Hun  risikerer å miste jobben hvis jeg går videre med dette. Jeg er rasende, men synes samtidig dette er vanskelig. Det er et lite lokalmiljø og det ble uansett fort kjent at jeg er gravid. (via ungene :)) Har vært i kontakt med Helsetilsynet som mener at dette er en en meget alvorlig sak. Gå videre eller ikke? Er det verdt det? Vil få store konsekvenser for både henne og meg. Hvor langt skal rettferdigheten strekkes? 

 

Anonymkode: 385f3...98b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg ville gått utenom Helsetilsynet, men bedt leder ta en prat med henne ift alvorlighetsgrad og mulige følger.

Anonymkode: 55336...d15

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke gått rettens vei for min egen skyld først og fremst. Hørtes ut som et endeløst drama. Sannheten om graviditeten kommer jo ut før eller senere. Så de som vet om det er det jo ikke så mye å gjøre med. 

Anonymkode: 16c96...0a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring damen og ta en rolig prat med henne om hvor sjokkert du ble. Da blir hun satt på plass men kommer unna med skammen. Eventuelt klager du det inn. Tror nok ikke hun mister jobben av den grunn.

Anonymkode: bd2ac...e4e

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld fra. Denne personen må forstå at slike hendelser får konsekvenser. Regner med at hun deler denne typen informasjon om andre også. Slike folk som henne må bort fra den typen arbeid. Om du er 60 år er ikke noe du skal måtte bry deg om. Det er hun selv som har valgt å gjøre det, og da må hun tåle konsekvensene. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du et ansvar utover deg selv. 

En ting er en graviditet, som er en positiv nyhet, og straks ville blitt kjent uansett. Men - hva om det neste gang er noe alvorlig, eller flaut, som sprer seg på bygda. 

Hun mister neppe jobben for dette. Men samtidig, jeg vet hvordan bygdedyret kan være, så forstår at du synes det er ubehagelig for egen del å ta det videre. 

Anonymkode: 2d88f...f49

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke gått rettens vei for min egen skyld først og fremst. Hørtes ut som et endeløst drama. Sannheten om graviditeten kommer jo ut før eller senere. Så de som vet om det er det jo ikke så mye å gjøre med. 

Anonymkode: 16c96...0a0

Ikke nødvendigvis. Ts kan for eksempel ha planer om å avbryte svangerskapet for alt en vet.

Dette er sensitive helseopplysninger som er spredt. Det er ikke ok, 60 år eller ikke. Hva om fru Olsen har testet positivt på HIV, og herr Nilsen på klamydia (enda han har vært gift med samme dame i 15 år). 

Skjønner det kan være vanskelig å gå videre med dette, særlig hvis du har en relasjon til sønnen, men det er naivt å tro at dette var en engangshendelse. Hvis du orker, ville jeg meldt fra. 

Anonymkode: d8922...03a

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fornuftige svar. Jeg er xxx i nabobygda og er selvsagt ekstremt opptatt av å overholde taushetsplikten. Har landet på at jeg ikke har lyst til å konfrontere vedkommende siden så mange kjenner meg. (vedkommende har fått en en anonym tilbakemelding) Kjenner likevel på ubehaget overfor andre. Taushetsplikten er hellig. Jeg er livredd for å bryte den. 

Endret av Gulleplutt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er som sagt viktig for meg at vedk. får en advarsel. først og fremst med tanke på andre.Taushetsplikten er hellig. 

Anonymkode: 385f3...98b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

14 minutter siden, Gulleplutt skrev:

Takk for fornuftige svar. Jeg er xxx i nabobygda og er selvsagt ekstremt opptatt av å overholde taushetsplikten. Har landet på at jeg ikke har lyst til å konfrontere vedkommende siden så mange kjenner meg. (vedkommende har fått en en anonym tilbakemelding) Kjenner likevel på ubehaget overfor andre. Taushetsplikten er hellig. Jeg er livredd for å bryte den. 

Skjønner deg godt, hadde ikke orka å bruke graviditeten min på det der. 

Anonymkode: 16c96...0a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde meldt fra i rette kanaler, ikke konfrontert personlig. Da løper saken sin vante gang, uten at det er din jobb å holde det gående. Man kan jo bare lure på hva annet hun deler om pasienter ut fra prøvesvar, det være seg sykdommer man ikke ønsker at hele bygda skal vite om, utelukkelsesprøver eller graviditet. Var jo ikke sikker du skulle beholde barnet heller, meget ubehagelig at hun da sprer info. Du MÅ melde videre, det er ikke greit å bryte taushetsplikten på denne måten. Hvilke konsekvenser det får for henne er mindre relevant, sannsynligvis får hun max en advarsel fra helsetilsynet, men blir det alvorligere reaksjoner er det kun hennes egen feil. Er også helsepersonell forresten. 

Anonymkode: 63dc4...207

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har nå konferert med en kollega som er fylkeslege. Vedk. står definitivt i fare for å miste jobben sin, men ikke i første omgang. Det skjer imidlertid ikke siden hun er såpass gammel, så fremt det ikke dukker opp andre saker. 

Etter å ha vurdert mye att og fram har jeg bestemt meg for å melde saken til Helsetilsynet. Ikke for min egen del, men for andres. Jeg jobber selv som xx i et lite bygdemiljø og taushetsplikten er hellig. 

Takk for innspill. 

 

Endret av Gulleplutt
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte å skrive at taushetsplikten er hellig!

(😂)

Anonymkode: a15ca...830

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Gulleplutt skrev:

 

Etter å ha vurdert mye att og fram har jeg bestemt meg for å melde saken til Helsetilsynet. Ikke for min egen del, men for andres. Jeg jobber selv som xx i et lite bygdemiljø og taushetsplikten er hellig. 

Takk for innspill. 

 

Dette! 

Bra du ikke er en som ser vekk og dermed tilrettelegger for at folk skal få fortsette med å gi bæng i taushetsplikt. 

Anonymkode: 4fed5...634

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være gravid er jo en positiv nyhet og det syntes sikkert "tysteren" også, men jeg er enig med de andre over meg som skriver at dette må rapporteres.

Deretter hadde jeg nok skrevet eller ringt til vedkommende og fortalt at jeg har fått vite via hennes sønn at jeg er gravid, og at dette er noe jeg ikke setter pris på selv om det er en positiv nyhet, og at hun har brutt taushetsplikten og at dette er alvorlig for hennes stilling. Jeg er litt konfliktsky så jeg hadde nok gruet meg for å ta dette opp med henne i og med at hun er en godt voksen kvinne som jeg hadde kjent og som jeg sikkert hadde hatt et godt kollegialt forhold til. Men hun må få beskjed. Neste gang kan det være at hun sprer rykter om at noen hun kjenner har kreft. 

Anonymkode: 08abf...0ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å være gravid er jo en positiv nyhet og det syntes sikkert "tysteren" også, men jeg er enig med de andre over meg som skriver at dette må rapporteres.

Deretter hadde jeg nok skrevet eller ringt til vedkommende og fortalt at jeg har fått vite via hennes sønn at jeg er gravid, og at dette er noe jeg ikke setter pris på selv om det er en positiv nyhet, og at hun har brutt taushetsplikten og at dette er alvorlig for hennes stilling. Jeg er litt konfliktsky så jeg hadde nok gruet meg for å ta dette opp med henne i og med at hun er en godt voksen kvinne som jeg hadde kjent og som jeg sikkert hadde hatt et godt kollegialt forhold til. Men hun må få beskjed. Neste gang kan det være at hun sprer rykter om at noen hun kjenner har kreft. 

Anonymkode: 08abf...0ae

Det vet man da ikke.

Anonymkode: b8223...494

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dævendøtte
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er snart 40 år og  gravid med vårt fjerde barn. Har en høy utdanning innen helsevesen i en mindre bygd og de fleste i bygda vet hvem jeg er. For noen dager siden møtte jeg en bekjent som har en mor som jobber på mikrobiologisk avdeling  på det lokale sykehuset. Han gratulerte meg med graviditeten som han kjente til via prøvesvar som mor hadde sett. Det er så drøyt, jeg finner knapt ord. Dette er utvilsomt et alvorlig brudd på taushetsplikten. Men så kommer min dårlige samvittighet inn. Damen er 60 +. Hun  risikerer å miste jobben hvis jeg går videre med dette. Jeg er rasende, men synes samtidig dette er vanskelig. Det er et lite lokalmiljø og det ble uansett fort kjent at jeg er gravid. (via ungene :)) Har vært i kontakt med Helsetilsynet som mener at dette er en en meget alvorlig sak. Gå videre eller ikke? Er det verdt det? Vil få store konsekvenser for både henne og meg. Hvor langt skal rettferdigheten strekkes? 

 

Anonymkode: 385f3...98b

En venninne av meg var hos legen og fikk bekreftet en graviditet. Noen dager senere møter mannen hennes legesekretæren på butikken og hun gratulerer ham med barnet.

Dagen etter var hun uten jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nylig oppdaget at jeg var gravid, og skulle til tannlegen. Der ba jeg om å unngå røntgen pga graviditet. Senere samme dag var min mor hos tannlegen og, tilfeldigvis. Tannlegen gratulerer da mamma som kommende mormor. Mamma visste jo ingenting om at jeg var gravid... Dette er ei lita bygd, og vi kjenner alle hverandre godt. Tannlegen ringte meg opp og ba meg om unnskyldning. Jeg aksepterte det, og gjorde ikke noe mer med det. Kunne sikkert ridd en kjepphest og holdt knallhardt på å melde tannlegen, men dette så jeg på som en menneskelig svikt. Syns ikke det var så fryktelig heller, faktisk. Hadde taushetsplikten blitt brutt ved at noen hadde plapra rundt om byller i underlivet, ei fortid som prostituert, rusmisbruk, psykisk sykdom, o.l til uvedkommende syns jeg faktisk er mye verre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

For meg spiller det ingen rolle om det er en positiv nyhet eller ikke. Man må - også i små bygder - ha sikkerhet for at opplysninger og resultater av prøvesvar man deler med helsepersonell i forbindelse med undersøkelser forblir innenfor helsevesenet. Det kan ikke være sånn at forsnakkelser ses over med fordi det ikke nødvendigvis har en negativ konsekvens.

Nå er kjønnssykdommer nevnt her, og det er lett å tenke at hvis noen har vært utro så fortjener de ikke bedre. Men hvor langt skal vi strekke den? Må moren min få vite at jeg har gjennomført en behandling som hun ikke trenger å vite noe om? Må naboen min få vite at jeg har tatt abort? Må onkelen min få kjennskap til at jeg blir behandlet for X sykdom? Eller kan jeg få lov å velge selv hvem jeg deler disse opplysningene med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...