Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min baby har så mye mageknip (ja jeg er melkefri, VELDIG melkefri i 11 uker nå). Om dagene går det som regel greit, men når han sover (også på dagen) så våkner han opp klynkende, og om kvelden spesielt griner han pga smerter. Jeg prøver å ta beina opp mot magen, men da skriker han til... Skikkelig mageknip (luftsmerter).. Ikveld var det ille, kom bare en liten promp ut, så jeg ga en paracet. Det virket som om han hadde det så vondt (man hører det jo på grininga....), så kanskje han klarer å få ut litt senere uten at det er skjærende smerter.. Er det veldig dumt av meg? 

Jeg er flink til å få han til å rape etter hvert måltid, litt dårligere på natten (Umulig pga så slapp), men magegreiene starter før neste måltid han ellers ikke raper etter. Hvorfor? Det er så rutinert, det er alltid 21/22 tiden på kvelden det starter. Også igjen kl 23, 23:30. Hver kveld, noen ganger mindre smerter, noen ganger mer. 

Tidligere (de første 3,5 mnd) så starta han hylskriking i 21/22 tiden på kvelden og grein 3 t, HVER kveld. Akkurat det har gitt seg, men det er tydeligvis at det er noe som skjer rundt dette klokkeslettet. Føler han fortsatt har denne «kolikken», bare i en «større baby» variant med mindre ustyrlig gråting. 

Har også lagt merke til at magen bråker endel, noe den gjorde veldig mye idag = mer smerter ikveld virket det som.. Jeg har vært hos kiropraktor og barnelege men ingen har en forklaring til meg. Eller teori. 

Han bader hver kveld, der jeg masserer litt. Har innarbeidet rutine med å trekke beina opp mot magen støtt og stadig, og trykker litt på magen for å sjekke om det er noe forstoppelse (noe det aldri er fordi jeg ammer fullt, men likevel sjekker alt). Når jeg trykker litt så lager det surklete lyd, vet ikke om det er luft eller bare melka heh om det er relevant. Er desperat etter råd.

Hjelp? Noen som har vært i samme? Når blir det bedre? Fortsatt umodent tarmsystem..? (Baby er født 3 timer før termin så ganske på tiden) 

Anonymkode: 8963d...c3b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er dumt å gi en 11 uker gammel baby paracet uten å ha vært i kontakt med lege. Når det heller ikke foreligger feber er det gjerne litt unødvendig med paracet. Du kan ikke gi det hver gang baby viser tegn på mageknip. 

Anonymkode: 6c1f5...c98

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er dumt å gi en 11 uker gammel baby paracet uten å ha vært i kontakt med lege. Når det heller ikke foreligger feber er det gjerne litt unødvendig med paracet. Du kan ikke gi det hver gang baby viser tegn på mageknip. 

Baby er ikke 11 uker 😆 4,5 mnd.

Jeg gir ikke ofte paracet altså, men synes det var så grusomt ikveld, og jeg var 100% sikker på at dette var mageknip for bare å holde han på såvidt magen HYLskrek han av. 

- ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff det høres slitsomt ut for deg og baby. Får baby ligge mye på magen? Prøvd å bære han i kolikkgrepet?

Anonymkode: 6b21a...764

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Baby er ikke 11 uker 😆 4,5 mnd.

Jeg gir ikke ofte paracet altså, men synes det var så grusomt ikveld, og jeg var 100% sikker på at dette var mageknip for bare å holde han på såvidt magen HYLskrek han av. 

- ts

Beklager, leste helt feil. Men synes fortsatt ikke noe om at du gir Paracet pga mageknip. Har du snakket med lege om det?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff det høres slitsomt ut for deg og baby. Får baby ligge mye på magen? Prøvd å bære han i kolikkgrepet?

Baby ligger masse på magen på dagtid, lært seg å rulle så med en gang han legges ned ruller han av gårde. Er umulig å ha han på ryggen, føler han må slappe av i nakken litt og ikkesant haha. 

Ja jeg prøver kolikkgrepet når det kommer slike «akutte» smerter, men det gjør alt verre. Virker bare som om det gjør dritvondt for han istedenfor, det som funker er bæresele. Det blir ikke like mye press mot magen, men litt.

- ts

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, leste helt feil. Men synes fortsatt ikke noe om at du gir Paracet pga mageknip. Har du snakket med lege om det?

Jeg har ikke pratet med lege om paracet bruken, jeg skal ta det opp på HS på neste kontroll nå snart da. Er første gang jeg har brukt paracet mot noe annet enn feber, googlet meg litt og det skal nok gå greit. 

Vet du om det er noe spesiell grunn for at man ikke skal gi paracet med mindre det virkelig er nødvendig? Jeg kan selvsagt allmennkunnskapen om paracet, men på baby tenker jeg. 

- ts

AnonymBruker
Skrevet

Fikk lest litt mer på det ang paracet, og det virker helt innafor å gi paracet så lenge jeg holder anbefalt døgndose. Ved store smerter (som kan «behandles») så trenger han ikke lide unødvendig, da kan han få en paracet der og da for å lindre 😊 

- ts 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fikk lest litt mer på det ang paracet, og det virker helt innafor å gi paracet så lenge jeg holder anbefalt døgndose. Ved store smerter (som kan «behandles») så trenger han ikke lide unødvendig, da kan han få en paracet der og da for å lindre 😊 

- ts 

https://www.dagbladet.no/tema/forsiktig-med-paracetamol/63068866

Snakk med lege du. Aldri hørt om noen som gir Paracet ved mageknip til så små babyer. Paracet har ingen effekt mot mageknip, så du utsetter bare den lille kroppen for medisin uten grunn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler bæresele, bevegelsene er bra for magen og lar baby slappe av.

Anonymkode: a6f6b...153

AnonymBruker
Skrevet

Skal selvfølgelig ta dette opp med lege uansett hva jeg tolker på nett. Takker for svar! 

Bæresele blir brukt hyppig, hadde krepert uten. Det roer ja 😊 Det roer bare ikke på det aller verste, for da funker ingenting. 

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Baby ligger masse på magen på dagtid, lært seg å rulle så med en gang han legges ned ruller han av gårde. Er umulig å ha han på ryggen, føler han må slappe av i nakken litt og ikkesant haha. 

Ja jeg prøver kolikkgrepet når det kommer slike «akutte» smerter, men det gjør alt verre. Virker bare som om det gjør dritvondt for han istedenfor, det som funker er bæresele. Det blir ikke like mye press mot magen, men litt.

- ts

Hmm skjønner. Hvordan er det med raping under måltid? Stresser baby under måltid? Svelger mye luft? Har du forsøkt å føre dagbok over det du spiser? 

AnonymBruker
Skrevet

Paracet binder væske i kroppen og kan bli ekstremt dehydrerende om man ikke får i seg nok væske i forbindelse. Så om babyen din Har mageknip, så gjør Paracet det verre....

Anonymkode: 840b4...e82

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm skjønner. Hvordan er det med raping under måltid? Stresser baby under måltid? Svelger mye luft? Har du forsøkt å føre dagbok over det du spiser? 

Raping under måltid er nyttesløst da han er ferdig på 4-5 minutt, vil ikke si at han stresser, bare spiser seg fort ferdig også gode rap etterpå. Veldig aktiv krabat og mye mageligging, så det kommer noen rap etter det og. Og fis såklart. Svelger kun mye luft når jeg har mye melk, så passer på at hvis puppen er full så får jeg utdrivning i gang først og/eller pumper ut noe formelk først. Vet pumping ikke er bra for overproduksjon, men det er ofte mye melk særlig hvis han har hatt økedøgn (noe han strengt tatt ikke behøver for det er mer enn nok 😆). Kronisk intervallammer. Tungebånd er sjekket av en kyndig. 

Jepp, jeg har matdagbok. Jeg finner fortsatt ikke ut om det er noe jeg spiser. Skal han reagere på ris, kylling og vegansk saus liksom...? Uff jeg blir gal. Sitronsaft har jeg drukket endel av, men ærlig talt så kan det da ikke påvirke? 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Paracet binder væske i kroppen og kan bli ekstremt dehydrerende om man ikke får i seg nok væske i forbindelse. Så om babyen din Har mageknip, så gjør Paracet det verre....

Etter paraceten sov han som en stein, og våknet ikke før kl 10 idag (Det er veldig sent for han altså). Jeg våknet opp mange ganger, hver time omtrent. Kroppen min er ikke vandt til å sove merka jeg. Han spiste som normalt igjennom natten, men ikke oppvåkning utenom det. Helt rolig! Om ikke det var magen så var det noe annet paraceten hjalp på.... 

- ts

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til info: Når vi stod opp idag var han kjempe blaut, og bleia var stappfull. Alt gikk fint! Skal ta det opp med lege såklart. 

- ts

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Raping under måltid er nyttesløst da han er ferdig på 4-5 minutt, vil ikke si at han stresser, bare spiser seg fort ferdig også gode rap etterpå. Veldig aktiv krabat og mye mageligging, så det kommer noen rap etter det og. Og fis såklart. Svelger kun mye luft når jeg har mye melk, så passer på at hvis puppen er full så får jeg utdrivning i gang først og/eller pumper ut noe formelk først. Vet pumping ikke er bra for overproduksjon, men det er ofte mye melk særlig hvis han har hatt økedøgn (noe han strengt tatt ikke behøver for det er mer enn nok 😆). Kronisk intervallammer. Tungebånd er sjekket av en kyndig. 

Jepp, jeg har matdagbok. Jeg finner fortsatt ikke ut om det er noe jeg spiser. Skal han reagere på ris, kylling og vegansk saus liksom...? Uff jeg blir gal. Sitronsaft har jeg drukket endel av, men ærlig talt så kan det da ikke påvirke? 

Etter paraceten sov han som en stein, og våknet ikke før kl 10 idag (Det er veldig sent for han altså). Jeg våknet opp mange ganger, hver time omtrent. Kroppen min er ikke vandt til å sove merka jeg. Han spiste som normalt igjennom natten, men ikke oppvåkning utenom det. Helt rolig! Om ikke det var magen så var det noe annet paraceten hjalp på.... 

- ts

Selvfølgelig blir en baby rolig av Paracet, han blir jo nesten sløvet ned. Men du kan jo ikke bruke det for at baby skal sove bedre 🙈

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig blir en baby rolig av Paracet, han blir jo nesten sløvet ned. Men du kan jo ikke bruke det for at baby skal sove bedre 🙈

Nei, det var ikke intensjonen. Det var pga smerter som sagt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...