SoWhat? Skrevet 15. mai 2020 #1 Skrevet 15. mai 2020 Jeg husker jeg en gang sa til en venninne : har jeg ikke fått angst til nå, så vil jeg aldri få det. Vel. Karma slo meg i bakhodet der gitt. For de siste månedene så har jeg virkelig få kjenne på det. Har funnet ut at frisk luft og å høre andre hjelper mye. Men det som beroliger meg mest er å kjøre bil. Da må bare fokuset være et annet sted enn på meg selv. Kjørte en time på E6 ista! Nøt hvert sekund! Og føler meg fin igjen nå. Hva hjelper dere andre som angsten tar tak i noen ganger?
Silva Pluvialis Skrevet 15. mai 2020 #2 Skrevet 15. mai 2020 (endret) . Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel 7
SoWhat? Skrevet 15. mai 2020 Forfatter #3 Skrevet 15. mai 2020 5 minutter siden, Gorilla skrev: Unngåelse... men vet at det ikke er den riktige løsningen, så jeg skal ikke anbefale deg å begynne med det. Hva betyr det?
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #4 Skrevet 15. mai 2020 Unngåelse her også, men så har jeg unnvikende personlighetsforstyrrelse da, så er ikke den rette til å dele tips 😂 Det går i mye vasking av hus når angsten er som verst. Og mye tv, film og bøker. Eneste som funker. Når ting er skikkelig ille og panikkangsten slår inn så er det bare valium som funker. Anonymkode: 67803...e5d 1
SoWhat? Skrevet 15. mai 2020 Forfatter #5 Skrevet 15. mai 2020 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unngåelse her også, men så har jeg unnvikende personlighetsforstyrrelse da, så er ikke den rette til å dele tips 😂 Det går i mye vasking av hus når angsten er som verst. Og mye tv, film og bøker. Eneste som funker. Når ting er skikkelig ille og panikkangsten slår inn så er det bare valium som funker. Anonymkode: 67803...e5d Kan dere forklare hva unngåelse betyr? Ja, bøker kan hjelpe! Og TV også, men da må det være rett program. Av alle ting så liker jeg "Sinnasnekkeren" 😄 får meg til å se andres problemer, og tenker at jeg hadde "klikka" ved å ha så mye uferdig osv med leilighet/hus. Og så blir jeg så glad når de får hjelp. Skikkelig banalt 🙂 Ellers blir jeg mer sånn "frys". Jeg klarer ikke å få gjort så mye. Men å bake/lage mat hjelper. Heldigvis Alt som krever fokus Syns du er "heldig" som får vasket! Kanskje feil uttrykk men... Endret 15. mai 2020 av SoWhat?
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #6 Skrevet 15. mai 2020 Grounding. Jeg fokuserer på det jeg ser, lukter, føler (ta på) og hører. Ofte bare en ting om gangen. Musikk. Pusting. Trening. Fokus: En ting om gangen. Ev å gjenta en trøstende eller meningsløs frase. Når jeg unngår, vokser angsten, det kan jeg ikke tillate - men det er vanskelig. Jeg har PTSD/KPTSD og har angst for menn, uforutsette hendelser/alle situasjoner jeg ikke kan kontrollere, å bli tatt på, barneskrik/rop og aggresjon. Anonymkode: e1248...4f4 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #7 Skrevet 15. mai 2020 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Kan dere forklare hva unngåelse betyr? Unngåelse betyr at man unngår det som gir angst. Jeg får for eksempel angst når Dørklokke ringer og jeg ikke vet hvem det er. Unngåelse vil da være at jeg fryser fast i sofaen/gjemmer meg og ikke åpner døra. Om jeg reiser meg og åpner døra selv om jeg er vettskremt så utfordrer jeg angsten min. Unngåelse gjør angsten verre, sånn generelt, men det er vanskelig og slitsomt å ikke unngå den. Anonymkode: e1248...4f4 9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #8 Skrevet 15. mai 2020 2 minutter siden, SoWhat? skrev: Kan dere forklare hva unngåelse betyr? Ja, bøker kan hjelpe! Og TV også, men da må det være rett program. Av alle ting så liker jeg "Sinnasnekkeren" 😄 får meg til å se andres problemer, og tenker at jeg hadde "klikka" ved å ha så mye uferdig osv med leilighet/hus. Og så blir jeg så glad når de får hjelp. Skikkelig banalt 🙂 Ellers blir jeg mer sånn "frys". Jeg klarer ikke å få gjort så mye. Men å bake/lage mat hjelper. Heldigvis Alt som krever fokus Syns du er "heldig" som får vasket! Kanskje feil uttrykk men... Unngåelse betyr å unngå det som er vanskelig. Altså angsten. Jeg sitter ikke å kjenner på angsten, jeg sitter ikke å blir mer redd for symptomene angsten gir. Jeg unngår, ved å distrahere meg selv med film og bøker. Anonymkode: 67803...e5d 3
SoWhat? Skrevet 15. mai 2020 Forfatter #9 Skrevet 15. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Unngåelse betyr at man unngår det som gir angst. Jeg får for eksempel angst når Dørklokke ringer og jeg ikke vet hvem det er. Unngåelse vil da være at jeg fryser fast i sofaen/gjemmer meg og ikke åpner døra. Om jeg reiser meg og åpner døra selv om jeg er vettskremt så utfordrer jeg angsten min. Unngåelse gjør angsten verre, sånn generelt, men det er vanskelig og slitsomt å ikke unngå den. Anonymkode: e1248...4f4 Takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #10 Skrevet 15. mai 2020 Alkohol og/eller valium er dessverre det eneste som funker. Prøve å holde det på et minimum og heller bare stå i det Anonymkode: 2129d...b66 1
SoWhat? Skrevet 15. mai 2020 Forfatter #11 Skrevet 15. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grounding. Jeg fokuserer på det jeg ser, lukter, føler (ta på) og hører. Ofte bare en ting om gangen. Musikk. Pusting. Trening. Fokus: En ting om gangen. Ev å gjenta en trøstende eller meningsløs frase. Når jeg unngår, vokser angsten, det kan jeg ikke tillate - men det er vanskelig. Jeg har PTSD/KPTSD og har angst for menn, uforutsette hendelser/alle situasjoner jeg ikke kan kontrollere, å bli tatt på, barneskrik/rop og aggresjon. Anonymkode: e1248...4f4 Ok Takk for svar. Jeg har tenkt at jeg bør ta opp det med pust hos legen. At jeg lærer meg pusteteknikker da jeg tror på det. Det med fraser? Blir det litt sånn mediativt?? Legen mente jeg har en grad av PTSD firdi jeg ble livstruende skadd i en ulykke i oktober ifjor. Men mareritt osv har det blitt mange færre av, jeg tør ting jeg var redd for. Jeg tror dette har gått over til å "bare"(!) handle om angst. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #12 Skrevet 15. mai 2020 Fysisk aktivitet, enkelt og greit. Dette er ikke bare basert på anekdoter, men har god forankring i erfaringsbaserte studier. Kan anbefale boka "Kropp og sinn" av Egil W. Martinsen hvis du har lyst å lære mer om temaet. Anonymkode: 9fb46...f73 1
SoWhat? Skrevet 15. mai 2020 Forfatter #13 Skrevet 15. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alkohol og/eller valium er dessverre det eneste som funker. Prøve å holde det på et minimum og heller bare stå i det Anonymkode: 2129d...b66 Ok ❤️
Kniv & gaffel Skrevet 15. mai 2020 #14 Skrevet 15. mai 2020 Lydbøker, radio, podcast eller musikk. Det avleder tankene og roer meg ned. Det kan også hjelpe å fokusere på én og én ting om gangen. For eksempel hvis jeg sliter med å komme meg ut av huset, hjelper det å konsentrere meg om hver ting jeg skal gjøre slik som å ta på jakke og sko, finne fram nøklene og låse døra. 1
SoWhat? Skrevet 15. mai 2020 Forfatter #15 Skrevet 15. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fysisk aktivitet, enkelt og greit. Dette er ikke bare basert på anekdoter, men har god forankring i erfaringsbaserte studier. Kan anbefale boka "Kropp og sinn" av Egil W. Martinsen hvis du har lyst å lære mer om temaet. Anonymkode: 9fb46...f73 Jeg har hatt en periode tidligere ett er en hendelse jeg ble utsatt for av en eks. Og da flyttet jeg rett og slett ut på en bygd hvor jeg gikk og gikk i skauen og langs strendene. Jeg vet det hjelper 🙂 men nå sliter jeg veldig med muskulaturen også. Har en idrettsskade, og når det blusser opp nå, er det helt jæ... Så da får jeg heller kjøre bil, med vinduene åpne. Takk for boktips!
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #16 Skrevet 15. mai 2020 Gjør noe som gir deg mestring og som gir mening. Det vil du vokse på. Prøv å hold på rutiner i hverdagen som jobb og aktiviteter. Kosthold og søvn. finn ut hva som utløser angsten sammen med en terapeut. Er det angst for angsten? Eller er det angst pga ting som har skjedd eller en situasjon du står i? Åpenhet til en nær venninne eller familie kan hjelpe. Ikke skam deg over angsten. Veldig. Veldig mange har angst i perioder. Anonymkode: 52676...2aa 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #17 Skrevet 15. mai 2020 Jeg røyker "urter", for det er lovlig her hvor jeg bor. Det er også en av de største årsakene til at jeg fortsatt bor her, og ikke har flyttet tilbake til Norge. Bortsett fra det så er det manglende sosialisering som gir meg angst. Takler ikke å være alene, og det funker dårlig for en som har vært alene i 43 år. Så jeg må egentlig treffe en venn da, men har bare ikke særlig med venner, så da ender det som oftest med at jeg setter på en komedie på Netflix, eller binger en sitcom. Et eller annet som gjør at jeg må le, og som får tankene bort fra den jævlige ensomheten. Det funker til et visst punkt, før jeg rett og slett må ha omsorg og omtanke fra noen som er glad i meg. Det som derimot funker dårlig da er 63 dager med lockdown. Det funker faktisk jævlig dårlig. Anonymkode: 737cc...59c 4
SoWhat? Skrevet 15. mai 2020 Forfatter #18 Skrevet 15. mai 2020 3 minutter siden, Kniv & gaffel skrev: Lydbøker, radio, podcast eller musikk. Det avleder tankene og roer meg ned. Det kan også hjelpe å fokusere på én og én ting om gangen. For eksempel hvis jeg sliter med å komme meg ut av huset, hjelper det å konsentrere meg om hver ting jeg skal gjøre slik som å ta på jakke og sko, finne fram nøklene og låse døra. Hører også på podcast, men får fader ikke til å høre på annet enn "Kvinneguidens venner " og "Jan Thomas og Einar blir venner" og hørt på de jeg vet hvem er i "Sånn er du" Fins så mange podcast, og er sikker på at det er mange interessante/morsomme. Men jeg klarer kun å høre på de jeg nevner her. Akkurat som tvangshandling 🙂 uff, mye rart en får for seg... Takk for svar! Jeg tenker over alle. Om det er noe jeg kan bruke. Jeg vil virkelig ikke bli "lammet av angst" Jeg vil jobbe med dette.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #19 Skrevet 15. mai 2020 Løpe, trening. Sex, masturbasjon. Alkohol (ikkje overdriv) Male fucked up figurative motiv Høre på høg musikk. Anonymkode: 3bfa8...3c6 1
SoWhat? Skrevet 15. mai 2020 Forfatter #20 Skrevet 15. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjør noe som gir deg mestring og som gir mening. Det vil du vokse på. Prøv å hold på rutiner i hverdagen som jobb og aktiviteter. Kosthold og søvn. finn ut hva som utløser angsten sammen med en terapeut. Er det angst for angsten? Eller er det angst pga ting som har skjedd eller en situasjon du står i? Åpenhet til en nær venninne eller familie kan hjelpe. Ikke skam deg over angsten. Veldig. Veldig mange har angst i perioder. Anonymkode: 52676...2aa Jeg tenkte ista at jeg er blitt svak. Det var ingen god tanke. Jeg skammer meg nok. Dessverre. Og det er tullete, jeg skjønner det. All den tid jeg aldri har sett ned på noen som sliter psykisk. Aldri! Så jeg tror jeg har fått litt selvforakt, og behandler meg selv mye verre enn hvordan jeg tenker om og behandler andre. Det er jo trist, og jeg må jobbe med litt av hvert her. Jeg kan få angst for angsten, men der prøver jeg å stoppe meg selv altså. Ikke så lett det greiene her. Er veldig takknemlig for dere som svarer her. Håper jo en kan hjelpe hverandre også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå