AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #1 Skrevet 15. mai 2020 De siste månedene har jeg ofte følt meg uvel og slapp, og jeg er syk «hele tiden». Sykdomsfølelsen er vanligvis knyttet til periodene hvor jeg også har forkjølelsessymptomer, men det er nesten hele tiden. Jeg blir bedre, så blir jeg raskt dårlig(ere) igjen. Trøttheten er der hele tiden, i varierende grad. Jeg kan være i fysisk aktivitet, og bli mindre trøtt etterpå. Jeg dro på fjelltur her om dagen, til tross for at jeg var syk og nyste mye. Underveis fikk jeg mer energi, men dagen etter var jeg veldig trøtt/slapp og kvalm. Dagen etter var jeg bedre igjen. Mitt generelle energinivå er lavt, men det henger kanskje sammen med depresjon, mye angst og anoreksi. Kan min sykdomsfølelse, og eventuelt mine forkjølelsessymptomer skyldes ME? Har lest at det er normalt å få f.eks sår hals, hovne lymfeknuter, og sykdomsfølelse ved ME. Jeg føler at jeg blir dårligere av å gå ut, og bevege meg. Er jeg bare hjemme så føler jeg meg bedre. Anonymkode: 84581...22b
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #2 Skrevet 15. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: De siste månedene har jeg ofte følt meg uvel og slapp, og jeg er syk «hele tiden». Sykdomsfølelsen er vanligvis knyttet til periodene hvor jeg også har forkjølelsessymptomer, men det er nesten hele tiden. Jeg blir bedre, så blir jeg raskt dårlig(ere) igjen. Trøttheten er der hele tiden, i varierende grad. Jeg kan være i fysisk aktivitet, og bli mindre trøtt etterpå. Jeg dro på fjelltur her om dagen, til tross for at jeg var syk og nyste mye. Underveis fikk jeg mer energi, men dagen etter var jeg veldig trøtt/slapp og kvalm. Dagen etter var jeg bedre igjen. Mitt generelle energinivå er lavt, men det henger kanskje sammen med depresjon, mye angst og anoreksi. Kan min sykdomsfølelse, og eventuelt mine forkjølelsessymptomer skyldes ME? Har lest at det er normalt å få f.eks sår hals, hovne lymfeknuter, og sykdomsfølelse ved ME. Jeg føler at jeg blir dårligere av å gå ut, og bevege meg. Er jeg bare hjemme så føler jeg meg bedre. Anonymkode: 84581...22b Me er en nevrologisk sykdom så man må ha ganske mange nevrologiske symptomer som ikke har noen annen forklaring på annen sykdom. Jeg har ME og sliter med nummenhet, hjertebank, synsforstyrrelse, mage/tarm-problematikk, øresus, svimmelhet, dirring i kroppen, vondt i kroppen, søvnproblemer, utmattelse, problemer med det kognetive og blodtrykksfall, sliter med lys og lyd. Føles som man er fyllesyk x 10. Angst og depresjon er også en av de tingene man utelukker før en Me diagnose settes fordi angst/depresjon kan ha mye av de samme symptomene som Me. Om jeg skal bruke meg selv som eksempel, så er jeg aldri symptomfri og føler meg som en herja skilpadde hele tiden og får økte symptomer så fort jeg gjør enkle ting som å lage litt middag eller hente posten og er mye liggende fordi jeg ikke orker noe annet. Noen ganger varer det økte symptomtrykket i timer, noen ganger dager eller uker. Da ligger man i en storm med symptomer og det er vondt å puste, prate og tenke. Men klart det finnes grader mellom de friskeste og de sykeste ME pasienten. Sånn umiddelbart så tenker jeg at du kanskje ikke har ME, men en eller annen utmattelse pga det du strever med. Men uansett, så må du få sjekket opp der lave energinivået ditt, om du har noen mangle feks? Du kan jo Google Canadakriteriene ved ME, det er disse som må være oppfylt og alt annet må være utelukket som grunn til disse symptomene før man kan sette en Me diagnose. Anonymkode: fa574...b43 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #3 Skrevet 15. mai 2020 Om jeg ikke tar helt feil, er ME en sykdom som diagnostiseres ved at andre årsaker til symptomene blir utelukket. Det er altså temmelig komplisert å sette diagnosen, og du får ikke satt den på et forum som dette. Du må snakke med fastlegen din. Anonymkode: 33f86...f79
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #4 Skrevet 15. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: De siste månedene har jeg ofte følt meg uvel og slapp, og jeg er syk «hele tiden». Sykdomsfølelsen er vanligvis knyttet til periodene hvor jeg også har forkjølelsessymptomer, men det er nesten hele tiden. Jeg blir bedre, så blir jeg raskt dårlig(ere) igjen. Trøttheten er der hele tiden, i varierende grad. Jeg kan være i fysisk aktivitet, og bli mindre trøtt etterpå. Jeg dro på fjelltur her om dagen, til tross for at jeg var syk og nyste mye. Underveis fikk jeg mer energi, men dagen etter var jeg veldig trøtt/slapp og kvalm. Dagen etter var jeg bedre igjen. Mitt generelle energinivå er lavt, men det henger kanskje sammen med depresjon, mye angst og anoreksi. Kan min sykdomsfølelse, og eventuelt mine forkjølelsessymptomer skyldes ME? Har lest at det er normalt å få f.eks sår hals, hovne lymfeknuter, og sykdomsfølelse ved ME. Jeg føler at jeg blir dårligere av å gå ut, og bevege meg. Er jeg bare hjemme så føler jeg meg bedre. Anonymkode: 84581...22b At du sliter med langvarige forkjølelsessymptomer, nyser, er slapp og sliten er ikke synonymt med ME. At du er i stand til å i det heletatt gå på fjellet utelukker vel ME fullstendig. Skal du ha ME mild grad så har du en funksjonsnedsettelse på minst 50%, som igjen reduserer deg så at fjellturer automatisk blir utelukket. ME-pasienter får heller ikke opplevelse av "mer energi" ved anstrengelser, heller tvert imot. Tror du bør gå til legen å ta blodprøver. Du kan ha alt mellom himmel og jord, som f.eks infeksjoner, bakterier, virus, lave vitaminer, matallergier, stoffskifte osv. At det er ME har jeg svært vanskelig for å tro. Utmattelse og trøtthet er ikke det samme som utmattelsen ME-pasienter har. Det er på et helt annet nivå. Skulle du til all overraskelse faktisk ha ME, så er veien dit lang. Absolutt ALT må utelukkes før en diagnose settes, og du må blant annet gjennom flere billedundersøkelser og via flere spesialistkonsultasjoner. Jeg tror med god samvittighet at du pr. nå ikke er noe ME-pasient. Men det kan utvikle seg. Dette kan bare være starten. Vær obs på det. Slutt å press kroppen din nå, den tåler det jo tydeligvis ikke. Slapp av, og ta det med ro. Ikke minst, oppsøk lege. Anonymkode: a1467...fd4 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #5 Skrevet 10. juli 2020 Funksjonsnedsettelse handler vel om hvordan du var i utgangspunktet. Hvis du er vant til å løpe ti mil i uka, er det en stor funksjonsnedsettelse bare å klare en lett løpetur i uka, med påfølgende symptomer. Hvis du aldri har trent er det ikke nødvendigvis et ME-symptom om du blir dårlig etter et forsøk på joggetur. De jeg kjenner med ME har varierende form, men få eller ingen veldig gode dager. For noen betyr en bra dag en gåtur i fjellet, for noen betyr det at de klarer å komme seg på do uten hjelp. Om du kan ha en startfase av ME, TS, er umulig å si. Anonymkode: 24284...51c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå