Gå til innhold

Overgangsalder

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har tydeligvis kommet i overgangsalderen. Hetetokter dag og natt. På dagtid kan jeg takle det, men sliter virkelig med nettene. Er stuptrøtt, men får ikke sove fordi jeg ligger og koker. Hva er andres erfaring med dette, og hvor lenge varer denne tiden?

Anonymkode: f6f5c...e02

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte kjenne plager for litt over ett år siden. Ingen hetetokter, men hårtap, lite energi og fremfor alt VEKTØKNING og PMS :(  Er i såkalt tidlig overgangsalder (45 år). Startet med hormontiskudd pga PMS, og det hjalp. Men vekøkninga etc får jeg ikke gjort stort med (bortsett fra trene trene trene og spise sunnere). Hadde også d-vitaminmangel, så mulig hårtap og noe av det lille energinivået kom derifra... Med hormontilskuddet får jeg en mensturasjonsliknende blødning 1 gang i mnd. Uten så var det rimelig sporadisk blødninger hipp som happ. Hvor lenge dette varer varierer sikkert fra person til person. :)

Anonymkode: d56ad...b0e

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg få spørre om alder? Er selv 45 år og har det siste året opplevd menstrasjonsforstyrrelser, men ikke noe annet. Og da er det jo lt fra forsinket mens på opptil 10 dager, til 2 perioder i løpet av 16 dager. Så forstår jo noe skjer, bare veldig subtilt når det kun er mensen jeg merker noe på.

Har desverre hørt fra andre at svettetokter kan vedvare i årevis. Så håper du slipper det.

Anonymkode: 88c2a...c56

Gjest Era Vulgaris
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tydeligvis kommet i overgangsalderen. Hetetokter dag og natt. På dagtid kan jeg takle det, men sliter virkelig med nettene. Er stuptrøtt, men får ikke sove fordi jeg ligger og koker. Hva er andres erfaring med dette, og hvor lenge varer denne tiden?

Anonymkode: f6f5c...e02

Hvor lenge det varer, er veldig individuelt. Selv holdt jeg på med hetetokter og nattesvette i rundt 10 år. Det finnes hjelp å få, så snakk med legen din. Eventuelt så kan du finne preparater innen helsekost som kan hjelpe deg. Jeg får ikke lov å bruke hormoner, så helsekost ble redningen for meg. Mener å huske at preparatet jeg brukte heter Femarelle eller noe liknende.

AnonymBruker
Skrevet

Overgangsalderen kan vare i flere år. Det er og normalt at flere år før man kommer dithen at mensen klusser uten andre symptomer. Problem med søvn er veldig vanlig. Ikke alle får hetetokter heller når de kommer i overgangsalderen. Noen får litt sånn man kjenner kroppen blir varm for så å gå over etter en liten stund. Men det er hjelp å få hvis man har ekstreme plager. Man kan snakke med legen om og ta blodprøver for og måle hormonnivåer i kroppen. Noen kan få tabletter via legen noen sverger til helsekostprodukter. Er man usikker på og blødninger man får i hytt og vær er normalt, spesielt etter 40 år så kan det være lurt å få tatt en sjekk. Det er og ikke uvanlig at en stund før man kommer i overgangen kan få store blødninger. Det hadde jeg og var litt skremmende så gikk til legen for sikkerhetsskyld. Alt var ok.  Har hørt flere som sliter med store søvnplager og på sikt er jo ikke det bra for helsa det heller. 

Anonymkode: 1797c...403

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...