Dagoberta Skrevet 28. juni 2005 #21 Skrevet 28. juni 2005 ja jeg var nødt til å legge om da jeg flytta til oslo.. for i det hele tatt å kunne kommunisere med folk.. var jo ingen som forsto hva jeg sa Ser det er flere her i tråden som har opplevd det her, og jeg også måtte legge litt om på dialekten da jeg bodde i Oslo for å bli forstått. Tror det er noe de i hovedstaden gjør på faen, de kan jo ikke være så dumme at de ikke klarer å forstå vanlige enkle dialekter? De aller mest knotete dialektene kan vel være vanskelige for noen og enhver, men når man kommer og prater vanlig trøndersk, nordlending eller vestlending, så er det da ikke så vanskelig å forstå :klø:
Søtpotita Skrevet 28. juni 2005 #22 Skrevet 28. juni 2005 eg må legga litt om etter kven eg pratar med, for nokon forstår berre ikkje kva eg seier om eg pratar dialekta mi (sognadialekt). Men prøver så godt det er mulig å prata naturlig
Gjest Violetta Skrevet 28. juni 2005 #23 Skrevet 28. juni 2005 Interessant diskusjon dette her. Flyttet fra Bergen til Stavanger for tre år siden. Snakker bergensk, men ikke den mest brautende typen. Har lagt om en ting. Har nede spør man ikke "Kan du hjelpe meg?" men "Om du kan hjelpe meg?". En helt annen setningsoppbygging altså, som bare brukes muntlig. For meg hørtes dette veldig rart ut, men jeg oppdaget at når jeg brukte min egen måte å spørre på så oppfattet folk meg som frekk! Og det vil man jo ikke være. Når det er sagt er jeg overrasket over hvor lite tolerante folk her er overfor andre dialekter. Jeg har hatt lange opphold andre steder, men bare her gjør man et poeng av at jeg prater en annen dialekt enn de gjør her.
Gjest kenneth Skrevet 28. juni 2005 #24 Skrevet 28. juni 2005 Jeg føler for å tilføye at min "omlegging" slettes ikke var nødvendig. Min generasjon har i utgangspunktet luket ut de verste glosene fra foreldregenerasjonen, så det ville ikke vært særlig vanskelig å gjøre seg forstått. Min motivasjon var ene og alene for å unngå å skille meg ut. Jeg ønsker evt. å gjøre meg bemerket for hva jeg gjør, ikke hva jeg er, selv om de selvsagt går i hverandre. Som sagt, jeg nøler ikke med å si hvor jeg kommer fra (Brumunddal), men gidder ikke gå rundt som et levende reklameskilt for et lite samfunn på flatbygdene. Dessuten synes jeg dialekten ikke er særlig fin, men det kommer vel ikke som et sjokk... Generelt er vel vokalene Æ og Ø ganske stygge - synes jeg - og disse brukes jo mye. ("Je kjæm", "har vøri" osv.) Var samboer med en bergenser for noen år tilbake, og fikk nesten litt bakoversveis over hvordan hun benyttet enhver anledning til å fortelle at hun var derfra. Å være så innmari stolt over noe man har ikke har gjort en døyt for å oppnå, fremstår for meg som underlig. Jupp.
smidja Skrevet 28. juni 2005 #25 Skrevet 28. juni 2005 Jeg har ikke lagt om dialekten min, og har ingen planer om å gjøre det heller. Ikke fordi at jeg ikke tør, men fordi jeg ikke ser helt poenget. Dialekten min er en del av meg, og en stor del også. Noen ganger når folk ikke forstår enkelte ord prøver jeg å si det på denne dialekten som er her. Men det føles så unaturlig for meg at jeg blir helt satt ut og nesten glemmer hva jeg snakker om når jeg hører et sånt rart ord komme ut av munnen min...
Veslegullet Skrevet 28. juni 2005 #26 Skrevet 28. juni 2005 hehehe... Lagt om og lagt om.. Opprinnelig fra Vestfold, og bor fremdeles her... Men jeg har en mor fra hedmarken, og det er vel en skjønn blanding stort sett hele tiden... er "hedmarking" når jeg snakker med familie derfra, og ellers salig blanding... Ellers... Vær stolt av den dialekta du har!!!!!!
Gjest Spacegirl Skrevet 28. juni 2005 #27 Skrevet 28. juni 2005 Jeg kommer fra Karmøy, men har aldri snakket ren Karmøy-dialekt. Ble litt blanding av Karmøy-dialekt og østlands-dialekt ettersom foreldrene mine kommer fra østlandet. Men etter å ha bodd i Elverum noen år, så snakker jeg ganske kraftig hedmarking selv om jeg ikke bor der lenger. Siden jeg likte hedmarksdialekten så godt, gikk jeg ganske fort over til den uten at jeg egentlig gjorde det helt bevisst. Så nå snakker jeg hedmarking selv om jeg hverken kommer derifra eller bor der lenger
Ottine Skrevet 28. juni 2005 #28 Skrevet 28. juni 2005 Jeg kommer fra Karmøy' date=' men har aldri snakket ren Karmøy-dialekt. Ble litt blanding av Karmøy-dialekt og østlands-dialekt ettersom foreldrene mine kommer fra østlandet. Men etter å ha bodd i Elverum noen år, så snakker jeg ganske kraftig hedmarking selv om jeg ikke bor der lenger. Siden jeg likte hedmarksdialekten så godt, gikk jeg ganske fort over til den uten at jeg egentlig gjorde det helt bevisst. Så nå snakker jeg hedmarking selv om jeg hverken kommer derifra eller bor der lenger [/quote'] Bra valg!
Cata Skrevet 28. juni 2005 #29 Skrevet 28. juni 2005 Nei, dvs. jo, dvs. egentlig ikke.... Altså: jeg har ikke bevisst lagt om dialekten, men i likhet med flere andre har jeg moderert den. Blant annet fordi jeg fra tid til annen har jobbet sammen med utlendinger som har drevet og lært seg norsk, -og for dem er ikke min opprinnelige dialekt lett å forstå. Etterhvert er "moderasjonen" blitt hengende og min opprinnelige dialekt er blitt ganske annerledes enn den skulle vært. Faktisk minner den nå om en dialekt fra en annen del av fylket enn den jeg kommer fra.
Gjest Gitte Skrevet 28. juni 2005 #31 Skrevet 28. juni 2005 nei har ikkeno grunn til det.. snakker "østlandsk" med tjukk L og a-endinger, og trykk på feil sted i forskjellige ord.. men jeg liker den, tynn L og en-endinger er grusomt..
lillesky Skrevet 28. juni 2005 #32 Skrevet 28. juni 2005 Jeg har prøvd å beholde min dialekt, selv om jeg flyttet fra "moderfylket" da jeg var 8 år (og nå nærmer meg 30). Men jeg merker at jeg blir påvirket av dialekta her jeg bor, og av og til legger om, uten at jeg tenker over det.
Theolina Skrevet 30. juni 2005 #34 Skrevet 30. juni 2005 Jeg snakker litt mer "standard" nå, for at folk skal forstå. De teite, breie ordene/lydene de sier der jeg kommer fra har jeg aldri likt heller, så det var ikke så vanskelig å kvitte seg med de
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå