Gå til innhold

Har koronapandemien skapt bedre samhold ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke. Etter alt bråket med hyttene, og angivere som har poppet opp overalt 

Anonymkode: 22b80...c98

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I slike kriser føler jeg at folk blir mer inkluderende, hyggelige og skaper samhold og positivitet. Husker jo hvordan det var etter Utøya. Da var alle ekstra greie mot hverandre. 

Men så kommer hverdagen tilbake, og ting går tilbake til normalen. Har jeg inntrykk av. 

Anonymkode: d3b8e...8f1

• Liker 1
Skrevet

Alt for mange av oss er klare for å ofre praktisk talt alt: Normale levevilkår, sosiale relasjoner, arbeid, til og med vennskap, følelser, religiøse og politiske overbevisninger, stilt overfor faren for å bli syk.

Det nakne livet - og frykten for å miste det - er ikke noe som forener mennesker, det splitter og skiller oss.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare midlertidig.

Snart er det tilbake til bruk og kast-mentalitet av venner og partnere, øreproppene på og nesa i mobilen i den digitale verden, selfie, opptak, publiser, like, like, like.

Det er trist å se hvor raskt i min levetid den norske sosialkulturen gikk til helvete..og verden ellers ser det like dystert ut, forbruk, penger, berømmelse, pr-kåthet er det som driver menneskeheten.

Anonymkode: b38f7...d1e

AnonymBruker
Skrevet
On 5/15/2020 at 9:31 AM, Anonym Bruker said:

Hjemmekontor kan nok virke forbyggende  å  dempe virusspredningen, men  folk flest mister den sosiale  tilhørlighet, og de psykososiale forholdene forvitres.   Historien fortel at årene etter Spanskesyken herjet 1918-1920 ( 100 år sidan) så kom en bølge av depresjoner i befollkningen.   Mennesker er flokkskapninger, og når de blir frarøvet eindel av friheten, og usikkerhet  tar grep,  så  blir resultatet psykiske sykdommer.  

Om mange hadde depresjoner da, noe du bare har påstått og ikke dokumentert, kan vi trygt anta at det hadde mer med følgene av første verdenskrig og millioner av døde å gjøre enn av isolering.

Anonymkode: ac062...d5c

Gjest Lasox
Skrevet (endret)
På 14.5.2020 den 23.41, Anonym Bruker skrev:

Ein er blitt oppfordert til samhold, samarbeid , og  vise omtanke for hverandre under koronakrisen.   Ikkje kan vi håndhilse på hverandre, og ikkje kan vi  gji hverandre ein klem, og vi må kanskje forholde oss til   ein minsteavstand til hverandre i overskueleg framtid.   Mange  vegrer seg for å  besøke hverandre, og sosiale tilstellinger slik vi kjenner dem fra før er blitt historie.    Myndighetene forsøker å lette på tiltakene, men vi må fortsatt leve med ein utrygghetsfølelse  i lang tid, og ta ansvar for smittespredning.

17 mai  feiringa er avlyst, og en vaksine mot koronaviruset er truleg ikkje tilgjengeleg før om drøyt 1 -2 år, og kanskje blir det ingen 17 mai feiring heller neste år.

Har koronapandemien skapt bedre samhold og omtanke for hverandre,  eller har den skapt større avstand mellom folk flest ?   Korleis trur du koronapandemien vil endre vår  kvardag på både godt vondt på lengre sikt når den forhåpentlegvis engang tar slutt ?            

Absolutt ikke. Opplever for mange i familien min som ikke tar hensyn til smittevernloven og blir veldig provosert av det med tanke på at det er så mange som er isolert. Jeg har vært isolert i over to og halv måned. Snart tre mnd. To uker før alle andre ble "pålagt" og er veldig provosert over flere folk som ikke lengre tar det like alvorlig som før. Venninnen min var på kjøpesenteret igår og hun sa det selv at hun tok hensyn til smittevernloven, men at det var mange spesielt eldre som ikke tok hensyn. Skremmende!

Dersom det blir slik at folk begynner å ta mindre hensyn til smittevernloven så lurer jeg på hvor lang tid det vil ta meg for å komme meg tilbake til samfunnet igjen. Er jo i risikogruppa. Mange i familien som tydeligvis ikke forstår det og skjønner ikke hvorfor jeg blir irritert når dem ikke tar hensyn til smittevernloven. Så har nektet å besøke flere av dem. Kun et par familiemedlemmer som jeg vet tar hensyn til smittevernloven og et par venner som også tar hensyn til den loven jeg blir å møte fremover.

Når det kommer til omtanke av andre har jeg personlig ikke opplevd noe spesielt. Det eneste endringen som har skjedd er at jeg spiller online med noen IRL-venner over nettet for det sosiale. Som jeg tror de har behov for selv. Noe annet jeg har opplevd er jo at man er mye mindre stresset på butikken og at de som er i butikken (ansatte og kunder) er hyggeligere. Fleste av dem ihvertfall.

Endret av Lasox
AnonymBruker
Skrevet

Tydelig at vi lever i forskjellige verden på og utenfor KG. For jeg ser et rausere samfunn, et snillere samfunn der folk bryr seg om hverandre, der folk finner løsninger for å fortsette livet sitt. 

Eller er det bare at by og land takler dette veldig forskjellig? 

Anonymkode: 91b09...c7a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler at samfunnet er blitt kaldere og mindre inkluderende. Det sosiale på jobben mangler (hjemmekontor siden uke 12 og må visst fortsette med det minst til ferien i juli). Ingen spør hvordan det går med meg, og selv om jeg har tatt initiativ til å opprettholde informell kontakt, skjer det ikke at noen prøver det samme. Som innflytter er det uansett vanskelig å få innpass i lokalsamfunnet, og nå som alt sosialt og kjekt har forsvunnet, er livet rett og slettt temmelig kjedelig og meningsløst. 

Anonymkode: 2fa43...6c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det har blitt kaldere. Jeg har hele veien opplevd et inkluderende og hyggelig samfunn frem til Corona kom. Nå så trekker folk seg unna, ser på deg som om du var pesten og nekter å snakke med deg. 

Anonymkode: 7b075...bee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo ikke rart. Det snakkes om å opprettholde sosial distanse. Ikke fysisk distanse. Sosial distanse betyr bokstavelig å distansere seg fra andre sosialt, altså kutte kontakten. 

Anonymkode: 41a46...d8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha, denne tråden burde heller hete "er du optimistisk eller pessimistisk av natur?".

Selv ser jeg eksempler på varme og samhold over alt. Det motsatte er det mest her inne jeg opplever. 

Anonymkode: 8f0a9...195

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, denne tråden burde heller hete "er du optimistisk eller pessimistisk av natur?".

Selv ser jeg eksempler på varme og samhold over alt. Det motsatte er det mest her inne jeg opplever. 

Anonymkode: 8f0a9...195

Hadde dette bare handlet om å gjemme seg for et virus hadde jeg vært optimist. Men når man ser hva slags lover som blir innført og hva slags inngrep politikerne prakker på folket, så visner optimismen. De har også oppmuntret til angiveri og splittelse, der det er "de snille som deltar i dugnaden" mot de "egoistiske og slemme som bare er opptatt av rettighetene sine". Faktum er at vi som er "egoistiske" faktisk prøver å unngå at rettigheter som gjelder oss alle ikke skal fjernes av politikerne. Det er helt sinnssykt at folk er villig til å kaste grunnloven på dør fordi de tror det stopper smittespredning.

Anonymkode: 072ee...ac6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde dette bare handlet om å gjemme seg for et virus hadde jeg vært optimist. Men når man ser hva slags lover som blir innført og hva slags inngrep politikerne prakker på folket, så visner optimismen. De har også oppmuntret til angiveri og splittelse, der det er "de snille som deltar i dugnaden" mot de "egoistiske og slemme som bare er opptatt av rettighetene sine". Faktum er at vi som er "egoistiske" faktisk prøver å unngå at rettigheter som gjelder oss alle ikke skal fjernes av politikerne. Det er helt sinnssykt at folk er villig til å kaste grunnloven på dør fordi de tror det stopper smittespredning.

Anonymkode: 072ee...ac6

Enig her. Og de samme folkene har feiret grunnlovsdagen i går 🤣🤣🤣

Anonymkode: 41a46...d8c

• Liker 2
  • Opprett ny...