_Ulve-elsker_ Skrevet 14. mai 2020 #1 Skrevet 14. mai 2020 Hei. Jeg er en kvinne på 25 år, har født 2 barn. Før 1 graviditet veide jeg rundt 75 kg, etter 1 graviditet sto vekta stille på 85 kg i nesten 3 år før minstemann kom. Nå er jeg oppe i 99 kg. Spiser sundt, trener og går turer hver dag. Vekta rikker seg ikke... og man ser heller ikke noe forskjell på kroppen nå og for et år siden. Har prøvd å tatt mål, å de blir heller ikke mindre.. Puppene henger, magen henger og jeg tørr ikke gå på stranda uten lange shorts og tskjorte. Badeland er bare og glemme. Hva skal til for at jeg kan få innvilget operasjon? Jeg har ikke turt og snakke med fastlege om dette, men skal bite i det sure eplet og bestille time imorgen! Alt jeg drømmer om er å kunne dra ut på joggetur uten at ræva mi applauderer meg for og løpe.. og kunne dra på badeland med barna eller stranden uten at jeg skjemmes over meg selv. Mvh en fortvilet ung kvinne...
Hr. Aktiv Skrevet 14. mai 2020 #2 Skrevet 14. mai 2020 Først så må du skrive opp alt du spiser og da mener jeg alt. Fettet du spiser skal skrives opp det også. Så noterer du hvor mye og hva du trener. Du må gjøre noe feil her. For det er ganske enkelt å droppe vekta hvis du spiser riktig og mosjonerer i tillegg. 6
_Ulve-elsker_ Skrevet 14. mai 2020 Forfatter #3 Skrevet 14. mai 2020 1 minutt siden, Hr. Aktiv skrev: Først så må du skrive opp alt du spiser og da mener jeg alt. Fettet du spiser skal skrives opp det også. Så noterer du hvor mye og hva du trener. Du må gjøre noe feil her. For det er ganske enkelt å droppe vekta hvis du spiser riktig og mosjonerer i tillegg. Jeg har prøvd det også. Har holdt meg til 1000 kalorier om dagen men det funker ikke det heller..
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #4 Skrevet 14. mai 2020 1 minutt siden, _Ulve-elsker_ skrev: Jeg har prøvd det også. Har holdt meg til 1000 kalorier om dagen men det funker ikke det heller.. Umulig. Anonymkode: da282...f8b 5
Adhara Skrevet 14. mai 2020 #5 Skrevet 14. mai 2020 Du kan muligens få slankeoperasjon hvis du har en BMI på over 40 uten tilleggssykdommer eller en BMI på mellom 35 og 40 med alvorlig tilleggssykdom (diabetes, hjerte, høyt blodtrykk). 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #6 Skrevet 14. mai 2020 9 minutter siden, _Ulve-elsker_ skrev: Hei. Jeg er en kvinne på 25 år, har født 2 barn. Før 1 graviditet veide jeg rundt 75 kg, etter 1 graviditet sto vekta stille på 85 kg i nesten 3 år før minstemann kom. Nå er jeg oppe i 99 kg. Spiser sundt, trener og går turer hver dag. Vekta rikker seg ikke... og man ser heller ikke noe forskjell på kroppen nå og for et år siden. Har prøvd å tatt mål, å de blir heller ikke mindre.. Puppene henger, magen henger og jeg tørr ikke gå på stranda uten lange shorts og tskjorte. Badeland er bare og glemme. Hva skal til for at jeg kan få innvilget operasjon? Jeg har ikke turt og snakke med fastlege om dette, men skal bite i det sure eplet og bestille time imorgen! Alt jeg drømmer om er å kunne dra ut på joggetur uten at ræva mi applauderer meg for og løpe.. og kunne dra på badeland med barna eller stranden uten at jeg skjemmes over meg selv. Mvh en fortvilet ung kvinne... Google BMI slankeoprasjon. Tror nok du er for ung til å få dette dekket. Anonymkode: 1da2d...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #7 Skrevet 14. mai 2020 4 minutter siden, _Ulve-elsker_ skrev: Jeg har prøvd det også. Har holdt meg til 1000 kalorier om dagen men det funker ikke det heller.. Jeg tror ikke du kvalifiserer for operasjon, men kan være greit å sjekke blant annet stoffskifte hos legen. Hadde ikke nevnt operasjon i første omgang, men at du har problemer med å gå ned i vekt. Anonymkode: d66cd...6b9 2
Hr. Aktiv Skrevet 14. mai 2020 #8 Skrevet 14. mai 2020 2 minutter siden, _Ulve-elsker_ skrev: Jeg har prøvd det også. Har holdt meg til 1000 kalorier om dagen men det funker ikke det heller.. Du spiser alt for lite. Du bør opp på 2000 bare for å opprettholde vekta di og du trener i tillegg. Det kroppen din gjør med så lite mat er å febrilsk holde på vekta fordi den får alt for lite av den. Den går i slags nødmodus. Du bør legge deg 2-300 cal under ditt dagsbehov i snitt. Variere hva du spiser og mengden mat. De dagene du har minst fysisk aktivitet legges de minstspisende dagene også til. På lørdager kan du unne deg litt mere. Det ligger fulle kostholdsplaner ute på nettet så dette burde være en planke. 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #9 Skrevet 14. mai 2020 8 minutter siden, _Ulve-elsker_ skrev: Spiser sundt, trener og går turer hver dag. Vekta rikker seg ikke... og man ser heller ikke noe forskjell på kroppen nå og for et år siden. Har prøvd å tatt mål, å de blir heller ikke mindre.. Vage formuleringer er en vanlig indikasjon på at man ikke har tatt tak der man må ta tak. Hadde du hatt kaloriunderskudd, hadde du gått ned i vekt, og da hadde du ikke trengt å tenke på slankeoperasjon. Som tvinger deg til å spise i kaloriunderskudd. 2 minutter siden, _Ulve-elsker_ skrev: Jeg har prøvd det også. Har holdt meg til 1000 kalorier om dagen men det funker ikke det heller.. Du har ikke prøvd det Hr. Aktiv sier. Og hadde du holdt deg til 1000 kcal per dag ville du gått fort ned i vekt, men du ville også blitt syk veldig fort. Anonymkode: 98677...d43 1
Adhara Skrevet 14. mai 2020 #10 Skrevet 14. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Google BMI slankeoprasjon. Tror nok du er for ung til å få dette dekket. Anonymkode: 1da2d...a6f Feil. Man kan være mellom 18 til 65 år for å få slankeoperasjon. 1
pia mater Skrevet 14. mai 2020 #11 Skrevet 14. mai 2020 https://www.melk.no/bmi har BMI-kalkulator og dagsmenyer du kan følge.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #12 Skrevet 14. mai 2020 Hei .. be fastlegen henvise deg til overvektspoliklinikken ved sykehuset .. der vil du få hjelp .. om operasjon er rett for deg er noe spesialister og du finner ut av etterhvert .. Anonymkode: f4ce4...62d
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #13 Skrevet 14. mai 2020 Jeg hadde myyye heller gitt meg selv 1 år på å gå ned i vekt, fokusere på det, gjøre rom for det i livet, satse skikkelig og be om profesjonell hjelp, enn å slankeoperere meg. Det er ikke bare bare å operere organene dine. Etter et år, når du har enda mer heng på pupper og mage, pga. overflødig hud, DA kan du søke om å få dekket operasjon, men en plastisk sådan. Anonymkode: a087a...6e3 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #14 Skrevet 14. mai 2020 Du har ikke rett på slankeoperasjon fordi du ikke går ned graviditetskiloene neie, det er heller ingen quick fix for vektnedgang. Som aner påpeker her har du sannsynligvis helt feil tilnærming til kosthold, meld deg på et kurs f.eks hos GR og lær hvordan du spiser rett mat i rett mengde og fremdeles taper vekt. Anonymkode: 35492...bcc
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #15 Skrevet 14. mai 2020 Det er straffa for å elske ulv. Anonymkode: 7d5a4...0e4 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #16 Skrevet 14. mai 2020 Det går egentlig bare strengt på BMI. Du er ung og har mest sannsynlig ikke overvektsrelaterte sykdommer ennå (?) og da må du ha BMI over 40 for å få tilbud om både operasjon og oppfølging på overvektsklinikk. De fleste kommuner skal ha et tilbud med frisklivssentral hvor man kan få kostveiledning og treningstilbud. Lykke til😊 Anonymkode: cb5d2...1b0
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #17 Skrevet 14. mai 2020 Har du fått sjekket stoffskiftet etter graviditetene? Jeg råder deg til å kutte ned på karbohydratene for å få et stabilt blodsukker, og for å unngå at kroppen går i "fettlagringsmodus" for ofte (noe som skjer hver gang insulin skilles ut). Dette er viktigere enn å tenke på kalorier. Da får kroppen rom for å brenne fett optimalt, og man opplever en mer tilfreds metthet ved å øke på fettet, som også varer lenger. Mye enklere å ikke overspise. Gjerne gå en tur før frokost. En operasjon er uansett veldig drastisk for kroppen, og noe man bør unngå om man virkelig ikke må. Man må ta en rekke kosttilskudd resten av livet, og være veldig nøye med kostholdet for å få i seg nok næring. Anonymkode: 91d68...4cf
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #18 Skrevet 21. juni 2020 Det koster 100 000 kr hos Aleris. Alle kan få så lenge man har cash og det er medisinsk forsvarlig. Anonymkode: a8f6e...f3c 1
Candiru Skrevet 21. juni 2020 #19 Skrevet 21. juni 2020 Gå til legen og be om henvisning til overvektsklinikken på syehuset, så tar du det derfra
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #20 Skrevet 21. juni 2020 På 14.5.2020 den 22.21, Hr. Aktiv skrev: Du spiser alt for lite. Du bør opp på 2000 bare for å opprettholde vekta di og du trener i tillegg. Det kroppen din gjør med så lite mat er å febrilsk holde på vekta fordi den får alt for lite av den. Den går i slags nødmodus. Du bør legge deg 2-300 cal under ditt dagsbehov i snitt. Variere hva du spiser og mengden mat. De dagene du har minst fysisk aktivitet legges de minstspisende dagene også til. På lørdager kan du unne deg litt mere. Det ligger fulle kostholdsplaner ute på nettet så dette burde være en planke. Nødmodus er en myte, det er ingenting som heter det men mange liker å bruke det som en unnskyldning for å spise for mye. Hvorfor har folk da anoreksi for eksempel? Jo fordi de har et kaloriunderskudd over lengre tid, gjerne på ofte 0 kcal til 5-600 kcal om dagen. Er det sunt derimot? Nei. Man vil alltid miste vekt, men det vil gå saktere og saktere. Kalorier inn, kalorier ut. Link til Minnesota starvation experiment f.eks. https://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Starvation_Experiment "På lørdager kan du unne deg litt mer" det er også her man spolerer en ukes innsats ofte. Uansett, for at det skal være varig må man se på det som en kostholdsendring og ikke bare en diett. Du må faktisk lære deg hva ting inneholder. Det er farlig å veie mat osv. da man kan bli litt besatt av dette, men det er mange som undervurderer hvor mye man får i seg. Det finnes tusen tips på nett, så lenge du gjør dette på en sunn måte går det nok fint. Heier masse på deg, lykke til! Anonymkode: 1d2fa...799 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå