Gå til innhold

D vitamin mangel - depressiv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk påvist mangel på vitamin gjennom blodprøve. Har verdier på 21,og det ble sagt jeg bør ta 40 mikrogram om dagen. Over hvor lang tid aner jeg ikke. Har null energi til ungene som søler, griser, roter og krangler HELE tiden. Jeg bor alene med de 50-50. Friukene mine fra jobb går i et sluk, må tvinge meg til å gå en tur om dagene. Er irritabel og sur og føler hele kroppen er i ulage. Kan jeg stole på at dette kun er vitaminmangel, eller kan det være noe mer? Kjæresten min har sagt han har merket at jeg ikke er meg selv. 

Anonymkode: e9adf...23e

Gjest Boron
Skrevet

Du får peise på med Vitamin D, så får du se :) 

Det kan absolutt ha en sammenheng, og det kan absolutt ikke ha det. Noen reagerer mer enn andre på lav vitamin i serum. 

AnonymBruker
Skrevet

D-vitamin mangel kan gjøre deg både det ene og det andre. Det er veldig lavt nivå du har. Som regel anbefaler de at du går på D-vitamin i minst 3 måneder, du kan snakke med apoteket om det. Du kommer nok til og merke forskjell etter bare et par uker. 

Anonymkode: c2b0a...31a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjør på med tran(tabletter) eller brusetabletter med D-vitamin. Så ser du hva som skjer.

Anonymkode: ffa26...31f

AnonymBruker
Skrevet

Takk. Grunnen til at jeg tok blodprøve var at jeg mistet store mengder hår.. Så kan jo hende at kroppen min reagerer på lite vitaminer. 

AnonymBruker
Skrevet

Tar 4 tyggetabl om dagen, som tilsvarer 40 mikrogram 

Gjest Boron
Skrevet (endret)

Du burde forresten holde deg til 40 mikrogram pr. dag over lengre tid, f.eks 3-4 måneder, før du tar en ny blodprøve og ser. Ikke overdriv Vitamin D heller, det er ikke et vannløselig vitamin, og tas opp i sin helhet i kroppen med tålig lang halveringstid. Husk at Vitamin D påvirker og øker også Kalsium i blod, og må derfor følges opp etter en stund.

Endret av Boron
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Boron said:

Du burde forresten holde deg til 40 mikrogram pr. dag over lengre tid, f.eks 3-4 måneder, før du tar en ny blodprøve og ser. Ikke overdriv Vitamin D heller, det er ikke et vannløselig vitamin, og tas opp i sin helhet i kroppen med tålig lang halveringstid. Husk at Vitamin D påvirker og øker også Kalsium i blod, og må derfor følges opp etter en stund.

Det er greit å ha dette i mente også. Man skal for eksempel ikke spise isbjørnlever, fordi den er så rik på D-vitaminer. A og D vitaminene kan man overdosere på, og det kan være farlig.

Så sjekk vitaminnivåene ved hjelp av blodprøver, sånn underveis.

AnonymBruker
Skrevet

Men rart du ikke har fått foreskrevet resept på d-vitamin. Jeg hat 19 i d-vitamin og har fått respet på divisun med 2000 ie. Svindyr da, 400 kr for 90 tab. Så skal høre med apoteket om noe reseptfritt som er billigere. Har også fått beskjed om når det skal sjekkes igjen. Så rart du ikke har fått tilstrekkelig informasjon fra lege. 

Anonymkode: 36ac0...d99

• Liker 4
Gjest Boron
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men rart du ikke har fått foreskrevet resept på d-vitamin. Jeg hat 19 i d-vitamin og har fått respet på divisun med 2000 ie. Svindyr da, 400 kr for 90 tab. Så skal høre med apoteket om noe reseptfritt som er billigere. Har også fått beskjed om når det skal sjekkes igjen. Så rart du ikke har fått tilstrekkelig informasjon fra lege. 

Du finner god D-vitamin til 1/2 - 1/4 av prisen enn hva du betaler. :) 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Boron skrev:

Jeg hadde lavt D-vitamin-nivå som TS og ble satt på 100mg (reseptbelagt) for evig tid og dette er nå tre år siden. Jeg har en litt sløv fastlege som ikke har fulgt opp i det hele tatt og nå lurer jeg på hvilke bivirkninger dette eventuelt kan gi? Har aldri hørt om at det er mulig å overdrive med D-vitamin.

Anonymkode: c7941...a6a

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Tran funker fjell. For de som kan ta det. Det blir ikke noe særlig dyrt.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde lavt D-vitamin-nivå som TS og ble satt på 100mg (reseptbelagt) for evig tid og dette er nå tre år siden. Jeg har en litt sløv fastlege som ikke har fulgt opp i det hele tatt og nå lurer jeg på hvilke bivirkninger dette eventuelt kan gi? Har aldri hørt om at det er mulig å overdrive med D-vitamin.

Da har du lukket ørene.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også blitt satt på reseptbelagt divisun, men de er på 4000ie/100mg. Hvis du bare har 2000ie så er jo disse å få kjøpt i butikk og tenger ikke resept. Tror du kan få helt opp til 80mg i butikk.

Gjest Boron
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

100mcg er en veldig stor dose. Men hvis du har veldig lavt nivå, så er det vel greit.

For mye D-vitamin over tid kan føre til D-vitaminforgiftning, samt Hyperkalsemi. Det skjer sjeldent, og kommer kun ved store doser over tid, og skaper en hel masse plager i kroppen din. Hvis du ikke kjenner på noe symptomer, så er nok du good to go. Men du burde absolutt fått fulgt opp disse nivåene likevel. 

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/nyreskadet-etter-vitamin-d-forgiftning/

Sitat

Symptomer på vitamin D-forgiftning

Symptomer på vitamin D-forgiftning kan involvere sentralnervesystemet, fordøyelsessystemet, kjønnsorgan- og urinsystemet, og hjerte- og karsystemet. Symptomer fra sentralnervesystemet kan være slapphet, nedsatt muskelkraft, svekkede reflekser, forvirring og koma.

Symptomer fra mage og tarm kan være kvalme, oppkast, forstoppelse. Noen utvikler betennelse i bukspyttkjertelen.

Symptomer fra hjerte- og karsystemet kan være høyt blodtrykk, hjerterytmeforstyrrelser.

Man kan også være uten symptomer, noe som vil forsinke diagnosen.

Endret av Boron
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da har du lukket ørene.

Burde vel vært opplyst om fra fastlegen uansett. Som sagt, hun er litt sløv. Både hun og jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lav og kjøper 5000 IU fra England. Viktig at du får økt nivået raskt. Sjekk med blodprøver hos legen. Dette er viktig så du ikke får for mye. Du bør ligge litt over 100.

Anonymkode: 637cf...220

Skrevet

Ja, det kan ha en sammenheng. Jeg merker stor forskjell på meg selv fra dagen jeg tok blodprøve til noen måneder med ekstra inntak av vitamin D. Føler meg mye lettere til sinns

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Boron skrev:

100mcg er en veldig stor dose. Men hvis du har veldig lavt nivå, så er det vel greit.

For mye D-vitamin over tid kan føre til D-vitaminforgiftning, samt Hyperkalsemi. Det skjer sjeldent, og kommer kun ved store doser over tid, og skaper en hel masse plager i kroppen din. Hvis du ikke kjenner på noe symptomer, så er nok du good to go. Men du burde absolutt fått fulgt opp disse nivåene likevel. 

Jeg har registrert at de i USA opererer med andre nivåer enn vi gjør her i Norge og mener man skal ligge en del høyere enn det vi gjør. Pr. idag ligger jeg på 160, så er vel over norske referanseverdien allerede så jeg skal definitivt kutte ned på inntaket. 

Gjest Boron
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har registrert at de i USA opererer med andre nivåer enn vi gjør her i Norge og mener man skal ligge en del høyere enn det vi gjør. Pr. idag ligger jeg på 160, så er vel over norske referanseverdien allerede så jeg skal definitivt kutte ned på inntaket. 

I USA er dem på generelt grunnlag høyere på mye rart ;)

160 er høyt. Spørsmålet er jo hva det egentlig gir deg å ligge så høyt? Altså hva all denne høye doseringen er god for. Vi vet jo at lavt nivå er skadelig, og at høyt nivå er det. Det beste er vel å ligge midt på treet, tenker jeg. Rundt 100 +/- 20, for å være sikker. Kropper er individuelle. Det kan hende at 160 er for høyt for deg, og gir deg symptomer/plager du ellers ikke ville ha hatt. Altså, i grenseland for vitamin-D-forgiftning. Men det kan også være at du "trenger" det. Det er viktig å se det i sammenheng med plager/symptomer.

Det som er skummelt med vitamin D er at man kan gå på høye doser i lang tid, og det går helt greit. Man føler gjerne seg bra også. Men som jeg nevnte har vitamin D lang halveringstid, noe som skaper vitamin-D-opphopning i kroppen ettersom inntaket er så stort hver dag. 

Den skikkelige skumle ulven angående vitamin D er kalsium. Inntak av vitamin D øker kalisum, og kan skape hyperkalsemi. Opphopning av vitamin D øker altså kalsiumen parallelt, og lar kalsiumen henge høyt over lang tid, selv etter at du har redusert vitamin D-doseringen. Hyperkalsemi og vitamin-D-forgiftning er noe ala det samme, altså gir samme symptomer. 

Jeg vet om leger som ukritisk har satt pasienter på høydose vitamin D fordi dem har lav vitamin D, selv om dem har høy kalsium. Det kan være katastrofalt! Overvåk derfor kalsium like nøye som vitamin D, når man bruker vitamin D. 

Dagens moralprek: bruk vitamin-D med respekt. Det skilles ikke ut gjennom urinen, og kan skape både kronisk snikende plager eller i verstefall fatale konsekvenser ved ekstremdoseringer over tid. 

Endret av Boron

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...