Gå til innhold

Norges minst sjarmerende dialekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 14.5.2020 den 15.38, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på sunnmørsdialekt og ålesundsdialekt ;)

Ålesundere snakker nasalt, ikke sunnmørsdialekten

Anonymkode: 39f33...829

Pff hvor er du fra?

Den nasale dialekten er mer eller mindre utdødd og var svært begrenset i omfang. Den største forskjellen er vel at folk fra bygdene rundt sier "ej" og slikt.

For øvrig fra Ålesund selv. Da jeg studerte fikk jeg veldig mye skryt for at jeg snakket fint, noe jeg ikke var forberedt på. Det er veldig mange som hater den også ser jeg her 😕

Personlig synes jeg trønder er lite sjarmerende når det bikker over til "garrasja" med trykk på "a" og slikt. De som kommer fra Trondheim snakker stort sett fint. Kebabnorsk er heller ikke en vinner, men jeg vet ikke om det kvalifiserer til dialekt...

Anonymkode: d55c8...74e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pff hvor er du fra?

Den nasale dialekten er mer eller mindre utdødd og var svært begrenset i omfang. Den største forskjellen er vel at folk fra bygdene rundt sier "ej" og slikt.

For øvrig fra Ålesund selv. Da jeg studerte fikk jeg veldig mye skryt for at jeg snakket fint, noe jeg ikke var forberedt på. Det er veldig mange som hater den også ser jeg her 😕

Personlig synes jeg trønder er lite sjarmerende når det bikker over til "garrasja" med trykk på "a" og slikt. De som kommer fra Trondheim snakker stort sett fint. Kebabnorsk er heller ikke en vinner, men jeg vet ikke om det kvalifiserer til dialekt...

Nå er det vel stort sett de fra Trondheim som har en tendens til å ha trykk på a'en i slutten av et ord. Spesielt når de skal si "bilen" for da blir det "bila" osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sunnmørsdialekter synes jeg generelt er lite sjarmerende. De høres konstant sure og klagete ut. Bodde der veldig lenge og klarte aldri å like dialekten.

Jeg synes også at Bergensdialekt ikke er spesielt fint. Det høres veldig hardt ut. Ingenting er verre enn skingrende stemme kombinert med Bergensdialekt.

Anonymkode: c166f...135

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste fra Haugalandet med vekt på Haugesund og Karmøy, også en del dialekter i Trøndelag som er spesielt representert av skiløpere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
15 minutter siden, pia mater skrev:

Nå er det vel stort sett de fra Trondheim som har en tendens til å ha trykk på a'en i slutten av et ord. Spesielt når de skal si "bilen" for da blir det "bila" osv. 

Jeg mente mer gArrasja, ikke den lange a-endingen på slutten. Trykk i starten av ordet. Man skal ikke veldig langt mot Stjørdalen før de begynner å snakke slik, men individuelt der og. Etter å ha bodd der i mange år fant jeg ut at det var stor variasjon selv innenfor et lite geografisk område... det er vel litt sosiolekter involvert også, for eksen min snakket veldig "pent" (og egentlig fin dialekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mente mer gArrasja, ikke den lange a-endingen på slutten. Trykk i starten av ordet. Man skal ikke veldig langt mot Stjørdalen før de begynner å snakke slik, men individuelt der og. Etter å ha bodd der i mange år fant jeg ut at det var stor variasjon selv innenfor et lite geografisk område... det er vel litt sosiolekter involvert også, for eksen min snakket veldig "pent" (og egentlig fin dialekt).

Aah da forstå jeg hva du mente!

Vet ikke hvordan det er i resten av landet, men jeg kan en god del ganger høre på dialekten hvor folk kommer fra innad i kommunen min (som ikke er så fryktelig stor). 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grimstad og videre opp mot Oslo. Dvs det funker hvis de snakker med dialektord, så man skjønner at det er dialekt, men mange snakker nærmest som i Oslo bare at de har den svake skarre-ren. Så det høres bare ut som om de ikke kan si R. 

Og så snakker de såååååå sakte....!!!

Ellers liker jeg veldig godt trønderdialekt, bergensk og østfolddialekt, som mange tydeligvis ikke liker. De fleste dialekter, egentlig. Syntes rogalendinger snakka litt fælt, men så kjenner man plutselig noen derfra, og da blir det bra assosiasjoner likevel. 

Anonymkode: e6269...772

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra Bergen og Sunnmøre. Huff og huff...🙉

Anonymkode: bd57f...435

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 5/15/2020 at 2:17 PM, SoWhat? said:

Jeg liker ikke Lillestrømdialekten. Når så mye ender på "a", som "fotballbana" Da kjenner jeg at det nesten gjør vondt 😄

Den er en slags opplands/trøndersk variant - skapet av «arbeidsinnvandrere» som dro derfra....

Anonymkode: 007c7...2b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pff hvor er du fra?

Det er enorme forskjeller på Sunnmørsog ålesundsdialekt. At du benekter det, betyr bare at du har dårlig språkøre. 

Er fra en av "bygdene", og gikk på skole i ålesund.  Den nasale talemåte er langt fra utdødd, med mindre den har dødd ut de siste 8 årene. 

De som klager over "sunnmørsdialekt" mener ofte ålesundere er min erfaring. Når de får høre forskjell på sunnmørsdialekt og ålesundsdialekt så er det ålesundsdialekt som er grusomt. 

Anonymkode: 39f33...829

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2020 den 15.08, AnonymBruker skrev:

Mosjøen

Anonymkode: 437ea...0d4

Alt annet en mo i rana😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Egentlig alt fra Sørlandet. Haugesund, Stavanger og Kristiansand blir jeg nesten irritert av.

Men jeg er bergenser selv, og er fullt klar over at dialekten vår ikke er den peneste 😂 Syns selv det er litt cringe å høre på by-bergensere snakke høyt og stereotypisk. «Byen e Bæærgen å laget e Brrann!!» 🥴

Anonymkode: 2034f...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer an på personen som snakker. Sophie Elise som noen har nevnt høres fæl og monoton ut, men ellers syns jeg nordnorske dialekter kan være sjarmerende. Og Stavangerdialekten som egentlig er skjærende gir meg gode assosiasjoner fordi alle damer jeg har truffet fra det området er så flotte. 

Anonymkode: 05061...645

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

I lakselv snakker de rart, høres ut som en blanding av dialekter fra hele Finnmark. Kirkenes og omegn er flott. Liker også dialekten i Kautokeino. 

Anonymkode: 9934e...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt overrasket over at min Arendalsdialekt ikke er nevnt😂 

Jeg synes Toten er skikkelig fælt. Samme med hele trønderlag. Jepp, alle under samme kam. Haugesund som er nevnt flere ganger synes jeg er nydelig 😍

Anonymkode: 31647...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dialektene på Helgeland høres ofte fryktelig klagende ut. Og det sier jeg selv om jeg liker dialektene lenger nord!

Anonymkode: 1a92a...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vennesla utenfor Kristiansand eller det meste i Rogaland... 

Anonymkode: b7349...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...