Gå til innhold

Intermittent fasting - vektreduksjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 
 

Noen her som bruker intermittent fasting som hjelp til vektnedgang? 
 

Hva er deres erfaring?

Jeg har nettop begynt. Spiser 1400 kcal, og faster fra 20:00 til 12:00. Har bare holdt på i en uke. Men jeg spiser normalt. Går ikke på en spesiell diett, jeg spiser bare ikke over 1400 kcal. 


 

Anonymkode: 614ac...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 
 

Noen her som bruker intermittent fasting som hjelp til vektnedgang? 
 

Hva er deres erfaring?

Jeg har nettop begynt. Spiser 1400 kcal, og faster fra 20:00 til 12:00. Har bare holdt på i en uke. Men jeg spiser normalt. Går ikke på en spesiell diett, jeg spiser bare ikke over 1400 kcal. 


 

Anonymkode: 614ac...3f1

Tråden kommer til å bli stengt fordi det er under 1500 kalorier. 

Jeg hoppet alltid over frokosten til jeg ble voksen og deg ble sagt at frokost er dagens viktigste måltid. Jeg måtte gjøre mer for å holde vekten med frokost enn uten. Nå hopper jeg over igjen, men om det er noe effekt vil jeg ikke påstå.

Anonymkode: 85527...b5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faster, men spiser?? Nå har jeg hør det og 😂

Anonymkode: 22af9...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faster, men spiser?? Nå har jeg hør det og 😂

Anonymkode: 22af9...cdb

Ja, det kalles intermittent eller periodisk fasting. Det er ikke noe rart eller sært med det, mange driver periodisk faste med et bestemt spisevindu i løpet av dagen. Det passer ikke for alle (jeg liker det for eksempel ikke). Men noen opplever mindre sultfølelse og stabilt blodsukker på periodisk faste. Det passer også godt for folk som ikke liker å spise frokost eller synes det er styrete å spise 4-6 måltider per dag. 

 

Anonymkode: 1208c...ec9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kalles intermittent eller periodisk fasting. Det er ikke noe rart eller sært med det, mange driver periodisk faste med et bestemt spisevindu i løpet av dagen. Det passer ikke for alle (jeg liker det for eksempel ikke). Men noen opplever mindre sultfølelse og stabilt blodsukker på periodisk faste. Det passer også godt for folk som ikke liker å spise frokost eller synes det er styrete å spise 4-6 måltider per dag. 

Anonymkode: 1208c...ec9

Hm, jeg spiser bare tre måltider per dag, men det første er frokost, og jeg spiser til ganske faste tider. Hvor havner jeg da?

Anonymkode: 22af9...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser stort sett mitt første måltid til lunsjtider. Er ikke rigid på hverken kl 12 eller kl 20, men ender naturlig innenfor likevel. 

 

Har hatt god vektnedgang, men vet ikke om når jeg spiser har noe å si 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faster mellom 19.00-11.00 ca. Spiser 3 måltider om dagen hvor jeg spiser meg ordentlig mett. Fungerer veldig bra, er ikke sulten mellom måltidene. Hvis jeg spiser frokost tidlig om morgenen blir jeg bare sulten halvannen time etterpå og småspiser mellom frokost og lunsj, og ellers er jeg veldig glad i å småspise om kvelden... Med periodisk faste unngår jeg begge deler :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faster, men spiser?? Nå har jeg hør det og 😂

Anonymkode: 22af9...cdb

Jeg faster fort opp til 19 timer, så ja. Om du ser litt på ordet breakfast så ser du at det også stammer fra å bryte fasten, som vi alle gjør når vi sover 😉 

Anonymkode: f292b...0e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg faster fort opp til 19 timer, så ja. Om du ser litt på ordet breakfast så ser du at det også stammer fra å bryte fasten, som vi alle gjør når vi sover 😉 

Anonymkode: f292b...0e1

Ja. Alle "bryter fasten" når vi spiser frokost. Nettopp derfor skjønner jeg ikke at det skal være noe spesielt, så spesielt at det betinger en egen betegnelse. Før het det måltider, eller, hvis du var en rampunge, hoppe over frokosten 🤷‍♀️

Anonymkode: 22af9...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Alle "bryter fasten" når vi spiser frokost. Nettopp derfor skjønner jeg ikke at det skal være noe spesielt, så spesielt at det betinger en egen betegnelse. Før het det måltider, eller, hvis du var en rampunge, hoppe over frokosten 🤷‍♀️

Anonymkode: 22af9...cdb

Du kan jo bruke Google og lese deg litt opp hvis dette er så nytt for deg 😅

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, addict skrev:

Du kan jo bruke Google og lese deg litt opp hvis dette er så nytt for deg 😅

Det er ikke nytt for meg. Det har irritert meg i mange år 😅

Anonymkode: 22af9...cdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd 5:2 metoden tidligere, eller 6:1, med gode resultater. Da spiser jeg 500 kalorier på fastedager, gjerne konsentrert i ett måltid (f.eks. kylling og grønnsaker) midt på dagen, og kun vann og te utover det.

Skal ikke lyve - det er tungt. Nå gjør jeg det mest hvis jeg har spist for mye en periode og jeg føler meg helt nødt.

Anonymkode: 699da...a51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fastet ca en uke. Var veldig lærerikt å se Dr. Jason Fungs Youtube snutter og LIFE appen. Jeg prøver å ha spisevindu fra feks.10-18 i hverdag og 12-20 helg.

Fungerer veldig bra ifht stabilt blodsukker og kroppen blir mer fokusert på andre oppgaver enn fordøyelse. 
Sultfølesen er også mye svakere.

Teller ikke kalorier men holder meg unna alle produkter med sukker da jeg er prediabetes og har dårlig insulinregulering. 

Venter ikke å gå ned mye med en gang, men håper få trivselsvekt ila. ett par år. Har gått ned 1 ka ca.

Jeg trur det er veldig viktig at du ikke spiser for lite og er klar over at dette er en helt annnen måte å tenke på enn den vanlige kalorier inn/ut - for den fungerer dårlig i lengden, ref. Dr. Fung.

Jeg har hatt litt hodepine, har du?

😀

 

 

 

Anonymkode: 27e7e...b7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm, jeg spiser bare tre måltider per dag, men det første er frokost, og jeg spiser til ganske faste tider. Hvor havner jeg da?

Anonymkode: 22af9...cdb

Med tanke på kroppsvekt så er det akkurat det samme. Det spiller ingen rolle hvordan man fordeler måltidene sine så lenge kaloriene er det samme, men mange opplever at det er lettere å holde seg til et visst inntak dersom man begrenser spisevinduet. Mange opplever merkelig nok mindre sultfølelse når periodene uten mat forlenges, kontra det mønsteret du skisserer. Det er verken dumskap, galskap eller trollskap. Hvis du søker på time restricted feeding (som er det mest etablerte navnet på det når det forskes på det), så ser du at det er en veletablert strategi.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg faster som oftest 20:4. To måltider, middag og kvelds. 

Synes det er lettere å gjøre det på den måten, foretrekker store måltider framfor mange og små. Ved mange små måltider er jeg konstant sulten. Det opplever jeg ikke med periodisk faste. Kan også ta en 48 t uten å slite noe nevneverdig.
 

Stabilt blodsukker. Ja, har målt. 

 

Teller ikke kalorier lenger, en befrielse! 

Anonymkode: b4674...ced

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fastet naturlig hele livet, og orker ikke spise før langt på dag. Senere spiser jeg en stor middag og så spiser jeg igjen dagen etter. Har ca 16-18 timers faste og 6 timers spisevindu. Tenker ikke over det, er aldri trett/slapp og har stabilt blodsukker. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 15.5.2020 den 10.31, Pierre Gynt skrev:

Med tanke på kroppsvekt så er det akkurat det samme. Det spiller ingen rolle hvordan man fordeler måltidene sine så lenge kaloriene er det samme, men mange opplever at det er lettere å holde seg til et visst inntak dersom man begrenser spisevinduet. 

Det har absolutt noe å si hvordan man fordeler måltidene sine, da det er mellom måltidene kroppen forbrenner lagret fett. Spiser man ofte vil ikke kroppen få optimalisert fettforbrenningen, da insulin skilles ut hver gang man spiser. Insulin er kroppens fettflagringsshormon. Når man faster periodevis vil glukagon (fettforbrenningshormonet) få "komme til" og gjøre jobben sin. Disse to hormonene kan aldri være tilstede samtidig. Fettforbrenningen er på topp etter ca 18t faste.

Anonymkode: e98f3...ce4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har absolutt noe å si hvordan man fordeler måltidene sine, da det er mellom måltidene kroppen forbrenner lagret fett. Spiser man ofte vil ikke kroppen få optimalisert fettforbrenningen, da insulin skilles ut hver gang man spiser. Insulin er kroppens fettflagringsshormon. Når man faster periodevis vil glukagon (fettforbrenningshormonet) få "komme til" og gjøre jobben sin. Disse to hormonene kan aldri være tilstede samtidig. Fettforbrenningen er på topp etter ca 18t faste.

Anonymkode: e98f3...ce4

Spiser du 3x500 kcal på én dag, så vil du oppleve samme vektreduksjon uansett hvordan måltidene er fordelte. Kl. 08 - 14 - 19 og 12 -15-19 f.eks.

Hva mener du egentlig? Om du faster i 18 t og spiser 1500 kcal på de siste 6 timene av døgnet, hvor blir det av kaloriene? Tisser du dem ut? Spiser du færre kalorier enn du forbrenner, så vil du ha perioder der kroppen forbrenner av egne lagre uansett. Det er nok timer i døgnet å ta av. Forskning er også klar på at fasteprotokoller gir like gode resultater som vanlig kalorirestriksjon, ikke bedre.

Meta analyse her f.eks.:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29419624/

Sitat

no significant difference in weight loss (-1.03 kg; 95% CI -2.46 kg to 0.40 kg; p = 0.156).

 

Og her f.eks.:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30583725/

Sitat

Both intermittent and continuous energy restriction achieved a comparable effect in promoting weight-loss and metabolic improvements

 

 

 

 

Endret av Pierre Gynt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe om det over her, men jeg vet at periodisk fasting har fungert for meg. Jeg må jo hoppe over måltid for å få det til, og da sparer jeg kalorier. Jeg tror ikke noe på at man kan "spise hva man vil" de åtte timene man kan spise, men hvis jeg spiser det jeg vanligvis spiser til de tidene innenfor de åtte timene, så går jeg jo ned. Mangler frokost og kvelds ettersom disse måltidene ligger i fasteperioden. 

Anonymkode: 2ad92...e47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2020 den 10.31, Pierre Gynt skrev:

Med tanke på kroppsvekt så er det akkurat det samme. Det spiller ingen rolle hvordan man fordeler måltidene sine så lenge kaloriene er det samme, men mange opplever at det er lettere å holde seg til et visst inntak dersom man begrenser spisevinduet. Mange opplever merkelig nok mindre sultfølelse når periodene uten mat forlenges, kontra det mønsteret du skisserer. Det er verken dumskap, galskap eller trollskap. Hvis du søker på time restricted feeding (som er det mest etablerte navnet på det når det forskes på det), så ser du at det er en veletablert strategi.

Det er ikke noen motsetning mellom å spise tre måltider per dag og å spise alle måltidene innenfor et begrenset "vindu". Spiser man frokost 9, lunsj 12 og middag 17, spiser man innenfor 8 timer. Samtidig virker det som det er temmelig uviktig hvor lenge man "faster", jeg har sett at 20, 18, 16, og tilogmed 12 timer, skal ha en effekt.

Jeg hoppet selv på "periodisk faste"-vogna for noen år siden, det er blant annet derfor jeg er så engasjert nå. Den positive effekten var at det fikk meg til å forstå hensikten med regelmessige måltider, samtidig som jeg opplevde at det ikke er så fordømt nøye akkurat når man spiser, og at sultfølelse ikke er det samme som reell sult, sultfølelse er noe man takler fint så lenge man får nok mat. Den negative effekten er at jeg føler meg passe teit når jeg tenker på hvor mye vekt jeg la på og innsats jeg la i å "ikke spise utenfor spisevinduet mitt". 

Anonymkode: 22af9...cdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...