Gå til innhold

kors-smykke...

Fremhevede innlegg

Gjest åhimmlleee
Skrevet

Du vet den røde tråden eller hva det er rundt håndleddet som Madonna har og Britney hermet etter. Så brukte liksom kjendisen Pia Haraldsen det her.

bruke pia haraldsen det?

Å HERREGUD! det er det værste jeg har hørt. :o

Videoannonse
Annonse
Gjest Pirkete bibelleser
Skrevet
Jeg er ikke kristen og vil derfor ikke ha på meg et kristent symbol.

Det morsomme er at korset egentlig slett ikke er et kristent symbol, det ble introdusert et par hundre år etter Jesu død.

Men symboler og skikker skifter "ham" med jevne mellomrom, bare se på julefeiringen: Fra ultra-hedensk skikk (m/sex-orgier og gaver) til Jesu (liksom)fødselsdag, og nå tilbake til en kjøpe- og fråtsefest.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det morsomme er at korset egentlig slett ikke er et kristent symbol, det ble introdusert et par hundre år etter Jesu død.

Men symboler og skikker skifter "ham" med jevne mellomrom, bare se på julefeiringen: Fra ultra-hedensk skikk (m/sex-orgier og gaver) til Jesu (liksom)fødselsdag, og nå tilbake til en kjøpe- og fråtsefest.

Selv kristendommen kom jo ikke før etter Jesu død, så! :wink: Korset er et av de mest brukte kristne symbolene i dag, jeg tror ikke man kommer unna det. :ler:

Skrevet

For meg står kors for både tro, håp og kjærlighet, og jeg bruker det gjerne, både i billige og dyrere varianter. Jeg definerer ikke meg selv som personlig kristen, men tar heller ikke avstand fra den kristne tro. Tenk så vakkert - om det er sant!

Dessuten har det - som noen sa over her, også en kulturell betydning i den vestlige verden.

Skrevet

Hvis ikke korset er et kristent symbol så vet ikke jeg...

Skrevet

Du kan selvsagt gå med det om du vil. Det kommer vel mest an på om du selv er komfortabel med det eller ikke. Jeg synes korssmykker er fine jeg, men jeg vet jo at korset betyr noe (uansett om det ikke opprinnelig var det, så er det et kristent symbol nå), og jeg ville ikke gått med noe jeg ikke identifiserte meg med betydningen av...

Gjest kenneth
Skrevet

Jeg må innrømme jeg har sans for korset som smykke, designmessig. Men, som nevnt av flere, synes jeg det blir feil hvis man ikke er kristen. Og for meg er faktisk religion et mer tungtveiende argument enn pynt.

Che er forresten en forkortelse for Ernesto Rafael Guevara de la Serna, bedre kjent som Che Guevara. Du har nok sett trynet på'n.

http://www.allposters.com/-st/Che-Guevara-...s8361_.htm?LS=0

Gjest Valhalla
Skrevet

Jeg kunne tenke meg Mjølner rundt halsen, men jeg føler det er knyttet til religion. Når jeg har lest mer om religionen så kanskje jeg kjøper en.

Gjest Violetta
Skrevet

Visst er korset et kristent symbol. At det ikke var det før en stund etter Jesus døde har ingenting med det å gjøre.

Gjest Pirkete bibelleser igjen
Skrevet
Visst er korset et kristent symbol. At det ikke var det før en stund etter Jesus døde har ingenting med det å gjøre.

Det blir ikke mer riktig selv om mange gjentar det. Korset er et "kristnet" symbol, i den forstand at det var i bruk i andre religioner, og ble "importert" av kirken. Hvis du ikke tror meg, så slå opp i oppslagsverk, gjerne religiøse oppslagsverk fra trossamfunn som aktivt bruker kors, som f.eks. Catholic Encyclopedia. Sitat:

"The sign of the cross, represented in its simplest form by a crossing of two lines at right angles, greatly antedates, in both the East and the West, the introduction of Christianity. It goes back to a very remote period of human civilization. In fact, some have sought to attach to the widespread use of this sign, a real ethnographic importance. It is true that in the sign of the cross the decorative and geometrical concept, obtained by a juxtaposition of lines pleasing to the sight, is remarkably prominent; nevertheless, the cross was originally not a mere means or object of ornament, and from the earliest times had certainly another -- i.e. symbolico-religious -- significance."

Atrikkelen fortsetter å ta for seg en rekke varianter av korset, inkludert de som i dag er populære i de store kirkesamfunnene. Resten står her.

(I andre oppslagsverk som fokuserer på språk i bibeltekster, kan man til alt overmål lese at ordet vi finner oversatt som "kors" i moderne Bibler, sannsynligvis slett ikke betyr "kors", men "stokk". Den linkede artikkelen i CE inneholder tilsvarende informasjon.)

Gjest Gjesta
Skrevet

Selvfølgelig betyr det stokk - kors-symbolet symboliserer jo trekorset som Jesus ble korsfestet på.

Gjest gjest1
Skrevet

Korset er ett kristent symbol, så for meg hadde det blitt helt feil å gå med kors hvis jeg ikke var kristen.

Om jeg ser noen som går med kors tenker jeg ikke særlig over det. For alt jeg vet kan de jo være kristen.

Litt værre er det med rosenkrans. At dette har dukket opp i motebildet har jeg lite sans for. Rosenkransen er ett bønnekjede, ikke bare ett symbol slik som korset. Mange vet ikke hva det er de går med rundt halsen engang, og det blir helt feil. De fleste som går med kors vet hvertfall hva det står for.

Skrevet

Jeg er ikke kristen, og jeg ville aldri ha brukt et kors som symbol. Ikke engang tro-håp-kjærlighet smykket jeg fikk til dåpen har jeg brukt siden barneskolen. For meg er det to årsaker. Det ene er at jeg ikke vil bruke et symbol jeg ikke står for (det gjelder forøvrig også andre symboler enn kors), fordi jeg da føler meg hyklersk, og føler at jeg spotter de som mener noe med det. Den andre siden er at jeg ikke vil at noen skal tro at jeg mener noe med det. Vil ikke at noen skal se et kors rundt min hals og tro at jeg er kristen, for det er helt andre verdier enn det jeg står for.

Skrevet

Det blir ikke mer riktig selv om mange gjentar det. Korset er et "kristnet" symbol, i den forstand at det var i bruk i andre religioner, og ble "importert" av kirken. Hvis du ikke tror meg, så slå opp i oppslagsverk, gjerne religiøse oppslagsverk fra trossamfunn som aktivt bruker kors, som f.eks. Catholic Encyclopedia. Sitat:

"The sign of the cross, represented in its simplest form by a crossing of two lines at right angles, greatly antedates, in both the East and the West, the introduction of Christianity. It goes back to a very remote period of human civilization. In fact, some have sought to attach to the widespread use of this sign, a real ethnographic importance. It is true that in the sign of the cross the decorative and geometrical concept, obtained by a juxtaposition of lines pleasing to the sight, is remarkably prominent; nevertheless, the cross was originally not a mere means or object of ornament, and from the earliest times had certainly another -- i.e. symbolico-religious -- significance."

Atrikkelen fortsetter å ta for seg en rekke varianter av korset, inkludert de som i dag er populære i de store kirkesamfunnene. Resten står her.

(I andre oppslagsverk som fokuserer på språk i bibeltekster, kan man til alt overmål lese at ordet vi finner oversatt som "kors" i moderne Bibler, sannsynligvis slett ikke betyr "kors", men "stokk". Den linkede artikkelen i CE inneholder tilsvarende informasjon.)

Poenget er at korset brukes som et kristent symbol i dag. Ingen vil vel gå rundt med hakekors selv om det opprinnelig ikke var et nazistisk symbol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...