Gå til innhold

Kjøpe rasekatt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Er det noen her som har erfaring med å kjøpe rasekatt og som kan fortelle litt om hvordan prosessen foregår?

Jeg er i kontakt med to rasekatt oppdrettere som venter kull om et par uker. Er det vanlig å spørre om å resevere en kattunge før de er født eller bør en vente til kattungene er født?

Anonymkode: a9bf3...7ca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som regel reserverer de ikke uten innbetalt depositum. Hvilken rase er det? 
Du kan jo kanskje få velge før de evt averteres for salg? 

Anonymkode: 908cb...b77

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi valgte ut vår kattunge, fikk møte kattungen, betalte et depositum og fikk kattungen da den var 13 eller 14 uker (husker ikke nøyaktig). Det er viktig at kattungen ikke tas fra moren sin for tidlig, dvs ikke før de er 12 uker (tidligst).

Og ja, det er ikke uvanlig å reservere en kattunge, men personlig ville jeg ventet til de var født.

Endret av SPOCA
AnonymBruker
Skrevet

Vi satte oss på liste og oppga hvilket kjønn vi ville ha.

Siden vi ikke skulle ha utstilling eller avl på vår så valgte oppdretter ut hvilke hun selv skulle ha med videre i oppdrettet sitt. Resten ble lagt ut for salg. 
Vi fikk da velge mellom 3 jentepuser. 

Betalte depositum ved reservasjon. Resten ble betalt ved overtakelse da hun var 12 uker. 

Hvilken rase kikker du på? 

Anonymkode: 774f7...c52

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig å reservere en kattunge før de er født og betale depositum for denne.
For, det er levende individer og de kan ikke vite hvordan fødselen går og om det skjer noe uforutsett og hvor mange levedyktige kattunger der blir.
Det er derimot mer vanlig  sette seg på liste og når det har gått noen få uker, så pleier oppdrettere å kunne si noe om antatt kvalitet på kattene, samt kjønn. Noen ønsker kosekatter, noen ønsker utstilling, så dermed velges kattunger til potensielle kjøpere utifra de kriteriene, samt hvilke som er mer rolig og mer viltre osv.

Har du sjekket opp om dette er registrerte oppdrettere som leverer kattene med stamtavler og alle vaksiner og chip? Og at avlskattene er testet for de riktige testene? Forskjellige raser kan være bærere av forskjellige sykdommer, derfor er det krav for enkelte raser at man skal teste avlsdyr før de settes i avl, dette for å hindre syke avkom.

Anonymkode: 1c464...acf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg kjøpte rasekatt hadde jeg søk på rasen på finn. Da det ble lagt ut et kull fra en oppdretter ikke så langt unna, og en av kattene var det kjønnet og en av fargene jeg ønsket meg, så tok jeg kontakt med oppdretter og skrev at jeg var interessert og littegrann om meg selv. Deretter dro jeg på besøk og hilste på. Etter det sa de at jeg kunne få kjøpe den katten jeg ønsket og jeg svarte at det ønsket jeg og reserverte den da ved å betale et depositum. Besøkte katten en gang til og så ved 12 uker betalte jeg resten og hentet katten. Hadde kontakt med oppdretter på epost mens katteungen vokste til 12 uker, de sendte bilder og litt info, det var hyggelig :)

Har adoptert gratis katt også og det var egentlig litt lik prosess, bare at jeg ikke betalte noe depositum og kun besøkte den 1 gang. Og rasekatten hadde fått helsesjekk, startet vaksine osv - det hadde ikke den gratis kattungen jeg hentet.

Anonymkode: 63a18...b37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...