Gå til innhold

Hvorfor Norge aldri burde stengt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, edwardnigma said:

Helsevesenet i Norge har generelt sett aldri hatt så lite å gjøre som de 9 siste ukene... Ja, det er noen som har tid til å skrike og skråle i media om hvor mye de har hatt å gjøre, men mange har sovet på nattevakt for første gang noensinne. Vi har nektet helsehjelp til alle det ikke var akutt livsnødvendig for i 9 uker! Vi har isolert mennesker! Det er et brudd på menneskerettighetene!

Det er mye verre i Sverige. Der får ikke alle svensker akkutt hjelp engang: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/larm-om-att-patienter-prioriteras-bort-ivo-gor-tillsyn-pa-karolinska

Det var også en artikkel som ble omtalt her om barn som måtte gå med urettet brukket bein i flere dager fordi de ikke hadde kapasitet til å hjelpe dem, men den finner jeg ikke igjen nå.

Anonymkode: 0b357...2d3

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, edwardnigma skrev:

Det er altfor banalt å si at «liv er viktigere enn penger» når det er økonomien som avgjør om mennesker kan ha et verdig liv.

Se på de fattigste landene i verden. Tror du levestandarden der hadde vært så elendig om de hadde hatt oljefondet tilgjengelig, og pengene ble benyttet i en velferdsstatmodell?

Vi har nå kastet bort masse penger på ingenting, penger som kunne vært brukt på sykehus, sykehjem, skoler, veier, modernisering etc. Bedrifter har forsvunnet og folk har mistet livsgrunnlaget sitt. Dette fører faktisk til psykisk sykdom, og er ikke psyken en del av å ivareta et liv?

Dere som føyer dere etter alt regjeringen sier ser ikke nyansene. Jeg er for at vi måtte gjøre tiltak, som å stenge grensene og beskytte de utsatte, men vi burde ikke ha veltet hele økonomien og holdt barn og unge hjemme fra skolen av den grunn. Kostnaden er altfor stor for å redde ca 1000 personer der 95 % er over 70 år.

Ikke bare avgjør økonomien om man kan ha et verdig liv, det har også avgjørende betydning for om man kan ha et liv i det hele tatt. Les om sosioøkonomiske forskjeller i helse. Fattigdom er forbundet med dårlig helse og tidlig død, like sikkert som at noen før av koronavirus. De er bare litt vanskeligere å telle direkte. Vi kan IKKE si at tiltak mot koronavirus er et spørsmål om «liv vs økonomi», og gjøre det om til et moralsk spørsmål - slik altfor mange gjør her inne. Dyre tiltak koster OGSÅ liv - i det lange løp.

Anonymkode: 155f3...0f2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å så naiv dersom du virkelig tror at økonomien hadde fortsette å blomstre selv om vi ikke hadde trengt ned. Se bare til Sverige. Åpent samfunn, men kollapset økonomi.

Kriseloven beskytter befolkningen og "spionappen" er frivillig. Norge har vært et av de frieste landene i verden gjennom denne krisen uansett hvor mye du skulle ønske at de ikke var det fordi det passer bedre inn i ditt dystopiske verdensbilde. 

Anonymkode: 08992...54b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke bare avgjør økonomien om man kan ha et verdig liv, det har også avgjørende betydning for om man kan ha et liv i det hele tatt. Les om sosioøkonomiske forskjeller i helse. Fattigdom er forbundet med dårlig helse og tidlig død, like sikkert som at noen før av koronavirus. De er bare litt vanskeligere å telle direkte. Vi kan IKKE si at tiltak mot koronavirus er et spørsmål om «liv vs økonomi», og gjøre det om til et moralsk spørsmål - slik altfor mange gjør her inne. Dyre tiltak koster OGSÅ liv - i det lange løp.

Like sikkert som at noen *dør av koronavirus skulle det selvsagt stå!

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du klar over hvor mange flere som kunne dødd hvis man ikke stengte ned landet? Er ikke menneskeliv noe verdt for deg? Jeg er veldig glad for at Norge stengte ned landet. 

Anonymkode: ca231...435

Men er du klar over at vi også har ofret mennesker på bekostning av å spare enkelte? Og da tenker jeg spesielt på sårbare menesker som strever psykisk. Barn og unge har blitt særdeles hardt rammet. Legevakten har blant annet hatt økning i gruppen barn som har blitt utsatt for vold hjemme. 

Anonymkode: b4a48...389

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hindrer svenskene i å isolere seg da? Er folk så tafatte at de må få beskjed fra myndighetene om hva de skal gjøre? I Sverige er det større valgfrihet når det kommer til smittevern. Hvis folk der er sinte så kan de bare gå inn, låse døra, og sitte der til de føler det er trygt å gå ut.

Smitten er jo ikke under kontroll i Norge heller, og den vil jo garantert blusse opp når samfunnet lukker opp igjen. Men om man fortsatt er redd så er det bare å sitte hjemme. Hva er problemet?

Anonymkode: 18ca6...4d5

Sykehjemspasienter kan jo ikke isolerer seg selv? De er prisgitt pleierne.

Vanlige folk kan selvfølgelig isolere seg selv, problemet er at når mange nok gjør det, går det også ut overlandets økonomi.

Anonymkode: 4701e...850

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det vedkommende mente er at det hver dag dør i snitt 110 nordmenn året igjennom. Fordi det er naturlig at mennesker dør på et eller annet tidspunkt. Men aldri før har myndighetene vært villig til å betale 4-500 millioner kroner for å redde et liv. Det er de tydeligvis nå pga. Korona. Fordi det er den reelle kostnaden dersom man deler penger brukt på antall man kanskje reddet med tiltakene. Som iflg. TS er ca 1000 personer. Og det tallet er jeg enig i. 150k menneskeliv stod aldri i fare for Koronadøden i Norge. Italia som har 12 ganger flere mennesker enn Norge har knapt rundet 30k, og de er hardest rammet i Europa, og kanskje verden ift. folketall.

Det er definitivt et tankekors hvilken pris et liv spart for koronadøden har, mens et liv for en kreftpasient ikke har samme verdi i kroner og øre.  Det må være lov å ta den debatten. Jeg kjenner selv en småbarnsforelder som ikke engang er fylt 40 som har uhelbredelig kreft, og som ikke får tilgang på alle medisinene som kunne forlenget livet h*ns fordi medisinene er for dyre. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykehjemspasienter kan jo ikke isolerer seg selv? De er prisgitt pleierne.

Vanlige folk kan selvfølgelig isolere seg selv, problemet er at når mange nok gjør det, går det også ut overlandets økonomi.

Anonymkode: 4701e...850

Bravo, har du kommet frem til den konklusjonen? Den norske økonomien blir også rævkjørt av at vanlige folk tvinges til å isolere seg (fra jobben sin i hvertfall). Ser ikke helt hvorfor dette skulle være annerledes i Sverige. Faktisk er det en av grunnene til at de ikke krever nedstenging, for de har ikke like stort lass å leve av som det vi har enn så lenge. Og da må man veie rissiko for sykdom opp mot rissiko for økonomisk kollaps.

AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det eneste rette. All blårussen som tyter om noe annet tar feil. 

Anonymkode: 27f2b...a17

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er definitivt et tankekors hvilken pris et liv spart for koronadøden har, mens et liv for en kreftpasient ikke har samme verdi i kroner og øre.

Vi gjør allerede omtrent alt vi kan for kreftpasienter. Det er en kjent sykdom med kjente konsekvenser. Vi risikerer ikke å plutselig få tusenvis av ekstra kreftpasienter på kort tid som gjør at helsevesenet blir overveldet. Å stenge ned Norge vil ikke føre til noen stor reduksjon i krefttilfeller eller et bedre liv for kreftpasienter.

Vi kan heller ikke sørge for at mange lever mye lenger ved å bruke mye mer penger. Den svindyre kreftmedisinen som ikke ble tatt i bruk var for en snever gruppe pasienter, og den ville bare gitt 6-18 måneder lenger liv, fortsatt med kreftsykdom. I følge en artikkel jeg ikke finner igjen minster en person som dør av corona i gjennomsnitt 7 leveår.

Hvis vi skal regne på det må vi også ta med at færre dør på grunn av influensa, og at antall hjerteattakk er nesten halvert på grunn av mindre forurensning og stress.

• Liker 6
Skrevet

Helt enig med tråstarter😉

Norge burde ikke blitt stengt ned slik det ble. Avgjørelser ble tatt i et øyeblikks panikk. Flere fagfolk har uttalt, at hvis regjering/ helsemyndigheter, hadde satt en fot i bakken, ville ikke landet blitt nedstengt på samme måte.

En av grunnene til at det BLE stengt, er at politikerne over mange år,. har nedprioritert sykehus og beredskap.

Hadde vi hatt nok smittevernsutstyr/ respiratorer og nok utdannet anestesileger/ sykepleiere, så ville mye sett annerledes ut!!!

Og for den FORSØMMELSEN, er det oss vanelige nordmenn som må betale prisen for dette.

Av samme grunn er det nok at FHI, IKKE anbefaler bruk av munnbind for alle. De har (hadde) ikke nok munnbind til ALLE.

Sannsyneligvis er nok bruk av munnbind bedre, enn å ikke bruke det.

Det er helt tragisk hvordan regjeringen har håndtert dette. Sende folk og land ut i en økonomisk krise, som vi ikke har sett maken til. Det vil ta oss flere år og komme på fote igjen.

Jeg har i mange år stemt høyre, men det gjør jeg ikke igjen etter dette!!! Det håper jeg flere, forhåpentligvis, selvtenkende nordmenn heller ikke gjør!!

Det eneste jeg er enig i, er stenging av grensene til de landene som virkelig har store utbrudd!!!

Men og stenge ned i norden (selv Sverige), er skivebom.

Forhåpentligvis er ikke nordmenn så dumme at de reiser til land/ områder med virkelig stor smitte.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi gjør allerede omtrent alt vi kan for kreftpasienter. Det er en kjent sykdom med kjente konsekvenser. Vi risikerer ikke å plutselig få tusenvis av ekstra kreftpasienter på kort tid som gjør at helsevesenet blir overveldet. Å stenge ned Norge vil ikke føre til noen stor reduksjon i krefttilfeller eller et bedre liv for kreftpasienter.

Vi kan heller ikke sørge for at mange lever mye lenger ved å bruke mye mer penger. Den svindyre kreftmedisinen som ikke ble tatt i bruk var for en snever gruppe pasienter, og den ville bare gitt 6-18 måneder lenger liv, fortsatt med kreftsykdom. I følge en artikkel jeg ikke finner igjen minster en person som dør av corona i gjennomsnitt 7 leveår.

Hvis vi skal regne på det må vi også ta med at færre dør på grunn av influensa, og at antall hjerteattakk er nesten halvert på grunn av mindre forurensning og stress.

Vi gjør ikke alt vi kan for kreftpasienter, nei. Og det kan være snakk om relativt få leveår man vinner med disse kreftmedisinene, og ja, ofte fremdeles med kreft - MEN med god til relativt god livskvalitet. To år har stor betydning når du har barnehagebarn! Mange av de norske pasientene som har dødd av korona bodde på sykehjem. Da har du svært dårlig helse og ofte dårlig livskvalitet i utgangspunktet. I gjennomsnitt bor en person på sykehjem i to år før hen dør. 
Merk at jeg ikke sier at vi skal kaste sykehjemspasienter under bussen, men at det er et tankekors her. Vi har satt en pris på hva et leveår er verdt i andre sammenhenger i helsevesenet, mens det ser ut til å gjelde andre regler for koronaviruset. 

• Liker 4
Gjest warpen
Skrevet (endret)
15 minutter siden, Skogstussa skrev:

Helt enig med tråstarter😉

Norge burde ikke blitt stengt ned slik det ble. Avgjørelser ble tatt i et øyeblikks panikk. Flere fagfolk har uttalt, at hvis regjering/ helsemyndigheter, hadde satt en fot i bakken, ville ikke landet blitt nedstengt på samme måte.

En av grunnene til at det BLE stengt, er at politikerne over mange år,. har nedprioritert sykehus og beredskap.

Hadde vi hatt nok smittevernsutstyr/ respiratorer og nok utdannet anestesileger/ sykepleiere, så ville mye sett annerledes ut!!!

Og for den FORSØMMELSEN, er det oss vanelige nordmenn som må betale prisen for dette.

Av samme grunn er det nok at FHI, IKKE anbefaler bruk av munnbind for alle. De har (hadde) ikke nok munnbind til ALLE.

Sannsyneligvis er nok bruk av munnbind bedre, enn å ikke bruke det.

Det er helt tragisk hvordan regjeringen har håndtert dette. Sende folk og land ut i en økonomisk krise, som vi ikke har sett maken til. Det vil ta oss flere år og komme på fote igjen.

Jeg har i mange år stemt høyre, men det gjør jeg ikke igjen etter dette!!! Det håper jeg flere, forhåpentligvis, selvtenkende nordmenn heller ikke gjør!!

Det eneste jeg er enig i, er stenging av grensene til de landene som virkelig har store utbrudd!!!

Men og stenge ned i norden (selv Sverige), er skivebom.

Forhåpentligvis er ikke nordmenn så dumme at de reiser til land/ områder med virkelig stor smitte.

Sverige sin strategi ved å holde mest mulig åpent har ikke funket de estimerer opp til 10 000 døde kanskje mer der.

Og sitter bare å ler av de folka som klager på økonomien for da ser vi hva folk egentlig bryr seg om.

Land med stor smitte er faktisk nabolandet vårt derfor svensker ikke får love til å komme inn i landet og grensen er stengt.

Munnbind er for de som har symptomer og kan hjelpe deg forhindre at du selv sprer smitte men er du frisk å går med munnbinn så kan du fortsatt få viruset.

Vanlige Nordmenn har også mistet folk de er glad til viruset og hadde vi gjort som Sverige hadde regjeringen fått pepper for det også.

Det som kan stoppe dette raskt nok er at folk holder seg hjemme eller unngår store folkemengder og sørger for at viruset ikke har noe å smitte til.

Høyre har i alle år ønsket å privatisere helsesektoren og har rævkjørt helsesystemet vårt hvis du ikke var klar over at Høyre var for privatisering før dette skjedde, da tror jeg jaggu du ikke er den skarpeste kniven i skuffen.

Endret av warpen
Skrevet

Det eneste som stopper viruset, er VAKSINE.  Det kan vistnok ta opp til et par år.

Det er ingen i Norge som orker å være innestengt i 2 år, så dette må vi bare  venne oss til å leve med!!

Hold dere hjemme om dere er syke, vask hendene, hold avstand (høres ut som Nakstad😉😉)

Gjør ALLE dette, kan vi åpne opp igjen, og trenger ikke så mange tiltak!!!

Realitetsorientering vedr, "svenske tilstander". Du vet at Sverige ikke hadde nok smittevernsutstyr til bruk på sykehjem?

At betjeningen heller ikke kunne nok om bruk av utstyret?

At det i Sverige, som i Norge, har dødd utrolig mange utlendinger?

Det kan være nyttig å følge med på nyheter/ politikk, slik at man er oppdatert på FAKTA😉

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, warpen skrev:

Sverige sin strategi ved å holde mest mulig åpent har ikke funket de estimerer opp til 10 000 døde kanskje mer der.

Og sitter bare å ler av de folka som klager på økonomien for da ser vi hva folk egentlig bryr seg om.

Land med stor smitte er faktisk nabolandet vårt derfor svensker ikke får love til å komme inn i landet og grensen er stengt.

Munnbind er for de som har symptomer og kan hjelpe deg forhindre at du selv sprer smitte men er du frisk å går med munnbinn så kan du fortsatt få viruset.

Vanlige Nordmenn har også mistet folk de er glad til viruset og hadde vi gjort som Sverige hadde regjeringen fått pepper for det også.

Det som kan stoppe dette raskt nok er at folk holder seg hjemme eller unngår store folkemengder og sørger for at viruset ikke har noe å smitte til.

Høyre har i alle år ønsket å privatisere helsesektoren og har rævkjørt helsesystemet vårt hvis du ikke var klar over at Høyre var for privatisering før dette skjedde, da tror jeg jaggu du ikke er den skarpeste kniven i skuffen.

Om 10k svensker dauer så utgjør det 0.1% av befolkningen. Hvis samme andel dauer i Norge uten mere tiltak tilsvarer det 5400 folk cirka. Det utgjør snaut 14% av de som dør i løpet av et år, men siden det er fair å anta at ganske mange av de som dør av corona hadde dødd likevel pga. den store snittalderen og underliggende sykdommer, så kan man si kanskje 10% overdødelighet da. Og så hadde vi vært ferdig med faenskapen uten å være i økonomisk ruin. Det høres kanskje "kaldt" ut å tenke sånn, men det er sånn politikere, leger og samfunnsøkonomer alltid har tenkt tidligere i historien. Bare ikke denne gangen av en utrolig merkelig grunn.

Btw. norges politikere sørget for å slippe 588 slike nedover Libya i 2011, blant annet i hovedstaden Tripoli. En skal opp i ganske mangegangen av Koronadødsfallene her til lands for å matche skaden dette påførte befolkningen der:

Derfor har jeg liten tro på at politikerne plutselig har blitt så veldig humanitære...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er helt enig med deg ts.  Jeg er nervøs for hvor mange som har/kommer til å begå  selvmord som direkte konsekvens av disse tiltakene.  Og andelen rusmisbrukere som har vært rusfrie men nå ruser seg etter å ha mistet tilbudet  de hadde.  Nei off. Dette er helt feilslått etter min mening.  

Anonymkode: 044d8...b67

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er helt enig med deg ts.  Jeg er nervøs for hvor mange som har/kommer til å begå  selvmord som direkte konsekvens av disse tiltakene.  Og andelen rusmisbrukere som har vært rusfrie men nå ruser seg etter å ha mistet tilbudet  de hadde.  Nei off. Dette er helt feilslått etter min mening.  

Mens jeg er optimistisk for befolkningens psykiske helse når når alle stresser ned, og feks får ha hjemmekontor. Psykologitilbud er forøvrig oppe og går igjen. Og mindre narkotika i omløp pga stengte grenser må da være positivt også. 

Anonymkode: cc5c9...be4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mens jeg er optimistisk for befolkningens psykiske helse når når alle stresser ned, og feks får ha hjemmekontor. Psykologitilbud er forøvrig oppe og går igjen. Og mindre narkotika i omløp pga stengte grenser må da være positivt også. 

Alle stresser jo ikke  ned ? Hjemmekontor kan være forferdelig  stressende.  Legg på hjemmeundervisning for 1 barn og aktivisering  av et  annet så har du hvertfall oppskriften på stress . 

Jeg vet for et faktum at dette hadde dårlige effekter for rusmisbrukere da fette har blitt fortalt av bekjente som  kjenner miljøet .Relevant link:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/na-settes-ruspasienter-pa-gata--fagfolk-advarer-mot-smitte-overdoser-og-selvmord-6.158.687851.b65eec4ea5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har neppe opplevd kombinasjonen barn og hjemmekontor? Jeg har hatt hjemmekontor, har hatt hjemmeskole for to barn samtidig som jeg har måttet løpe etter en meget aktiv treåring. Ingen hjelp å få fra barnas far, siden han har samfunnskritisk jobb, så han har vært på jobb som vanlig. Jeg har aldri vært så stresset i hele mitt liv. Jeg vet noen har stresset ned, men for hver familie som har det, har du også mange familier som har vært under knallhardt press, og mange (unge som eldre) som har vært ensomme og isolerte. 
Å få time hos psykolog er langt i fra enkelt, btw. 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du klar over hvor mange flere som kunne dødd hvis man ikke stengte ned landet? Er ikke menneskeliv noe verdt for deg? Jeg er veldig glad for at Norge stengte ned landet. 

Anonymkode: ca231...435

Hvor mange mennesker dør nå som vi åpner opp igjen?

Trolig er det svært få i befolkningen som er smittet pga tiltakene. Vi er derfor sårbare når det kommer en ny bølge. Regjeringen og Helsedirektoratet har sagt at de neppe vil stenge skoler igjen, så hva var vitsen? Uten noe faglig belegg tok en sjanse på magefølelsen, uten å høre på FHI.

De vet heller ingenting om hvilke tiltak som er effektive for å stanse smittespredning, nettopp fordi de stengte ned alt samtidig. Så hva skal man stenge ned ved eventuelt neste bølge?

Regjeringen har vist seg å være arrogante og lite åpne for FHI sine innspill. Solberg ble også fullstendig avkledd av fagfolk i Debatten på NRK. 

Når det gjelder viktigheten av menneskeliv, så er det noe med å veie de samfunnsmessige konsekvensene versus risikoen for liv som går tapt. Til og med mange eldre har sagt de heller dør av korona enn av ensomhet. De fleste gamle aksepterer at det finnes livstruende farer, mens det virker som mange av oss i yngre generasjoner tror vi kan gjemme oss for alt som er fælt og faretruende. De færreste eldre vil heller at vi skal ofre arbeidsplasser og den økonomiske fremtiden til landet for deres skyld.

Norge kunne gjort dette på en mye bedre måte; nemlig å ha tiltak som ikke stengte samfunnet helt ned. Vi kunne ha beskyttet og isolert de som var gamle og i risikosonen, mens samfunnet ellers gikk som normalt. Vi kunne hatt regler om avstand og størrelse på menneskemengder som var sammen.

Nei, ettertiden kommer til å vise at dette var en hysterisk overreaksjon fra den norske regjering. 

• Liker 1
  • Opprett ny...